حضرت استاد انصاریان در دیدار با کارکنان سفارت جمهوری اسلامی ایران در ارمنستان فرمودند: خداوند متعال انسان را مسئول مختار آفریدهاست ولی کل موجودات عالم در دایره تکوین و اجبار آفریده شدهاندو این یعنی هیچ موجودی از قوانینی که به او حاکم است آزادی ندارد که تخلف کند و نمیتواند تحولی غیر از آنچه که در سایه حکومت خدا انجام میدهد به وجود بیاورد.
ایشان بیان داشتند: از عمر مورچه بیست میلیون سال است گذشته همان لانهای که بیست میلیون سال پیش میساخت الان هم دارد میسازد بدون کم و زیاد زنبور همینطور موریانه همینطور، اما خداوند متعال یک صفت خودش را که به انسان مرحمت فرموده آزادی است، کاری را اگر بخواهی بکنی میکنی کاری هم ارادت تعلق نگرفته باشد انجام ندهی نمیدهی، این آزادی که به ما داده همان بوی خلافت من الله از آن استشمام میشود یعنی در مساله آزاد بودن ما آن معنی خلافتی که در سوره بقره آمده را تقریبا حس میکنیم و این یک نعمت بسیار عظیم است که ما به خاطر این آزادیمان توانستیم این تمدن عظیم را حالا منهای عوارضی که خود بشر به این تمدن داده به وجود بیاوریم اگر ما در دایره اجبار بودیم هیچ تمدنی به وجود نمیآمد کتابی به وجود نمیآمد رشتههای دانش به وجود نمیآمد این نعمت است.
استاد انصاریان در ادامه درباره مفهموم مسئولیت تصریح کردند: مسئولیت بر خلاف آن چیزی که در ذهن ماست به معنی تکلیف نیست تکلیف یک پرونده است مسئولیت هم یک پرونده است، تکلیف عبارت است از راهنماییهایی است که نسبت به اموری که نیاز به وحی ندارد عقل به ما ارائه میکند که ده درصد است نود درصدش هم تکلیف آن حقوق و حقایق و حلال و حرامی است که پروردگار، انبیا و ائمه به ما ارائه میکنند که این تکلیف انجامش به خاطر این است که جامعه در امنیت باشد راحت باشد آسان زندگی کند یعنی هر کسی در حوزه تکلیف خودش کاری را که بر عهدهاش گذاشته خدا انجام بدهد که این تکلیف عام است مثل عبادات، خدمت به خلق، یک تکالیفی هست اداری است که در سوره یوسف مطرح است و در سوره نمل هردویش را شما بخوانید در داستان حکومتداری یوسف تکالیف واقعی انسان را راهنمایی کرده در حکومتداری سلیمان هم همینطور هر کسی در تاریخ بشر در یک جای معینی قرار میگیرد حالا از درون هدایت میشود برود استاد دانشگاه شود، برود راننده شود، برود معمار شود، برود گچکار شود، برود اداری شود آن قابل بحث است که چه میشود که چه کاری را انتخاب کنیم یا جو به ما انتخاب این کار را میدهد جو خانواده، جو رفاقت، جو جامعه آن جای دیگر قابل بحث است، ولی وقتی که من در یک تکلیف خاصی قرار گرفتم نسبت به آن تکلیف پولی که هزینهام میشود وقتی که هزینهام میشود رفت و آمدی که هزینهام میشود قوانینی که برایم تعیین میکنند من میشوم مسئول بعد از مکلف شدن، مسئول از نظر ادبیات عرب اسم مفعول است سائل، مسئول مسئول یعنی کسی که انسانی که باید یقین داشته باشد در برابر تکالیف ارائه شده از او بازپرسی میشود حالا در دنیا یا رئیسم از من بازپرسی میکند یا دولت یا یک نفر را که میفرستند برای بررسی امور، اینجا اگر بتوانم از جوابگویی فرار کنم و پاسخ ندهم یا پشت هم اندازی کنم بازرس را قانع کنم ولی در قیامت این فرار این قانع کردن بازرس این پارتی وجود ندارد به من میگوید پنجاه سال زبان به تو دادم یک مقدار علم به تو دادم آبرو به تو دادم کم گذاشتی هم از دین من هم از مردم به تو وزارت دادم، به تو حکومت دادم، به تو ریاست جمهوری دادم، به تو سفارت دادم و نسبت به تکلیفی که اعتبارا بر عهدهات گذاشتم نه ذاتا، این کمبودها را ایجاد کردی این قبوضی که گرفتی به این مقدارش در برابرش کار انجام نگرفت مدیون بیتالمالی با بندگان من خوب برخورد نکردی با اخلاق من رو در رو نشدی. تخلقوا اخلاق الله واقعا آدم آیات و روایات را که میخواند میبیند قیامت معرکه خیلی عجیبی است.
منبع : پایگاه عرفان