قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
تاریخ انتشار : 2 تير 1394 ساعت 1:44 بعد از ظهر

استاد حسین انصاریان: شیعه و دوستدارعلی هیچ‌گاه مرتکب ظلم و جنایت نمی‌شود

استاد حسین انصاریان، مفسر قرآن کریم در چهارمین جلسه از سلسله سخنرانی‌‌های «رحمت الهی» در مسجد حضرت امیر(ع) تهران اظهار داشتند: خدای متعال در آیات پایانی سوره مبارکه بقره به سؤال حضرت ابراهیم در خصوص کیفیت زنده شدن مردگان اشاره کرده و علت پرسش این پیامبر اولی العظم را کسب اطمینان خاطر بیان می‌کند.

ایشان فرمودند: امام باقر(ع) در زیارتی به نحوی برای حصول آرامش خاطر دست به سوی خدای متعال دراز می‌کنند که نشان دهنده اهمیت وجود آرامش در زندگی است؛ راه آرامش دل باور کردن قرآن، نبوت پیامبر اکرم(ص) و امامت ائمه معصومین(ع) و روایات ایشان است.

استاد انصاریان ابراز کردند: نام دیگر قیامت روز حسرت است، زیرا در آن روز همه خوبان حسرت می‌خورند که چرا اعمال نیک بیشتری را انجام ندادند، و افراد بد نیز حسرت می‌خورند که چرا کار خوبی را انجام نداده‌اند.

ایشان با بیان این‌که دعا افضل عبادات در اسلام است، خاطرنشان کردند: تردید و نبود آرامش خاطر بسیار خطرناک است؛ وقتی حضرت ابراهیم و وجود مبارک حضرت زین العابدین(ع) به دنبال آرامش خاطر هستند، امثال ما باید بیش از این بزرگواران به دنبال آرامش دل باشیم.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به آیه از قرآن کریم که خداوند متعال می‌فرمایند «من پیامبر را که فردی اُمی بود را برای هدایت بشر مبعوث کردم»، یادآور شدند: «اُمی» کسی است که خواندن و نوشتن را نیاموخته و هیچ‌گاه در مکتب و مدرسه‌ای نزد معلمی نرفته است.

خدای متعال می‌فرماید که من پیامبر بی سوادی را مبعوث کردم تا آیات کتاب آفرینش، کتاب نفس و قرآن کریم را برای مردم تلاوت کند؛ ‌این آیه بدان معناست که پیامبر اکرم(ص) در لحظه بعثت، عالم به تمام هستی، تمام ظاهر و باطن انسان و تمام قرآن کریم شد.

ایشان افزودند: خداوند عالم در قرآن کریم می‌فرماید که تمام روش‌های تزکیه، رشد و به سلامت آمدن انسان را در اختیار حضرت رسول اکرم(ص) گذاشتم؛ یعنی میلیون‌ها روانشانس در مقابل حضرت محمد(ص) شاگرد ابتدایی هم نیستند.

استاد انصاریان با اشاره به روانکاوی‌های حضرت رسول اکرم(ص) در کتب روایی وسائل الشیعه، بحار الانوار، اصول کافی، مجموعه ورام، تحف العقول و من لا یحضره الفقیه ابراز کردند: حضرت محمد(ص) یک روانکاو صد در صد کامل و جامع بود.

ایشان در بخش دیگری از سخنان خود تأکید کردند: بر اساس آیات قرآن کریم، حضرت محمد(ص) مبعوث شد تا تمام قرآن کریم را به اندازه ظرفیت مردم به آنان بیاموزد؛ این یعنی ایشان دریای بدون ساحل علم مطلق بوده و در برابر هیچ سوالی عاجز نبوده است.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم تصریح کردند: حضرت رسول اکرم(ص) با تمام علمیت فراوانی که داشتند، بر عهده خود از سوی خدا واجب می‌دانست که امیر مؤمنان علی(ع) را به مردم معرفی کند که ادای این واجب 23 سال به طول انجامید.

ایشان عنوان کردند: پیامبر(ص) 23 سال از ارزش و جایگاه امام علی(ع) گفت، زیرا معتقد بود که اگر بعد از او امیر مؤمنان علی(ع) حذف شود، به طبع، خداوند متعال، پیامبر اکرم(ص) و تمام ارزش‌های اخلاقی از جمله عدالت، رحم، مروت و انسانیت به معنای واقعی کلمه حذف می‌شوند.

استاد انصاریان با بیان این‌که هیچ شیعه‌ای وجود ندارد که محبت امام علی(ع) را در سینه داشته باشد و دست به ظلم و جنایت بزند، عنوان کردند: گفتند: امیر مؤمنان علی(ع) می‌فرمایند «والله قسم که اگر هفت آسمان‌ها را ملک علی(ع) کنند تا پوست جویی را از مورچه‌ای بگیرد، حاضر به این کار نخواهم شد که ظلمی به موجود زنده‌ای کنم».

استاد تفسیر قرآن کریم اظهار داشتند: در بسیاری از کتاب‌های معتبر اهل‌سنت، با وجود برخی نگاه‌های تخریبی نسبت به حضرت علی(ع)، اما به عظمت امیر مومنان علی(ع) نیز اشاره شده است؛ البته باید توجه داشت که برای آدرس دادن به این کتب، کتب خطی و قدیمی آنان را لحاظ کرد، زیرا چاپ‌های جدیدشان، دست‌خوش تحریف شده است.

ایشان فرمودند: در چهار کتاب مهم اهل‌سنت روایتی از حضرت رسول اکرم(ص) آمده است که «خدای متعال برای برادرم علی(ع) فضائل و ارزش‌هایی را قرار داده که قابل شمارش نیست؛ کسی که در میان اهالی منزل و دوستانش، یک فضیلت از فضائل امیر مؤمنان علی(ع) را بیان کند، تمام گناهانش بخشیده می‌شود.

  • شیعه
  • امام علی
  • امام علی در قرآن
  • اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

    آخرین مطالب


    بیشترین بازدید این مجموعه