قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
تاریخ انتشار : 4 تير 1394 ساعت 09:27 صبح

استاد حسین انصاریان: علی میزان شناخت حق و ترازوی خدا در آشفتگی افکار و رفتارها است

 

استاد حسین انصاریان، مفسر قرآن کریم در ششمین جلسه از سلسله سخنرانی‌‌های «رحمت الهی» در مسجد حضرت امیر تهران اظهار داشتند: نخستین کسی که برای سنجش درستی‌ها و نادرستی‌ها، خوبی‌ها و بدی‌ها و تشخیص حق از باطل در دو عالم ماده و معنا، ترازو قرار داد، وجود مبارک پروردگار عالم بود.

ایشان با بیان این‌که انسان از روز خلقت در هر دو مرحله مادی و معنوی نیازمند ترازو بود،‌ فرمودند: خدای متعال برای هر امر معنوی، ترازوی متناسب با آن را قرار داد؛ انسان نیز برای امور مادی خود ترازوهایی را اختراع کرد که پروردگار متعال آن را تأیید نمود.

استاد انصاریان با اشاره به آیه‌هایی از سوره‌های مبارکه اسراء، شعراء و الرحمن ابراز کردند: خدای متعال در سوره‌های اسراء و شعراء دو مرتبه سفارش کرده که اجناس خود را با ترازوی سالم و دقیق اندازه گیری کنید که البته امر در این دو آیه دلالت بر وجوب نیز دارد.

ایشان با بیان این‌که خدای متعال در سوره مبارکه الرحمن به بندگان خود امر می‌کند که در معیارگیری و ترازوداری، طغیان گر و ظالم نباشید، خاطرنشان کردند: خداوند در قرآن کریم امثال فرعون را طغیان گر می‌داند که بدون معیار حق در تمام امور مربوط به خود و ملت، دخالت و طغیان می‌کند؛ بنابراین طغیان گری در ترازوداری نمونه‌ای کوچک از طغیانگری فرعون است.

استاد حوزه علمیه قم با بیان این‌که خدای متعال در سوره مطففین نیز تهدید بسیار سنگینی نسبت به خائنان در تراز دارد، افزودند: قرآن کریم بر سالم بودن ترازو، عدم طغیان در ترازوداری و برقراری عدالت در اندازه گیری سفارش و تأکید بسیاری دارد.

ایشان با بیان این‌که قرآن کریم تنها چند مرتبه از جهنم به اسم «ویل» یاد می‌کند، یادآور شدند: مفسران شیعه و سنی معتقدند که «ویل» چاهی در جهنم است که عذاب آن با سایر عذاب‌های جهنم متفاوت بوده و بسیار دردناک‌تر است.

استاد انصاریان با اشاره به آیه «ویل للمطففین الذین اذا اکتالوا علی الناس ییستوفون» ادامه دادند: خدای متعال درباره مطففین می‌فرماید که این دسته در خرید جنس دقت بسیاری دارند که ذره‌ای از حقشان کاسته نشود اما در هنگام فروش، کم فروشی می‌کنند.

ایشان در بخش دیگری از سخنان خود تأکید کردند: چنانچه بر اساس آیه قرآن کریم، عذاب کاستن از حق مادی مردم چاه «ویل» در جهنم باشد، کاستن از حق معنوی مردم با شبهه افکنی درباره ائمه معصومین(ع)، قرآن کریم و حلال و حرام خدای متعال، عذاب بسیار بیشتری باید داشته باشد.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم تصریح کردند: امام صادق(ع) در روایتی می‌فرمایند «گناه بی دین کردن و کشتن دین یک انسان مساوی با گناه کشتن دین تمام انسان‌هایی است که خداوند متعال خلق کرده و خواهد کرد».

ایشان عنوان کردند: بزرگان اهل‌سنت روایتی از حضرت رسول اکرم(ص) در جلد 13 کتاب تاریخ بغداد، جلد 42 تاریخ مدینه دمشق و جلد 11 کنزالعمال فاضل هندی نقل کرده‌اند که این پیامبر الهی خطاب به عمار می‌فرمایند «ای عمار، اگر در آینده علی(ع) را در جاده‌ای دیدی اما کل مردم دنیا در راه دیگری سیر می‌کنند، همگان را کنار بگذار و به سمت علی(ع) برو». این بدان معناست که علی میزان شناخت حق و ترازوی خدا در آشفتگی افکار و رفتارها است.

استاد انصاریان در ادامه روایت فوق گفتند: پیامبر فرمودند «ای عمار، اگر تو و علی(ع) تا ابد زنده بمانید، علی(ع) هیچ‌گاه تو را به سوی وادی هلاک نمی‌کشاند و نخواهد گذاشت که از خدا، قرآن، حق و بهشت جدا شوی. چراکه تمام فیوضات الهی در همین «هدی» است».

ایشان با بیان این‌که استغفار کاربرد بسیاری در اصلاح اعتقادات دارد، بیان کردند: همچنین خوارزمی از علمای بزرگ اهل‌سنت در کتاب مقتل الحسین و کتاب مناقبب خود آورده است، پیامبر اکرم فرمودند «خداوند از نور علی(ع) 70 هزار فرشته خلق کرده که تا روز قیامت برای علی(ع) و شیعه ایشان و نیز برای محبان علی(ع) درخواست آمرزش می‌کنند».

 


منبع : پایگاه عرفان
  • حق
  • استاد حسین انصاریان
  • مسجد حضرت امیر
  • رحمت الهی
  • علی علیه السلام
  • میزان شناخت حق
  • اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

    آخرین مطالب


    بیشترین بازدید این مجموعه