قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
تاریخ انتشار : 9 تير 1394 ساعت 1:08 بعد از ظهر

استاد حسین انصاریان: اسرار کتاب‌های آسمانی و تمام قرآن کریم نزد امیرالمؤمنین(ع) است


استاد حسین انصاریان، مفسر قرآن کریم در دهمین جلسه از سلسله سخنرانی‌‌های «رحمت الهی» در روز دوازدهم ماه مبارک رمضان در مسجد حضرت امیر(ع) تهران اظهار داشتند: در قرآن کریم به کلماتی همچون انزلنا، نزلنا، تنزیل العزیز الرحیم و نزل بر می‌خوریم که هر کدام معانی مختلفی دارند.
ایشان فرمودند: متخصصان قرآنی از علمای بزرگ معتقدند که قرآن کریم یک نزول دفعی دارد که نخستین بار از قید علم پروردگار متعال به لوح محفوظ فرود آمده است؛ یک مرتبه قرآن کریم در شب قدر نازل شده و یک بار دیگر هم از عوالم غیبی ب صورت یک‌جا به قلب مبارک رسول خدا(ص) فرود آمده است؛ این در حالی است که چنین کیفیتی برای سایر کتاب‌های آسمانی بیان نشده است.
استاد انصاریان با بیان این‌که قرآن کریم تجلی علم، حکمت و رحمت پروردگار متعال است، ابراز کردند: پس از خداوند متعال کسی به مانند پیامبر اکرم(ص) بر قرآن کریم اشراف نداشته است؛ الفاظ چاپ شده بر روی قرآن کریم لباسی هستند که خدای کریم آن‌ها را بر علم و حکمت و رحمت خود پوشانده است تا در دسترس انسان‌ها قرار گیرند.
ایشان با تأکید بر این‌که حضرت رسول اکرم(ص) آگاه‌ترین انسان به قرآن کریم هستند، خاطرنشان کردند: در کتاب اصول کافی و نیز در کتابی از اهل‌سنت روایتی از پیامبر اسلام(ص) درباره قرآن کریم آمده است که نقل کننده آن در اصول کافی، مقداد و در کتاب اهل‌سنت، حضرت امیرالمؤمنین(ع) است.
استاد حوزه علمیه قم افزودند: حضرت رسول اکرم(ص) در حدیث فوق می‌فرمایند «صورت ظاهری قرآن خرم، خوش سیما و شاد است؛ باطن قرآن نیز بسیار ژرف و عمیق است که تنها در دسترس مطهرون قرار می‌گیرد».
ایشان یادآور شدند: رجوع به متخصص حکم عقل است و باید در مشکلات به متخصص فن مقایسه کرد، اگر کسی در مشکلات به غیر متخصص مراجعه کند، کار غیر عقلانی کرده است، درباره قرآن نیز باید به متخصص قرآنی مراجعه کرد.
استاد انصاریان با تأکید بر این‌که بر قرآن کریم هیچ‌گاه کهنگی راه ندارد، ادامه دادند: پیامبر اسلام در ادامه روایت فوق می‌فرمایند «شگفتی‌های آیات قرآن کریم با شمردن پایان نمی‌پذیرد؛ تازه‌های این کتاب هیچ‌گاه کهنه نمی‌شود».
ایشان در بخش دیگری از سخنان خود تأکید کردند: خدای متعال در قرآن کریم مردم را به دقت بر خلقت شتر دعوت می‌کند؛ البته دانشمندان نیز معتقدند که جرثقیلی در عالم به دقت خلقت شتر ساخته نشده است؛ قدرت شتر به قدری بالاست که تا 10 روز در کویر بدون آب سیر می‌کند و هیچ‌گاه راه خود را در کویر گم نمی‌کند؛ همه حیوانات را باید ایستاده بار کرد به جز شتر که باید آن را خوابانده بار کرد و بر اساس قوانین جرثقیل سنگین‌ترین بار را به راحتی بلند می‌کند.
استاد اخلاق حوزه علمیه قم با توجه به این‌که شگفتی‌های قرآن کریم به عدد در نمی‌آید و شتر نیز تحمل حمل سنگین‌ترین بارها را دارد، تصریح کردند: در روایتی از حضرت امیرالمؤمنین در کتب اهل‌سنت آمده است که «اگر بخواهم تنها هفت آیه سوره حمد را از ابتدا تا پایان آن تفسیر کرده و بر روی کاغذ بیاورم که در این سوره چه شگفتی‌هایی وجود دارد، باید نوشته‌های خود را برای جا به‌جا کردن بر روی 70 شتر بار بزنم».
ایشان عنوان کردند: در روایتی از حضرت امیرالمؤمنین علی(ع) در کتاب اهل‌سنت آمده است که «تمام اسرار کتاب‌های آسمانی در قرآن کریم جمع شده‌اند؛ هرچه در قرآن وجود دارد در سوره فاتحه الکتاب جمع شده است و نیز هرچه در این سوره است، در بسم الله الرحمن الرحیم خلاصه شده است؛ هرآنچه نیز در بسمله آمده، در حرف «باء» است؛ هر آنچه نیز که در قرآن کریم، سوره حمد و بسمله وجود دارد در نقطه باء بسم الله خلاصه شده و من (امیرالمؤمنین) نقطه زیر بسم الله هستم»؛ این بدان معناست که همه اسرار کتاب‌های آسمانی، کل قرآن کریم و تمام فاتحه الکتاب نزد من است.


منبع : پایگاه عرفان
  • قرآن مجید
  • قرآن و عترت
  • استاد حسین انصاریان
  • استاد انصاریان
  • حسینیه همدانی ها
  • حسینیه همدانیها
  • اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

    آخرین مطالب


    بیشترین بازدید این مجموعه