استاد حسین انصاریان اظهار داشتند: با توجه به آیات قرآن کریم و روایات اهلبیت معصومین(ع)، بالاترین ارزشها به معرفت و دانایی داده شده است.
ایشان فرمودند: قرآن کریم بسیار بیشتر از آنکه مردم را به فقه دعوت کند، در پی متوجه کردن آنان به زمینههای علم و معرفت بوده و بر کسب دانش تأکید میکند.
استاد انصاریان ابراز کردند: گاهی قرآن کریم در برخی از سورههای خود، یکپارچه درباره خدای متعال صحبت میکند؛ گاهی در یک سوره، تنها درباره قیامت صحبت میکند و گاهی نیز تأکید بسیاری بر خودشناسی در یک سوره دارد زیرا مادامی که انسان ارزش خود را نداند، ارزان فروش شده و وجودش را به هوای نفس، بی دینی، فیلمهای صهیونیستی، مکاتب باطل و مادی گرایی میفروشد.
ایشان با بیان اینکه اقامه نماز مملو از خدا شناسی بوده و تنها سوره حمد آن، میتواند منشأ معرفت باشد، خاطرنشان کردند: لفظ «الله» در بسم الله الرحمن الرحیم ابتدای سوره حمد به معنای وجود مقدسی که مستکمل جمیع صفات کمال، جمال و جلال است و هیچ چیزی کم ندارد.
استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه «الرحمن» به معنای وجود مقدسش فراگیر است، افزودند: همچنین لفظ «رحیم» به این معناست که مؤمن بامعرفت نگران آخرتش نباشد چراکه در آغوش خداست.
ایشان یادآور شدند: حمد برای زیبایی اختیاری بهکار گرفته میشود؛ «الحمدلله الرحمن الرحیم» یعنی ستایش میکنم زیبای بی نهایتی را که تمامی مخلوقاتش زیباست. فردی که درگیر زیباییهای حرام دنیا میشود، باید متذکر خود شود که منشأ زیباییها، زیبای مطلق و بی نهایت است.
استاد انصاریان با بیان اینکه لازمه بهشتی شدن رفتار زیبا با خود، خدا و مخلوقات است، ادامه دادند: گاهی سورههای مکی برای آشنا کردن مردم با قیامت، تنها درباره این وعده مهم سخن میگفتند.
ایشان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به آیهای از قران کریم درباره قیامت، تأکید کردند: زمین برای شما مانند یک خبرگزاری است و روز قیامت، تمام اخبار زندگی شما را به زبان میآورد.
منبع : پایگاه عرفان