یمانی شخصی است که در آخرالزمان خروج می کند. در اخبار آخرالزمان و علائم ظهور حضرت مهدی(عج) مکرر از آن نام برده شده است و در روایت منقول از امام باقر(علیه السلام) خطاب به شیعه چنین آمده که: سفیانی و خراسانی و یمانی همزمان خروج می کنند و پرچم او در میان پرچم هایی باشد که در آن زمان برافراشته می گردد. وی بیش از همه به راه حق هدایت می کند، زیرا وی به یار شما (بقیه الله) دعوت می نماید و چون خروج کند، بر هر مسلمانی است که به وی بپیوندد و برکسی جائز نباشد، از فرمان او سر بتابد و هر کس از اطاعت وی سرپیچی کند، اهل دوزخ است؛ چه او مردم را به راه حق و صراط مستقیم می خواند. (معارف و معاریف، ج 10، ص 617)
مدعی یمانی متولد بصره است!
در زمانه ای که در آن زندگی می کنیم ظاهرا قرار است هر کسی که قصد تقویت شهرت، قدرت و ثروت خویش را دارد از نردبام نشانه های آخر الزمانی بالا رود. و این بار ادعای سخیف یمانی بودن احمد اسماعیل بصری معروف به احمد الحسن. در این میانه خوشا به حال مومنانی که ایمان خود را در گنجینه محفوظی قرار داده تا از این آفات روزافزون مصون بمانند.
حجت الاسلام شهبازیان کارشناس بنیاد مهدویت در این باره می گوید: در دوره معاصر افرادی وجود دارند که تبلیغات زیادی می کنند و می گویند که من همان یمانی ام. «احمد اسماعیل بصری» معروف به احمد الحسن، یکی از این افراد است. ادعای او این است که من یمانی هستم، پرچم مان هم پرچم هدایت است و برای ظهور زمینه سازی می کنیم. می گوییم: اول اینکه همان گونه که گفته شد کلیتی در مورد یمانی داریم اما روایات یمانی گویا نیست و اهل بیت علیهم السلام در شناخت یمانی به ما معیاری نداده اند که مشخصات یمانی چیست و ما باید از او تبعیت کنیم. ما امروز چنین دلیلی نداریم و خداوند هم تکلیف بمالایطاق نمی کند. مشکل ما با این مدعیان این است که شما چه دلیلی بر اثبات یمانی دارید؟ فردی ادعا کرده من یمانی ام، می گوییم دلیل بر عهده مُدعی است. شما مدعی هستید، دلیلت چیست؟ می گوید ما روایات یمانی را داریم. دقیقاً احمد الحسن این گونه می گوید، مگر ما روایات یمانی نداریم؟ بله، روایات یمانی داریم اما چه کسی گفته تو همان یمانی هستی؟ تو باید دلیل بیاوری. در روایت آمده است که «یمانی من الیمن» این روایت صریحاً می گوید: خروج یمانی از یمن خواهد بود؛ احمد الحسن که متولد عراق و بصره است، پس یمانی نیست.
ادعای عصمت
این یمانی باید قبل از قیام بیاید نه قبل از ظهور. و این علائم مربوط به خروج و قیام حضرت است. در حالی که هنوز حضرت، ظهور نکرده است
نکته دیگر اینکه احمد الحسن مدعی عصمت است در حالی که ما دلیلی بر عصمت یمانی نداریم. اینکه روایت می گوید پرچم یمانی هدایتگر است مثل این روایت، در مورد سلمان و ابوذر و زراره هم آمده است. اینکه اهل بیت علیهم السلام فرموده اند از اینها تبعیت کنید یعنی اینها معصوم هستند؟ این چنین چیزی نیست. گفته اند که بین شما اینها بهتر هستند؛ مثل اینکه گفته می شود از بین مراجع فلانی اعلم است این به این معنی نیست که فلانی معصوم است. روایت نشانه های ظهور می گوید پرچم یمانی هدایتگر است؛ در صورتی که احمد الحسن می خواهد اثبات کند که یمانی معصوم است. به احمد الحسن می گوییم طبق اشتباهاتی که شما در روایت خوانی، در مباحث قرآنی و حدیثی داری تو صلاحیت نداری و هدایتگر نیستی. کسی که روایت جعلی بخواند کسی که روایت را تقطیع کند و قسمتی از روایت را باب میل خود بخواند کسی که معنای روایت را نفهمد و به دروغ به مردم ترجمه و معنای غلطی از روایت را انتقال دهد، یقینا نمی تواند هدایتگر باشد و صلاحیت هدایتگری ندارد پس اگر ما یمانی را به عنوان پرچم هدایتگر بپذیریم احمد الحسن، حیدر مشتت و کسانی که مدعی یمانی بودن هستند، اولین معیار را ندارند و آن هدایتگری است. اگر یمانی را با خصوصیات آن بپذیریم لوازم او با حق بودن، راست گو بودن و عالم بودن اوست اما زمانی که کتاب های مدعیان یمانی را مشاهده می کنیم می بینیم این خصوصیات را ندارند.
ادعای حکومت کردن بعد از حضرت
اجمالاً او فردی است که سواد حدیثی و حوزوی ندارد و لیسانس رشته مهندسی شهرسازی از دانشگاه عراق گرفته است. وی ادعا می کند وقتی حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه حکومت تشکیل داد و از دنیا رفت، من و یازده مهدی دیگر امامان بعد از امام مهدی عجل الله تعالی فرجه خواهیم شد. احمد الحسن و حیدر مشتت با هم هماهنگ شده بودند که من می گویم یمانی هستم و تو نائب من هستی. بعد با هم اختلاف پیدا کرده، یکدیگر را لعن و نفرین کردند. سپس هر دو مدعی شدند که من یمانی هستم.
حجت الاسلام و المسلمین عبدالقادر همایون
در ابتدا نکته ای را عرض می کنم که اگر آن را خوب توضیح دهیم شاید تمام ادله احمد الحسن یکجا باطل گردد. ما در ادله مهدویت بین ظهور و قیام آن حضرت تفاوت نگذاشته ایم و این باعث انحرافاتی شده است. در ادبیات عامیانه ظهور و قیام حضرت یکی است اما حقیقت امر این است که بین ظهور و قیام تفاوت وجود دارد. در روایات عموماً هرجا صحبت از ظهور می شود، می گوید این امر ناگهانی است؛ «مَثَلُهُ مَثَلُ السَّاعَةِ» جز ناگهان بر شما روی نمی دهد، مانند قیامت است. و در روایت دیگر آمده است که احدی جز حق از آن یعنی ظهور حضرت آگاه نیست.
از طرف دیگر در روایاتی برای ظهور حضرت علامت می آورد، که این نشانه دادن ظهور و آن ناگهانی بودن در نگاه اول تناقض دارد. برای پیشگیری از این تناقض باید ما بین ظهور و قیام حضرت تفاوت قائل شویم، قیامی که در روایات با نام خروج از آن یاد شده است. اعتقاد مسلّم شیعه بر این است که باب نیابت خاص حضرت مسدود است. در اینجا انسداد نایب خاص حضرت خدشه دار شده و راه را باز می نماید تا افرادی مثل احمد الحسن بگویند که من همان یمانی هستم، اما این یمانی باید قبل از قیام بیاید نه قبل از ظهور. و این علائم مربوط به خروج و قیام حضرت است. در حالی که هنوز حضرت، ظهور نکرده است احمد الحسن چگونه مدعی است که یکی از نشانه های قیام حضرت است؟
تطبیق خود با روایات یمانی
اولین گام و یکی از مهم ترین مولفه ها اینان در بحث تبلیغ، رد و انکار علم رجال است زیرا می دانند که علم رجال همچون سدی محکم جلوی انحراف از روایات و احادیث است. مبلغان این جریان از همان اول می گویند که ما چیزی به نام علم رجال نداریم و دیگر شما نمی توانی بگویی فلان حدیث فلان مشکل را دارد. یکی از ادله ای که اینها زیاد هم استفاده می کنند این است که ما در بحث مهدویت چندین روایت داریم که تاکنون کسی نظیر احمد الحسن آن ها را برای ما توضیح نداده است و احمد الحسن اولین شخص است که این مفاهیم را برای ما تبیین کرده، پس او بر حق است. و این یکی از مهم ترین دلایل آنان است. به طور کلی اینها روایات را یا جعل، یا تقطیع و یا تحریف می نمایند. مثلا ده روایت را نقل و از هر کدام یک کلمه گرفته و می گویند پس ثابت شد که احمد الحسن همان یمانی موعود است.
پیشگویی بعد از واقعه!
یکی از مهم ترین مولفه ها اینان در بحث تبلیغ، رد و انکار علم رجال است زیرا می دانند که علم رجال همچون سدی محکم جلوی انحراف از روایات و احادیث است.
بحث دیگر اخبار غیبیه ای است که می گویند احمد الحسن پیش بینی کرده است. مثلا می گویند از سقوط صدام خبر داده است. در زمان حاضر دیگر خبر از غیب دادن مطلب حل شده ای است. گفته می شود شاه نعمت الله ولی در شهر کرمان پیشگویی هایی کرده که به واقعیت پیوسته است. ما تحقیق کردیم و دیدیم که وی حدود 100 پیشگویی انجام داده و از بین آنها فقط دو پیشگویی، آن هم به طور کلی نه در جزئیات به واقعیت پیوسته است که از این نمونه ها در طول تاریخ فراوان است.
ادعای دانستن محل قبر حضرت زهرا سلام الله علیها
مبلغان این جریان مدعی هستند احمد الحسن دارای کرامت است. یکی از کرامت های این فرد مدعی دانستن محل قبر حضرت زهرا سلام الله علیها است و می گوید که کنار قبر امام حسن مجتبی علیه السلام است. حدود سه سال پیش در خوزستان نیز مدعی وجود داشت که دقیقا همین ادعا را داشت ولی آدرس دیگری می داد. این چه کرامتی است که نتوانیم آن را ثابت کنیم و کرامات احمد الحسن همه از این دست و ثابت نشده است.
خلاصه سخن:
در زمانه ای که ما در آن زندگی می کنیم ظاهرا قرار است هر کسی که قصد تقویت شهرت، قدرت و ثروت خویش را دارد از نردبان نشانه های آخر الزمانی بالا رود. از طرفی فایل های مولتی مدیایی مانند "ظهور بسیار نزدیک است" و از سوی دیگر ادعای سخیف یمانی بودن احمد اسماعیل بصری معروف به احمد الحسن. در این میانه خوشا به حال مومنانی که ایمان خود را در گنجینه محفوظی قرار داده تا از این آفات روزافزون مصون بمانند.
منابع:
خبرگزاری اهل بیت(ابنا)، روش های تبلیغی جریان مدعی یمانی چیست؟
احمد الحسن کیست؟ حجت الاسلام شهبازیان در مصاحبه با ابنا
المهدیون، دو کلمه حرف حساب در نقد جریان مدعی یمانی
فرآوری: م. احمدیزاده
منبع : ابنا