دارالعرفان/ محقق و پژوهشگر حوزه علمیه قم گفت: برای بیان حدیث و روایات باید از منابع معتبر و قابل اعتماد بهره جست چرا که وقتی روایتی با سند معتبر ارائه شود بر دل مخاطبان نقش میبندد.
به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل مؤسسه علمی فرهنگی دارالعرفان، حجت الاسلام و المسلمین سید علی بطحائی ظهر امروز در آیین سوگواری هشتمین اختر تابناک امامت وولایت در جمع کارکنان این مؤسسه با اشاره به ایام رحلت پیامبر اکرم(ص) و اینکه هر چه مورد نیاز سعادت انسانها بوده حضرت بیان کردهاند، اظهار داشت: راه سعادت، راهی است که پیامبر(ص) ترسیم کرده و آن پیروی از قرآن و اهل بیت(ع) است و به تحقیق هر کس از این مسیر جدا شود به گمراهی کشیده میشود.
ایشان با انتقاد از بیان احادیث ضعیف و نشر آن در جامعه، ترویج روایات بدون توجه به تحلیل عقلانی و سلسله راویان حدیث را نوعی ضد تبلیغ دانستند که باعث سست شدن اعتقاد توده مردم به جایگاه والای احادیث ناب و اصیل اهل بیت(ع) می شود.
وی با بیان سنت و سیره علمای گذشته در ترویج احادیث افزودند: عمده علما و مروجین پیش از آنکه به ترویج احادیث بپردازند، ابتدا مفاد آن حدیث از جهت عقلانی را مورد ارزیابی و بررسی قرار میدادند و پس از تأیید صحت آن با آموزههای دینی و قرآن، نوبت به بررسی رجال و سلسله احادیث میرسد که اهتمام به این شیوه باید در رأس امور تبلیغی مبلغان و خطبای مخلص قرار گیرد.
وی دین را مجموعهای از اعتقادات، اخلاق و احکام دانست و گفت: جامعه ما در اعتقادات راه اهل بیت(ع) را در پیش گرفته است ولی نیازمند الگوگیری از اخلاق اهل بیت(ع) و جدیت بیشتر نسبت به عمل به احکام الهی هستیم.
وی ادامه داد: پیامبراسلام(ص) چون خاتم انبیاء است علاوه بر بیان تذکرات لازم برای زمان خود، تذکرات و نگرانیهایی نسبت به آینده امت اسلامی نیز بیان کردهاند که باید مورد توجه قرار گیرد.
حجت الاسلام و المسلمین بطحایی، سبک شمردن دین، آرزوهای دراز و پیروی از هوی و هوس را از جمله نگرانیهای پیامبر(ص) نسبت به آینده امت اسلامی دانست و اظهار داشت: باید مال را فدای جان و جان را فدای دین کرد و همیشه به یاد آخرت و به یاد خدا بود، چراکه آرزوهای دراز موجب فراموش کردن آخرت و از دست دادن فرصتها برای عبادت خدا میشود.
وی اظهار داشت: تقابل بین حق و باطل همیشه در تاریخ وجود داشته است و شناخت حق و باطل، دفاع از حق و ایستادن در مقابل باطل سیره و روش تمام پیامبران(ص) بوده که شرایط امروز نیز بیش از همیشه نیازمند بصیرت لازم برای تشخیص حق و باطل است.
معاون پژوهشی مؤسسه علمی فرهنگی دارالعرفان، با بیان این که نگرانی بسیار مهم پیامبر(ص)، جدا شدن مردم از اهل بیت(ع) بوده است گفت: تمام مشکلات اسلام پس از ارتحال پیامبر(ص) تاکنون ناشی از جدا شدن مردم از اهل بیت(ع) و عمل نکردن به سیره اهل بیت(ع) بوده است.
وی تأکید کرد: اگر میخواهیم نجات یافته باشیم باید به قرآن و اهل بیت(ع) متوسل باشیم، چراکه قرآن و عترت تا قیامت از هم جدا نمیشوند.
این محقق و پژوهشگر حوزه در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به حدیثی از امام رضا(ع) اظهارداشت: حضرت فرموند "صدیق كل امرء عقله و عدوه جهله، دوست هركس عقل او، و دشمنش جهل او است".
حجت الاسلام و المسلمین بطحایی بیان داشت: اگر در هر کاری انسان با خرد و عقل و منطق پای بگذارد در طول این مسیر موفقیتهایی کسب میکند و حال آنکه انسان بدون تدبیر و با جهل کاری را انجام دهد با ناکامی دست پیدا خواهد کرد.
وی در بخش دیگری از سخنانش به گروه انحرافی«واقفیه» اشاره کرد و گفت: دوران امامت امام هشتم(ع) از جهات مختلفی خاص و ویژه بوده و در این میان، وجود مشکلات فراوانی از جمله مشکلات درونگروهی در میان خود شیعیان، از مهمترین مسائل و معضلات زمان امامت امام رضا(ع) به شمار میآید.
این محقق و پژوهشگر حوزه علمیه قم ادامه داد: آشنا شدن با این چالشها و مشکلات امام(ع)، در شناخت سیره آن حضرت در چگونگی برخورد و مواجهه با فرق مختلف درونشیعی، به ویژه با توجه به الگو و محوری بودن نقش امامان(ع)، برای شیعیان امامیه، بسیار مهم و ضروری مینماید. همچنین آشنایی با این فرقهها و نیز شناخت چگونگی تعامل و برخورد امام(ع) با این فرقهها، استفاده از آن الگو را در برخورد با گروههای مختلف در جوامع کنونی میسر میسازد.
وی افزود: در زمان امامت امام رضا(ع)، شاهد فرق مختلف زیدیه، اسماعیلیه، فطحیه، واقفیه و غالیان هستیم که در این میان غالیان از فرق منتسب به شیعه، و نیز فرقه نوظهور و خطرناک واقفیه بیشترین مبارزات را با امام(ع) داشتند.
حجت الاسلام بطحایی بیان داشت: فرقه انحرافی واقفیه که پس از شهادت امام موسی کاظم(ع)، در سال ۱۸۳ ه.ق. به وجود آمد، آن حضرت را آخرین امام و قائم و مهدی دانسته و بر این اساس، بر ایشان توقف نموده و امامت امام رضا(ع) و سایر امامان معصوم(ع) پس از ایشان را نپذیرفتند.
وی ادامه داد: به نظر میرسد فرقه واقفیه به عللی چون انگیزههای اقتصادی و مادی، سوءبرداشت از روایات و جعل و تحریف آنها و سوءبرداشت از فعالیتهای امام کاظم(ع) پدید آمده که البته با توجه به منابع رجالی و روایی، مهمترین علت انحراف آنها را انگیزههای مادی و مالی میتوان دانست.
وی ادامه داد: واقفیان در جهت اثبات آراء و عقایدشان و نیز جذب افراد بیشتر دست به اقداماتی زدند و در واقع مبارزاتی را شروع کردند که این تلاشها و مبارزات در ابعاد و زوایای مختلفی انجام میگرفت.
وی گفت: یکی از شیوههای واقفیان در ترویج عقاید و اندیشههایشان، انجام امور فرهنگی و تبلیغی بود که در این راستا به نوشتن کتاب، تعلیم و تربیت شاگرد و نیز جعل و تحریف احادیث و پراکندن شایعات است؛ که چنانچه پیشتر ذکر شد شرح و تفصیل این مطالب و منابع و مآخذ آن، در کتاب امام رضا(ع) و فرقههای شیعه آمده است.
حجت الاسلام و المسلمین بطحایی اظهارداشت: واقفیان همچنین در راه رسیدن به اهدافشان به تطمیع و شبههافکنی در زمینههای مختلف پرداختند. در واقع، بزرگترین شبههای که واقفیه در بین شیعیان ایجاد کرده بودند، همان وقف بر امام کاظم(ع) و انکار امامت امام رضا(ع) بود.
وی بیان داشت: امام رضا(ع)، در مقابل این فرقه، برخوردی بسیار جدی و مبارزهای همه جانبه را در پیش گرفتند که به نظر میرسد آنچه برخورد تند امام را موجب شده بود، شدت خطر این فرقه و نیز شدت برخورد آنان، مخصوصاً سران اولیه و اصلی آن بود که عمدتاً از علما و فقها بودند و معمولاً آگاهانه به این مخالفت و انکار امامت امام رضا(ع) دست زده بودند و چنانچه گفته شد، به طور گسترده و وسیع به دنبال تبلیغ و اشاعه آموزههای نادرست خویش بودند.
انتهای پیام /
منبع : پایگاه عرفان