دارالعرفان/ خطیب توانای حوزههای علمیه با بیان اینکه پذیرش ولایت امیرمؤمنان(ع) ضامن نجات انسان از عذاب الهی است، گفت: حضرت سیدالشهدا(ع) افزون برآنکه در هنگام مرگ بر بالین شیعیان، ارادتمندان و گریهکنان خود حاضر میشوند در عالم پس از مرگ و در برزخ نیز به فریاد آنان میرسند.
به گزارش روابط عمومی و اموربین الملل مؤسسه علمی فرهنگی دارالعرفان، استاد حسین انصاریان در سخنرانی امروز خود در حسینیه هدایت اظهارداشت: در سوره مبارکه صافات چند آیه بسیار کوتاه وجود دارد که معنا و تأویل آن برای احدی روشن نیست.
این مبلغ عرصه بین الملل افزود: زمانی حقایق آن برای همگان روشن میشود که پرده از روی عالم ماده برداشته شود و قدرت الهیه حقایق را برای انسانها آشکار کند و این امر در قیامت میسر میشود چون عالم دنیا بسیار محدود است و ظرفیت این امر را ندارد.
استاد انصاریان با بیان اینکه محدود بودن عالم دنیا مانع رشد انسان برای رسیدن به هدایت الهیه و درک فیوضات ربّانیه نمیشود، بیان داشت: در همین خرابه گلیمپوش کلیمالله شد، در همین دنیا افتاده در چاه عزیز مصر شد، در همین عالم در کشور تاریک ظلمانی و شرکآلود نمرودیان طفل یتیم ابراهیم شد و در همین خرابه یتیمی چوپان، رحمت للعالمین شد؛ با وجود این خورشیدان، عذر کسی در قیامت پذیرفته نیست که بگویند در عالم دنیا ما نتوانستیم به کمالات و فیوضات دست یابیم.
استاد حوزه علمیه با بیان اینکه شیعیان از فیض الهی برخوردار هستند، اظهار داشت: در اصول کافی آمده که شناخت ما اهلبیت(ع) برای شیعیان به وسیله الفاظ نیست بلکه با نورانیتی است که در دلشان وجود دارد؛ این نور افاضهای است که از ناحیه امام حسین(ع) به شیعیان عنایت میشود.
این مفسر قرآن کریم ادامه داد: همه انسانها قادر نیستند این فیض را درک کنند زیرا نور در وجود آنان نفوذ نکرده که بتوانند این نور را درک کنند؛ بنابراین تنها با ولایت الهی است که این نور در عالم دنیا قابل شناخت میشود.
وی با بیان اینکه همه امور مثبت به نور و همه امور منفی به ظلمت اختصاص دارد، گفت: خداوند در این سوره میفرماید: ما آسمان دنیا را به ستارگان زینت دادیم و آن را طوری قرار دادیم که آسمان از هر شیطان طاغی و یاغیِ خبیث حفظ شود آنان هرگز نمیتوانند به سوی آسمان هجوم بیاورند و به سخنان عالم بالا گوش فرا دهند زیرا از هر سو با تیر قدرت کواکب مورد حمله قرار میگیرند.
استاد انصاریان ادامه داد: در میان شیعه مفسر بزرگ، حکیم، فیلسوف و مفسری که به شدت امام حسینی بودند صاحب المیزان مرحوم علامه طباطبایی(ره) و در میان اهل سنت دو مفسر بزرگ و مشهور طنطاوی و میبدی میگویند این نوع آیات معمولاً در قرآن مجید تشبیه معقول به محسوس است یعنی پروردگار برای آن که حقایق ملکوتی را به عقل انسان نزدیک کند و انسان بتواند آن حقایق را درک کند اسرار ملکوتی را به امور واقعی و دیدنی تشبیه میکند زیرا مراد واقعی خداوند از آسمان محل تکالیف و امانت الهیه یعنی دین است.
استاد اخلاق، تهذیب و تربیت حوزه علمیه با بیان اینکه در سوره صافات آسمان همان تکالیف الهیه و امانت الله است، گفت: در تفاسیر شیعه حدوداً 32 روایت و در تفاسیر غیر شیعه هفت روایت سند دار نقل کردهاند که مراد از آسمان تکالیف است و مراد از نجوم اهلبیت(ع) هستند که متن 32 روایت شیعه راوی امیرمؤمنان علی(ع) است که از قول پیامبراکرم(ص) میفرمایند: اهل بیت من مثل ستارگان در آسمان هستند.
این خطیب مشهور ادامه داد: اگر کسی در حصار ولایت اهل بیت(ع) قرار بگیرد اگر شیاطین با ابزارهای مختلف برای غارت دین و ارزشهای آنان حمله کنند اهلبیت(ع) چه در دنیا باشند و چه نباشند شیاطین و وسوسههای آنان را از شیعیان دفع میکنند؛ شیعه هرگز از ولایت اهلبیت(ع) خارج نمیشود و آنان را رها نمیکند.
مفسر، محقق و پژوهشگر قرآن کریم با بیان اینکه پذیرش اهلبیت(ع) شرط ورود به توحید هستند، گفت: پذیرش ولایت علی(ع) ضامن نجات انسان از عذاب الهی است. اهلبیت(ع) دین اهل ایمان را از حمله دشمن حفظ میکنند شاید گاهی اهل ایمان دچار لغزش شوند اما با وجود مجالسی مانند مجالس عزای امام حسین(ع) پشیمانی را در دل آنان روشن میکنند.
استاد انصاریان با تأکید بر اینکه امام حسین(ع) هرگز شیعیان را رها نمیکند، ابراز کرد: امام حسین(ع) به قدری مهربان و دلسوز است که گاهی خود به دنبال شیعیان میرود ظهیر یکی از آنانی بود که امام حسین(ع) به سمت او رفتند و به خود دعوت کردند.
ایشان ادامه داد: حضرت سیدالشهدا(ع) افزون برآنکه در هنگام مرگ بر بالین شیعیان، ارادتمندان و گریهکنان خود حاضر میشوند در عالم پس از مرگ و در برزخ نیز به فریاد آنان میرسند.
انتهای پیام /
منبع : پایگاه عرفان