هوالحق
پاسخ استاد حسین انصاریان به شبهات وارده در قسمت اخیر سریال حضرت یوسف
مرکز علمی و تحقیقاتی دارالعرفان الشیعی اعلام کرد، در پی پخش قسمت اخیر سریال حضرت یوسف، سوالاتی در اذهان افراد مطلع مطرح شد و به منظور رفع شبههای که ممکن است برای بینندگان در زمینه عصمت پیامبران ایجاد گردد، محققین این مرکز از مترجم و مفسر قرآن کریم استاد حسین انصاریان در این موضوع استعلام نمودند و ایشان طی یادداشتی نظرات خویش را در این باره اعلام کردند که ذیلاً عین یادداشت مذکور تقدیم میگردد.
اینجانب حسین انصاریان که به توفیق الهی موفق به ترجمه قرآن مجید و ترجمه نهجالبلاغه و ترجمه صحیفه سجادیه و تالیف 60 جلد کتاب شدهام و اکنون مشغول به تدریس تفسیر در حوزه علمیه قم هستم و نزدیک به پنجاه سال است با کتابهای اصیل مذهبی و منابع عامه و خاصه از تفاسیر و کتب حدیث دائماً در ارتباط میباشم، با توجه به پایان آیه 24 سوره یوسف، که حضرت حق یوسف را از گروه مخلصین (به فتح لام) یعنی انسانی که از هر جهت دور از دسترس شیاطین و وسواس خناسان است معرفی فرموده لازم دانستم به بخشی از فیلم حضرت یوسف که شب شنبه 1/9/87 پخش شد تذکراتی داشته باشم، امید است با چاپ این نوشتار اذهان بسیاری از تماشاگران به ویژه مردم مومن کشور اسلامی از آنچه از این قسمت فیلم گرفته است پاک شوند .من کمتر موفق به تماشای فیلمهای سیمای جمهوری اسلامی میشوم، بصورت اتفاقی این بخش از فیلم را که دیدم ضمن تاسف و تاثر فراوان لازم دانستم از باب خیرخواهی به این تذکرات توجه دهم.بر اساس عقیده شیعه که مستقیماً از قرآن و روایات گرفته شده همه انبیاء و امامان از خطا و اشتباه مصون هستند تکرار این دو کلمه، یعنی خطا و اشتباه که در این فیلم دائماً حضرت یوسف به خود نسبت میداد خلاف صریح قرآن انجام گرفته و در حالی که در زمینه عصمت انبیاء از خطا و اشتباه سیدمرتضی اعلی ا... مقامه که از اعاظم دانشمندان است و دیگران تالیفات گرانبهائی بر اساس دلایل قرآنی و براهین روایتی دارند متاسفانه نزدیک به چند دقیقه سریال نشان میداد که یوسف که در بخش گذشته او را به مبعوث شدن به پیامبری نشان داد بخاطر این که به ساقی شاه گفت به شاه بگو فردی بیگناه در زندان است و در مقام آزادی او باشد با گریه و زاری چند بار اعلام به خطا و اشتباه و گناه کرد و دامن نبوت را آلوده به گناه و خطا نشان داد این معنا با جمله آخر آیه 24 سوره یوسف ابداً مطابقت ندارد، و دست آویزی برای مخالفان بر ضد عقاید صحیح و پاک شیعه است.
ثانیاً نشان میداد که جبرئیل به یوسف نازل شد و گفت اکنون که مشکل خود را به غیر گفتی اراده خدا بر این تعلق گرفت که به جای یکسال زندان هفت سال دیگر در زندان بمانی آیا در این زمینه جریمه جرم بر فرض این که جرم باشد مناسب با جرم است و این بخش از فیلم حضرت حق را ظالم و غیر عادل معرفی نکرده است؟! و باید به این نکته توجه داشت که موضوع هفت سال در کتابهائی که نقل شده به دلائل مختلف از اعتبار ساقط است. و این نقل ضعیف است.
ثالثاً انسان اجتماعی آفریده شده و همه نسبت به امور زندگی نیاز به یکدیگر دارند آیا به زندانی آزاده شده اگر انسان مشکل خود را بگوید این جرم است؟ چه دلیلی در حوزه عقل و شرع بر جرم بودن این کار وجود دارد، اما مسئله ترک اولی در انبیاء که یوسف در این مقام بر اساس دقت علمی مرتکب آن نیز نشده است غیر از گناه و معصیت است مجدداً تاکید مینمایم که انبیاء دارای مقام عصمت و از خطا و اشتباه طبق قرآن مصون هستند. آیا مشاوران بزرگوار مذهبی فیلم به حقایق قرآن و روایات توجه نداشتند؟ یا داشتند ولی از این قمست فیلم غافل بودند.
امید است کارگردانان سیمای جمهوری اسلامی در فیلمها و سریالهای آینده دقت بیشتری به خرج دهد تا حریم حرمت انبیاء و عصمت آن برگزیدگان و امامان معصوم محفوظ بماند. این پاسخ جهت تنویر افکار عمومی است، بدیهی است در صورت لزوم طرح مباحث تخصصی تفصیلی برای اثبات مدٌعی قابل طرح خواهد بود و در پایان توجه به این نکته لازم است که در ادعیه رسیده از ذوات معصومین اگر اقراری به خطاء شده است از باب تعلیم به امت است که چگونه با خداوند مشکل گناه را حل کنند.
حسین انصاریان