قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه

آیا پوشیدن لباس مشکی برای عزای سیدالشهدا در سنّت اهل بیت علیهم‌السلام است؟

پوشیدن لباس مشکی در ایام وفات ائمّه علیهم‌السلام خصوصاً در ایام محرّم و صفر دارای پیام‌های ارزشمندی است.

شواهد تاریخی و ادبی نشان می‌دهد که رنگ سیاه از دیرباز در میان بسیاری از ملل و اقوام نشان عزا و اندوه بوده است و این امر اختصاص به ایران یا دوران اسلام نداشته است، بلکه اعراب پیش از اسلام، ایرانیان و یونانیان باستان نیز به رسم عزا، جامه سیاه یا کبود می‌پوشیدند.

مطالعه و بررسی سیره پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله و اهل بیت علیهم‌السلام بیانگر این حقیقت است که پیامبر اسلام صلی‌الله‌علیه‌وآله و ائمّه اطهار علیهم‌السلام نیز مهر تأیید بر این سنّت و رسم طبیعی زده و در مقام عمل در عزای عزیزان خویش سیاه می‌پوشیدند.

امام باقر علیه‌السلام فرمودند:

 

«لَبِسَ نِساءُ بَنی‌هاشِم السّوادَ وَالمَسُوح وکنَّ لا تَشْتَکینَ مِن حَرٍّ وَلا بَردٍ وَکانَ علی بنُ الحسین علیه‌السلام یعْمَل لَهُنَّ الطَّعامَ لِلمَأتَم»[1].

زمانی که امام حسین بن علی علیه‌السلام به شهادت رسید، زنان بنی هاشم لباس سیاه و جامه‌های خشن مویین پوشیدند و از گرما و سرما شکایت نمی‌کردند. [پدرم] علی بن الحسین به علّت [اشتغال آنان به] مراسم عزاداری برای آن‌ها غذا درست می‌کرد».

 

امام حسن علیه‌السلام نیز در سوگ امیر مؤمنان علی علیه‌السلام جامه‌های سیاه بر تن کرد و با همین جامه به میان مردم آمد و برای آنان خطبه خواند[2]. این نکته را نیز نباید فراموش کرد که پوشیدن لباس مشکی در ایام وفات ائمّه علیهم‌السلام خصوصاً در ایام محرّم و صفر دارای پیام‌های ارزشمندی است که به طور اجمال به آن‌ها اشاره می‌شود:

1 ) مومنان با پوشیدن جامه سیاه در ایام وفات اهل بیت علیه‌السلام مودّت و محبّت خود را به خاندان پاک و مظلوم پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله ابراز می‌کنند، همان مودّتی که خداوند متعال در قرآن به آن اشاره فرموده است:

 

«قُل لاَ أَسْأَلُکمْ عَلَیهِ أَجْراً إِلاَّ الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبَی»[3].

بگو: از شما [در برابر ابلاغ رسالتم] هیچ پاداشی جز مودّت نزدیکان [که بنابر روایات بسیار اهل بیت ـ علیهم السلام ـ هستند] را نمی‌خواهم.

 

و در حقیقت به اصل همدردی که «فَیحزَنُونَ لِحُزْنِهِم» می‌باشد عمل می‌کنند.

2 ) شیعیان و محبّان خاندان عصمت و طهارت به وسیله پوشیدن لباس سیاه در این ایام، به احیای (زنده نگهداشتن) امر آن بزرگواران می‌پردازند، چنان که روایت شده:

 


«رَحِمَ اللّهُ مَن أحیی أَمْرَنا»[4].

خدا رحمت کند کسی را که امر ما را زنده نگه دارد.

 

پوشیدن لباس سیاه در ایام محرّم و صفر نیز یادآور حزن و مصیبت ریحانه نبی اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله یعنی حضرت سیدالشّهدا علیه‌السلام است و این مسأله نیز احیای امر امام حسین علیه‌السلام است.

 


[1]  شرح نهج البلاغه ، ابن ابی الحدید : 16/22 . 

 
[2]  شوری 42 : 23 .

 
[3]  وسائل الشیعة : 12/22 ، باب 10 ، حدیث 9 . 

 
[4]  بقره 2 : 155 .

 

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب


بیشترین بازدید این مجموعه