فارسی
پنجشنبه 09 فروردين 1403 - الخميس 17 رمضان 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0

با کریمه اهل بیت تا بهشت!

با کریمه اهل بیت تا بهشت!


در عظمت آن بانوی طاهره ی معصومه همین بس که ایشان یک زن ولایت مدار و عارف به حق امام زمان خویش بود. چرا که برای تجدید پیمان با برادر و امام و رهبر خویش، رنج راهی سخت را بر خود آسان نمود .

طبق آموزه های وحیانی ما یکی از راههای مهمّ تقرب به خداوند دوستی و محبّت اهل بیت علیهم السلام و فرزندان آن بزرگواران است.
در آیه 23 سوره شوری خداوند می فرماید: "پیامبر به مردم بگو من از شما درخواست هیچ اجر و مزدی برای رسالتم نمی کنم جز محبت و دوستی با خویشانم"
و البته احادیث زیادی هم مضمون این آیه ی شریفه را تایید می کنند. مانند این حدیث پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله که فرمودند: خدا را دوست بدارید! به خاطر نعمتهایی که به شما ارزانی داشته است و مرا هم دوست بدارید! به جهت دوستی با خدا (چون من پیامبر الهی هستم) و با فرزندان من دوستی نمایید! چون من آنها را دوست دارم" (المحجة البیضاء" ملا محسن فیض کاشانی، ج 8، ص 5)
با بررسی و تحقیق دقیق در می یابیم که علت تاکید همه این آیات و روایات که ما نمونه هایی از آنها را در اینجا ذکر کردیم این است که اهل بیت علیهم السلام و فرزندان بزرگوار آنان واسطه های فیض الهی هستند و فیض اکمل الهی به واسطه آنان بر کل هستی و همه ی انسانها می رسد.
بنابراین مومنین باید به همان اندازه که ایمان به خداوند متعال دارند محبت اولیای الهی را نیز در دل بنشانند. البته این دوستی جدای از معرفت است و در واقع اگر معرفت واقعی نباشد محبت هم بی فایده است. همانطور که در زیارت حضرت فاطمه معصومه علیها السلام آمده است: از خدای ولی و قدیر می خواهم که معرفت شما خانواده را از من سلب نکند.
و به قطع یقین یکی از عوامل به دست آوردن این معرفت تحلیل و بررسی سیره امامان معصوم علیهم السلام و فرزندان بزرگوار آنان و مورد توجه قرار دادن فضائل اخلاقی و مناقب آنها است که باعث می شود از زندگی آن اولیای مقرب خدا الگو گرفته و به سعادت واقعی دست پیدا کنیم.
در یک رویای صادقه امام صادق (علیه السلام) به آیت الله نجفی (ره) که دعا و راز و نیاز و تلاش و پیگیری برای یافتن قبر مطهر حضرت زهرا (سلام الله علیها) را آغاز کرده بود، خطاب فرمود: «بر تو باد به کریمه ی اهل بیت»
حال از جمله این بزرگواران که به معرفت و محبتشان سفارش شده ایم بانوی کرامت فاطمه معصومه علیها السلام دختر بزرگوار امام هفتم علیه السلام است که این هدف این نوشتار ذره ای از فضائل و مناقب آن بانوی کرامت را بیان می کند.
او مظهر فضائل است
حضرت فاطمه معصومه (سلام الله علیها) مظهر فضائل و مناقب و مقامات معنوی است. بطوریکه روایات اهل بیت علیهم السلام، فضیلت ها و مقامات معنوی والایی را برای آن بزرگوار تایید می کنند.
ایشان دارای پاکی روح و کمالات معنوی بالایی بودند، طوری که به زائرانش وعده بهشت داده شده است: مُحَمَّدُ بْنُ عَلِیِّ بْنِ الْحُسَیْنِ فِی ثَوَابِ الْأَعْمَالِ وَ عُیُونِ الْأَخْبَارِ عَنْ أَبِیهِ وَ مُحَمَّدِ بْنِ مُوسَى بْنِ الْمُتَوَکِّلِ عَنْ عَلِیِّ بْنِ إِبْرَاهِیمَ عَنْ أَبِیهِ عَنْ سَعْدِ بْنِ سَعْدٍ قَالَ سَأَلْتُ أَبَا الْحَسَنِ الرِّضَا (علیه السلام) عَنْ زِیَارَةِ فَاطِمَةَ بِنْتِ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ (علیهما السلام) بِقُمَّ فَقَالَ مَنْ زَارَهَا فَلَهُ الْجَنَّة. (وسائل‌الشیعة، ج 14، ص 576، ح 94)
در منابع و متون دینی، و آموزه های اسلامی ما این گونه نقل شده است که در میان فرزندان فراوانِ امام هفتم پس از امام رضا (علیه السلام) کسی همپای معصومه نیست. (شوشتری، تواریخ النبی و الآل، ص۶۵)
شیخ عباس قمی می‌گوید: در میان دختران موسی بن جعفر (علیهما السلام) افضل آنان سیده جلیله معظمه، فاطمه است که به معصومه شهرت دارد. (قمی، منتهی الآمال، ج۲، ص۳۷۸)
او ماه تابانی است از برج امامت طلوع كرده و در آ‎غوش امامت تربیت یافته و قنداقه امامت را نیز در دامن خود پرورش داده است.
ایشان هم از نظر شخصیت علمی و هم کمالات دیگر کامل ترین بود و همچنین از خصوصیات بارز آن بزرگوار این بود كه از جمله روایت كنندگان حدیث بود و به علوم اسلامی و آل محمد ـ صلّی الله علیه و آله ـ آگاهی داشت. و مهمتر از اینها اینکه ایشان نیز همچون حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) دارای مقام شفاعت است و احتمالاً نامیده شدن وی به فاطمه بی ارتباط با این مقام نبوده است.
بندگی و عبادتی کم نظیر
در نقلها داریم که حسن بصرى كه یكى از عباد و زهاد دنیاى اسلام است درباره فاطمه زهرا علیهاالسلام مى گوید: به قدرى دختر پیغمبر صلى الله علیه و آله عبادت كرد و در محراب عبادت ایستاد كه پاهاى آن بزرگوار از ایستادن در محراب عبادت ورم كرد.
حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها نیز با تاسی به الگوی خود از زیباترین جلوه هاى بندگی و عبادت بود.
او با عبادت و شب زنده داری هفده روزه‌اش در واپسین روزهای عمر شریفش در مدت اقامتش در قم گوشه‌ای از یك عمر عبودیت و خضوع عبد صالح خدا در برابر ذات پاك الهی است. (كتاب قم، ص 292)
اهل بیت علیهم السلام و فرزندان بزرگوار آنان واسطه های فیض الهی هستند و فیض اکمل الهی به واسطه آنان بر کل هستی و همه ی انسانها می رسد
چرا او کریمه ی اهل بیت علیهم السلام است؟
از حضرت معصومه (سلام الله علیها) در میان علما و فقیهان شیعه با لقب کریمه ی اهل بیت یاد می شود. از میان بانوان اهل بیت، این نام زیبا فقط به آن حضرت اختصاص دارد. بر اساس رویای صادق و صحیح نسب شناس گران قدر مرحوم ایت الله مرعشی نجفی این لقب از طرف امام صادق (علیه السلام) برای حضرت معصومه (سلام الله علیها) انتخاب شده است.
در یک رویای صادقه امام صادق (علیه السلام) به آیة الله نجفی (ره) که دعا و راز و نیاز و تلاش و پیگیری برای یافتن قبر مطهر حضرت زهرا (سلام الله علیها) را آغاز کرده بود، خطاب فرمود: «بر تو باد به کریمه ی اهل بیت»
شفاعت همه ی شیعیان
آیة اللّه حاج سید محمد وحیدی (ره) از یکی از سادات برقعی نقل فرمودند که گفته بود: شبی در عالم رؤیا محضر مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها رسیدم. مانع و حجابی در بین نبود. احساس کردم که من محرم ایشان هستم و ایشان عمه ی سادات برقعی می باشند. از محضر مقدسشان سؤال کردم: «آیا شما به اهل قم، شفاعت خواهید فرمود؟» حضرت در پاسخ فرمودند: «میرزای قمی (ره) برای شفاعت اهل قم کافی است. من برای همه ی شیعه شفاعت می کنم.
این رؤیای صادقه، یادآور حدیثی از امام صادق علیه السلام است که می فرماید: «تدخَل بشفاعَتِها شیعَتی الجنّة بأجمعهم؛ به شفاعت او - حضرت فاطمه ی معصومه سلام الله علیها - همه ی شیعیانم وارد بهشت خواهند شد»
سخن آخر اینکه:
با توجه به اینکه گفتیم یکی از راههای مهمّ تقرب به خداوند دوستی و محبّت اهل بیت علیهم السلام و فرزندان آن بزرگواران است. و یک راه معرفت یافتن به آنان بررسی و مطالعه در زندگی سراسر نور آن بزرگواران است پس به نظر میرسد برای تحصیل این موارد مقدماتی را باید فراهم کنیم. از جمله ی این مقدمات می تواند: شناخت شناسنامه ای آن بزرگواران، شناخت ویژگی ها و صفات والایشان، فضائل و برکات زیارت آنها، توجه و به سیره و روش زندگی آنان و الگوپذیری از آن و توسل به آن عزیزان باشد.
باشد که از فیض زیارت اهل بیت علیهم السلام و فرزندان بزرگوارشان در دنیا و شفاعتشان در آخرت بهره مند گردیم.

آمنه اسفندیاری 


منبع : تبیان
  • شفاعت
  • حضرت فاطمه معصومه
  • کریمه اهل بیت
  • شیعیان
  • با کریمه اهل بیت تا بهشت!
  • بهشت!
  • حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها
  • شفاعت همه ی شیعیان
  • 0
    0% (نفر 0)
     
    نظر شما در مورد این مطلب ؟
     
    امتیاز شما به این مطلب ؟
    اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

    آخرین مطالب

    امام آسمانی (1)
    قدرت و فرمانروائى مطلقه حق بر ظاهر و باطن هستى‏
    صدقه عامل دفع بلا
    امام سجاد (ع) و روشهای تفسیری
    بی‌تفاوتی مصداق بی‌دینی است
    بركرانه ی صحیفه ی سجادیه
    ملحق شدن راس مطهر امام حسین (ع) به بدن مطهر
    علامه شهید مطهری
    وَ اَمّا حَقّ الْجَارِ فَحِفْظُهُ غَائِباً وَ ...
    پنج درس آموزنده سعادت بخش

    بیشترین بازدید این مجموعه

    چشم زخم و راه های درمان
    دعا به رزمندگان و مجاهدان اسلام‏
    نشانه های خدا در قرآن
    قدرت و فرمانروائى مطلقه حق بر ظاهر و باطن هستى‏
    چهره ي بي زوال خورشيد عاشورا    
    راه هایی برای بخشیده شدن گناهان !
    افزایش رزق و روزی با نسخه‌ امام جواد (ع)
    ماه صفر و علت نحسی آن
    سوره ای از قران جهت عشق و محبت
    متن دعای معراج + ترجمه

     
    نظرات کاربر

    پر بازدید ترین مطالب سال
    پر بازدید ترین مطالب ماه
    پر بازدید ترین مطالب روز



    گزارش خطا  

    ^