همانا انسان را آفریدیم و همواره آنچه را درونش [دربارۀ توحید و معاد و دیگر حقایق] به او وسوسه میکند میدانیم، و ما از رگِ گردن به او نزدیکتریم
(١٦)
[توجه کنید به] دو فرشتهای که [همواره] از راست و چپ ملازم [انسان] هستند و [اعمالش را] دریافت [و ضبط] میکنند
(١٧)
[انسان] هیچ سخنی را به زبان نمیآورد مگر اینکه حافظ و نگهبانی نزد آن حاضر است
(١٨)
[چون هنگام جانکندن و] سختی مرگ که حقیقتی [حتمی] است فرارسد، [به محتضر میگویند:] این همان چیزی است که از آن گریزان بودی
(١٩)
و در صور دمیده میشود، آن روز زمان [تحقق و ظهور] تهدیدها [ی خداوند به منکران] است
(٢٠)
هر انسانی [به عرصۀ محشر] میآید و همراه او کسی است که به پیش میراندش و کسی است که گواه اعمال اوست
(٢١)
[به او میگویند:] تو از این [روز بزرگ و حقایقش] در غفلتی عمیق بودی، پس ما پردۀ [غفلت] تو را از تو برطرف کردیم، در نتیجه امروز دیدهات بسیار تیزبین است [تاجاییکه قدرت دیدن همۀ حقایق قیامت را داری]
(٢٢)
[فرشتۀ] همنشینش میگوید: [خداوندا!] این است نامۀ اعمال او که ضبطشده و دقیق نزد من حاضر است
(٢٣)
[به دو فرشتۀ موکل بر اعمال خطاب میشود:] هر کافرِ معاندِ حقستیز را به دوزخ اندازید
(٢٤)
[همانکه] به شدت بازدارنده از خیر، متجاوز [به حقوق خدا و خلق]، و تردیدکننده [در حقایق]، [بلکه تردیدانداز در دلهای مردم بود]
(٢٥)
همانکه با خداوند معبودِ دیگری [به عنوان شریک در قدرت و ربوبیت] قرار داد، پس او را در عذابِ سخت افکنید
(٢٦)
[شیطانِ] همنشینش [چه انسی چه جنّی] میگوید: پروردگارا! من او را به طغیان نکشیدم، او [به اختیار خودش] در گمراهی عمیقی بود
(٢٧)
[خداوند] میگوید: در محضر من با یکدیگر جدال و ستیز نکنید، بیتردید من تهدید [به عذاب] را [در دنیا از طریق کتابهای آسمانی و پیامبران] به شما اِعلام کرده بودم
(٢٨)
آن تهدید نزد من تغییر نمییابد، [شما به سبب عملکردتان مستحق این عذاب هستید؛ زیرا] من ستمکار به بندگان نیستم
(٢٩)
[به یاد آر] روزی را که به دوزخ میگوییم: آیا [از آنچه در تو ریختهایم] پُر شدهای؟ [دوزخ که سیریناپذیر است] میگوید: آیا افزون [بر این] هست؟!
(٣٠)
و [در آن روز] بهشت را به پرهیزگاران بی آنکه فاصله [از آنان] داشته باشد نزدیک میکنند
(٣١)
[به آنان گویند:] این همان است که شما را [در دنیا] به آن وعده میدادند، [این جایگاهِ رفیع] برای هرکسی [است] که رویآورنده [به خدا]، و حافظ [حدود الهی در زندگیاش و بین مردم] بود
(٣٢)
[همان] کسی که در نهان از خدای رحمان میترسید، و دلی [دارای اخلاص و] بازگشتکننده [به حق به پیشگاه پروردگار] آورده است
(٣٣)
[به آنان گفته میشود:] در کمال امنیت وارد بهشت شوید، این است روز جاودانگی
(٣٤)
در آنجا هرچه بخواهند برای آنان [مهیا] است، و نزد ما افزون [بر آن] نیز وجود دارد
(٣٥)