فارسی
جمعه 10 فروردين 1403 - الجمعة 18 رمضان 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0

دارالتبلیغ

حضرت امام در همان سالهای اول انقلاب مصمم به برانداختن رژیم سفاک پهلوی و ریشه کن کردن طاغوت بود و هر گونه اصلاحی را در حوزۀ قم با بودن حکومت شاه بی نتیجه می دانست ولی آیت الله شریعتمداری نظرش این بود که در حوزه باید اصلاحات ریشه دار صورت بگیرد و روش درسی طلاب مستعد به صورت دیگر غیر از روش عمومی حوزه پایه ریزی شود لذا در صدد تشکیل موسسه ای به نام دارالتبلیغ برآمد ، امام که در آن زمان به صورت تبعید در عراق بود با این مسئله نسبت به حوزه موافقتی نداشت و می ترسید آن مرکز مورد توجه برخی از محافل داخلی و خارجی که به صلاح اسلام و مسلمانان نیست قرار گیرد و از این طریق ضربه ای به مرجعیت و به حوزه و به ویژه به مرحوم شریعتمداری وارد شود ولی آیت الله شریعتمداری با تصمیم قاطعی که نسبت به برپایی این توسعه داشت آن را افتتاح کرد .
در مراسم افتتاحیۀ « دارالتبلیغ » ، چهره های معروفی از علما و شخصیتهای تهران و شهرستانها شرکت کردند ، که در مجلات « دارالتبلیغ » گزارش کامل آن آمده است . نیز از افراد سرشناس و عالمی مثل صدر بلاغی (مترجم کتابهای سید قطب) و از اساتید دانشگاه که چهرۀ مذهبی داشتند مانند : مهندس مهدی بازرگان و سید مرتضی شبستری برای تدریس زبان ، روانشناسی و ...دعوت شد .
مجموع این مزایا موجب افزایش اعتبار دارالتبلیغ شد و طلاب زیادی در آن ثبت نام کردند . من شاهد بودم که وقتی کلاسها تعطیل می شد ، جمعیت قابل توجهی از طلاب سطح خیابان را می گرفت . اگر یکی از این طلاب را نکوهش می کردی که چرا به آن مرکز می روی ، به راحتی از خود دفاع می کرد و می گفت که تو بهتر می دانی یا آن آیت الله ها و علمای بزرگی که در مراسم افتتاحیه حضور داشتند و نیز اساتید معروفی که در آنجا تدریس می کنند ؟
افراد انقلابی اجمالا می دانستند که جایی از کار دارالتبلیغ عیب دارد و حضرت امام چه زمانی که قم تشریف داشتند و چه بعد از آن ، به طور تلویحی در مخالفت با دارالتبلیغ می گفتند : « اگر قصد اصلاح حوزه را دارید ، بیایید همه دور هم جمع شویم ، فکرها را روی هم بریزیم و کاری اصولی بکنیم . نه این که یک نفر از همه جدا شود و فریاد اصلاح گری سر دهد . مسلما این مشکلی را حل نخواهد کرد . »
افراد دولتی و نیز روشنفکران غربزده و افراد نهضت آزادی ، به دارالتبلیغ آقای شریعتمداری رفت و آمد مستمر داشتند ؛ ولی افرادی که در خط امام بودند به آنجا قدم نمی گذاشتند . خود من هم هیچ رفت و آمدی به آنجا نداشتم ؛ اما در آن زمان قضایا ، چنان چه اکنون بر همگان هویداست و مدارکش رو شده ، به طور شفاف برای جوانانی مثل ما واضح و روشن نبود . ما که معمولا بعد از ظهر ها و قبل از نماز مغرب و عشا در مدرسه فیضیه اجتماع می کردیم ، از این و آن می شنیدیم که طرح اصلاح حوزه در حقیقت پوششی برای کنترل حوزه و دامی برای شکار نیروهای انقلابی و در نهایت مهار و ترمزی برای روند پیشرفت انقلاب و تفرقه در صفوف نیروهای مبارز اسلامی است .
دارالتبلیغ برخلاف دارالترویج  ، که آشکارا به دستگاه حکومت مرتبط بود و جز آن تکیه گاهی نداشت ، متکی به مرجع تقلید و شخصیت بزرگ دینی – اجتماعی زمان بود . بدین ترتیب دارالتبلیغ علاوه بر تأمین اهداف اصلی (جذب نیروهای انقلابی و تضعیف جبهۀ مقابل ) ، محوریتی نیز در مقابل حضرت امام ایجاد کرده بود .
چند بعدی ، بین پیروان خط امام و اطرافیان آیت الله شریعتمداری در مسجد اعظم قم درگیری پیش آمد و سبب شد تا خط فاصل ، پر رنگ تر و شکاف فیما بین عمیق تر گردد . از آن پس طلاب و جوانان انقلابی از آقای شریعتمداری و بیت او به کلی قطع امید کردند و دارالتبلیغ کار خود را با قدرت دنبال کرد تا این که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی از اصل و اساس بر افتاد .


منبع : منتشر شده توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامی
0
0% (نفر 0)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

توسل به حضرت حجت برای آمدن میهمان
رویای صادقه
شهر به شهر برای تثبیت انقلاب
عتاب پیامبر اکرم (ص)
به عشق وطن
شروع تبلیغ
درس خارج
آرامش و برکت منبر
فضای باز سیاسی
پرچم های دعای کمیل

بیشترین بازدید این مجموعه

توسل به حضرت حجت برای آمدن میهمان

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^