
گوشهاى از آثار روزه

1. فرارى دادن شيطان
روزى پيامبر بزرگوار اسلام صلى الله عليه و آله به اصحاب فرمود: آيا شما را از چيزى آگاه نكنم كه اگر به آن عمل كنيد شيطان از شما دور مىشود، چندانكه مشرق از مغرب دور است؟
ياران گفتند: آرى؛ حضرت فرمود:
«الصَّومُ يُسَوِّدُ وَجْهَهُ، وَالصَّدَقَةَ تَكْسِرُ ظَهْرَهُ، وَالحُبُّ فِى اللَّهِ المُوازَرَةُ عَلى العَمَلِ الصَّالِحِ يَقْطَعُ دَابِرَهُ، وَالاستِغفَارُ يَقطَعُ وَتِينَهُ، وَلِكُلِّ شَىءٍ زَكَاةٌ وَزَكاةُ الأبدَانِ الصِّيَامُ» «1».
روزه روى شيطان را سياه مىكند و صدقه پشت او را مىشكند و محبت در راه خدا و هميارى بر عمل صالح ريشه او را برمىكند و توبه و استغفار شاهرگش را مىزند و براى هر چيزى زكاتى است و زكات بدنها روزه است.
اگر حضرت حق مردم را در قرآن مجيد به دارالسلام دعوت كرده است، سلاح مبارزه با دشمن را نيز در اختيار آنان قرار داده است؛ اميرالمؤمنين على عليه السلام مىفرمايد:
«إتَّخِذُوا التَّواضُعَ مَسلَحةً بَينَكُم وَبَينَ عَدُوِّكُم إبلِيسَ وَجُنُودهِ فَإنَّ لَهُ مِن كُلِّ أمَّةٍ جُنُوداً وَأعوَاناً وَرِجْلًا وَفُرسَاناً» «2».
تواضع و فروتنى را انبار اسلحه ميان خود و دشمنتان ابليس و سپاهيانش قرار دهيد، زيرا او در هر امتى لشگريان و ياران و نيروهاى پياده و سواره دارد.
تواضع و فروتنى ميان برادران دينى، محيط جامعه را از آلودگى حفاظت مىكند و زمينه گناهان اجتماعى نظير درگيرىها، كينهها، بدبينىها از بين مىرود و جاى رشد اين ميكروبها نابود مىگردد، از اين رو شيطان نمىتواند بذر گناه بپاشد و تخم نفاق بكارد.
2. پاسداشت معنويت جامعه
در ماه مبارك رمضان كه نور معنويت و زمينه طهارت بيشتر است و اكثر مردم در مدار عبادت قرار دارند بايد حرمت روزهداران پاس داشته شود.
اگر مسلمانى به سبب عذرى مانند بيمارى، مسافرت و يا عذر شرعى ديگرى از روزه ناتوان است، نبايد در برابر ديد ديگران بخورد و بياشامد، مبادا ميل آنان تحريك شود و انجام روزه براى آنان دشوار و سنگين آيد.
طبق قانون الهى بايد روزهخوارانى را كه بى علت روزهخوارى مىكنند و سبب بىحرمتى به قانون خدا و ملت اسلام مىگردند دستگير و مجازات نمايد.
روزه خوارى علنى و همچنين هر گناهى كه در ديد مردم انجام شود آثار پليد و عواقب وخيمى دارد و باعث از بين رفتن ابهت و عظمتِ زشتى گناه مىگردد و ديگران كه ايمانشان ضعيف است نيز تشويق مىشوند تا به دين خدا دهنكجى كنند و سبب سوء استفاده غير مسلمانان و حتى دشمنان و منافقان مىشود و در نتيجه با جرأت بيشتر به نابودى و تحقير شعائر اسلام اقدام مىكنند.
رسول خدا صلى الله عليه و آله درباره كسانى كه علنى به انجام گناه اقدام مىكنند مىفرمايد: «كُلُّ أُمَّتى مُعافىً إلّاالْمُجاهِرينَ» «3».
همه امتم در معرض عفو و آمرزشند مگر آنانكه علنى به گناه مىپردازند.
تمام مردم براى حفظ معنويت و طهارت جامعه و سالم ماندن همه افراد لازم است به سوى خوبىها بشتابند و يكديگر را در برنامههاى مثبت كمك دهند و نهالى در بوستان خيرات بكارند و لااقل اگر توفيق انجام خيرات ندارند زيان و شرّ نرسانند.
قرآن مجيد مىفرمايد:
... وَ تَعاوَنُوا عَلَى الْبِرِّ وَ التَّقْوى وَ لا تَعاوَنُوا عَلَى الْإِثْمِ وَ الْعُدْوانِ... «4».
و يكديگر را بر انجام كارهاى خير و پرهيزكارى يارى نماييد و يكديگر را بر گناه و تجاوز يارى ندهيد.
3.زمينههاى جلب محبت حق
در فرصت معنوى ماه مبارك رمضان، زمينههاى كسب محبت الهى فراهم است و بهرهورى از چنين فضاى معنوى و به كارگيرى جاذبههاى محبت و رحمت حق به همت افراد بستگى دارد.
گر گدا كاهل بود تقصير صاحبخانه چيست.
بر اساس روايتى رسول خدا صلى الله عليه و آله مىفرمايد:
خداى تعالى برخى حالتها و كارها مانند: كمخورى و كمحرفى و كمخوابى را دوست دارد و بعضى امور را مثل پرخورى، پرگويى و پرخوابى را دشمن دارد «5».
و نيز از آن حضرت روايت شده است:
منفورترين مردم نزد خدا كسى است كه روز زياد مىخوابد در حالى كه شب نماز نخوانده است و كسى كه زياد مىخورد و هنگام خوردن نام خدا را بر زبان جارى نمىكند و سپاس و حق را به جاى نمىآورد «6».
و نيز آن حضرت فرمود:
«لَيسَ شَىءٌ أبغَضَ إلَى اللَّهِ مِن بَطْنٍ مَلانَ» «7».
چيزى نزد خدا منفورتر و مغبوضتر از شكم پر نيست.
معمولًا در ماه مبارك رمضان توفيق توبه، تقوا، طهارت باطن، توكل، احسان به نيازمندان، عشق ورزى به اولياى الهى، محبت به مردم، صبر و پايداراى در برابر گناه و تحمل مشقت در راه حق به خاطر روزه فراوان است و همه اين موارد از عوامل كسب محبت خداست.
از طرفى خود روزهدارى و تحمل گرسنگى و تشنگى و پرهيز از محرمات و رعايت آداب معنوى روزه يك فريضه دينى به شمار مىرود و در حديث معتبر و معروفى از حضرت امام صادق عليه السلام در باب فريضه آمده است كه: حضرت رسول اكرم صلى الله عليه و آله فرمود: خداى متعال مىفرمايد:
«مَا تَقَرَّبَ إلَىَّ عَبدٌ بِشَىءٍ أحَبَّ إلَىَّ مِمَّا افتَرَضتُ عَلَيهِ» «8».
عبد با هيچ وسيلهاى محبوبتر از آنچه بر او واجب كردهام به من تقرب نيافته است.
بىجهت نيست كه خدا فرشتگانى را به نوازش روزهدار مىگمارد، چنانكه حضرت امام صادق عليه السلام مىفرمايد:
هر كه براى خداى عزيز و جليل، روزى را در شدّت گرما روزه بدارد و از پى آن دچار عطش و تشنگى زياد گردد، خدا هزار فرشته بر او مىگمارد كه دست نوازش بر رويش مىكشند و به او مژده و بشارت مىدهند تا هنگامى كه افطار كند خداى تعالى به او مىفرمايد:
«مَا أطيَبَ رِيحَكَ وَرَوحَكَ يَا مَلائِكَتى اشهَدُوا أنِّى قَد غَفَرتُ لَهُ» «9».
چه پاكيزه و خوشبوست بويت و رويت، اى فرشتگانم! گواه باشيد كه او را آمرزيدم.
بىسبب نيست كه روزهدار هنگام وفات كه به لقاى حق مىرسد خوشنود و شادمان مىشود، يعنى از حساسترين لحظههاى عمر در جهان و در آغاز ورود به عالم آخرت كه دست از همه چيز اين دنيا بريده است، همان لحظهاى كه روزهخواران متكبر و گردنكشان و مستكبران با سخط و خشم و نفرت خدا روبرو مىشوند، با روزهدار با لطف و رحمت الهى برخوردار مىشود، امام صادق عليه السلام بر اساس روايتى مىفرمايد:
«لِلصَّائِمِ فَرحَتانِ، فَرحَةٌ عِندَ إفطَارِهِ وَفَرحَةٌ عِندَ لِقَاءِ رَبِّهِ» «10».
براى روزهدار دو شادمانى وجود دارد: يكى خرسندى در هنگام افطارش و ديگر هنگام لقاى پروردگارش.
يقيناً پاداش آخرتى روزه، قابل مقايسه با تحمل سختى چند ساعت گرسنگى و تشنگى و خوددارى از شهوات و مفطرات روزه نيست و روزه در قيامت به فرموده پيامبر اسلام صلى الله عليه و آله سپرى در برابر آتش دوزخ است:
«الصَّومُ جُنَّةٌ مِنَ النّارِ» «11».
پاداش روزه بر پاداش ساير عبادتها امتيازهايى دارد. چنانكه در حديث قدسى آمده است:
«كُلُّ الحَسَنَةِ بِعَشْرِ أمثَالِهَا إلى سَبعمِائَةِ ضِعفٍ إلّاالصّيَامَ فَإنَّهُ لِى وَأنَا أُجزَى بِهِ» «12».
هر كار خوبى پاداشش ده برابر و يا بيشتر تا هفتصد برابر است جز روزه، زيرا كه روزه براى من است و من به آن پاداش مىدهم «يا» خود من پاداش آن هستم.
از طرفى روزه ماه مبارك رمضان مصداق صبر و استقامت است، روزهدار خود را براى حفظ ظاهر و باطن روزهاش ملزم مىداند كه در برابر هر گناهى استقامت و پايدارى نمايد، از خوردن و آشاميدن و شهوترانى و نگاه به نامحرم و شنيدن غيبت و تهمت و يا انجام غيبت و تهمت و خلاصه در برابر هوا و هوس و دعوت شيطان پايدارى كند و به همين خاطر حضرت امام صادق عليه السلام در تفسير و تأويل آيه شريفه:
... وَ اسْتَعِينُوا بِالصَّبْرِ وَ الصَّلاةِ... «13».
... از صبر و نماز در همه امور زندگى يارى جوييد...
مىفرمايد: مراد از صبر روزه است، هر گاه بلا و سختى دامنگير مردى شد روزه بگيرد، زيرا خداى عزّ و جلّ مىفرمايد: و از صبر مدد بخواهيد، يعنى از روزه.
و از طرفى خداوند سبحان پاداش صابران را بىحساب عنايت مىكند:
... إِنَّما يُوَفَّى الصَّابِرُونَ أَجْرَهُمْ بِغَيْرِ حِسابٍ «14».
... فقط شكيبايان پاداششان را كامل و بدون حساب دريافت خواهند كرد.
تفضل و احسان آخرتى حق و پاداشهاى فراوان خداى مهربان بىشمار است، به عنوان نمونه در ماه مبارك رمضان خواب روزهداران عبادت و نفس زدن آنان عين تسبيح و ذكر خداست.
با اين كه همه وجودمان از اوست و هستى ما در سيطره مالكيت و قدرت اوست و توفيق روزه گرفتن ما نيز از جانب اوست و از اين جهت نبايد شايسته مزد و پاداشى باشيم، ولى بزرگوارى حق گويا ما را مستقل به حساب آورده و طرف حساب خود قرار داده است كه اگر كار مثبتى انجام دهيم حتماً شايسته مزد و پاداشيم.
كرم و عنايت او تا كجاست كه براى هر بار نفس كشيدن روزهدار و هر لحظه خواب او و حضورش در مساجد و محافل دينى و ... پاداش قرار داده است.
پيامبر اسلام صلى الله عليه و آله درباره پاداش اهل ايمان مىفرمايد:
شايسته و سزاوار است كه خداى عزيز و جليل در پاداش گرايش به پيامبر، در روز قيامت شما را نزد او در بهشتى قرار دهد كه داراى نعمتهايى است كه تاكنون هيچ چشمى نديده و هيچ گوشى نشنيده و به قلب بشرى خطور نكرده است.
«وَفِيهَا مَا لَاعَينٌ رَأتْ وَلَا أُذُنٌ سَمِعَتْ وَلَا خَطَرَ عَلى قَلْبِ بَشَرٍ» «15».
آن حضرت درباره پاداش روزه داران ماه رجب فرموده است:
«مَنْ صَامَ مِنْ رَجَبٍ أربَعَةَ عَشَرَ يَوماً أعطَاهُ اللَّهَ عَزَّوَجَلَّ مِنَ الثَّوَابِ مَا لَا عَينٌ رَأت وَلَا أُذُنٌ سَمِعَتْ وَلَا خَطَرَ عَلى قَلبِ بَشَرٍ مِن قُصُورِ الجِنَانِ الَّتى بُنِيَت بِالدُّرّ وَاليَاقُوت» «16».
هر كه از ماه رجب چهارده روز را روزه بگيرد خداى عزيز و جليل از بهشت هايى كه با درّ و ياقوت ساخته شده پاداشى به او عنايت مىكند كه نه چشمى ديده و نه گوشى شنيده و نه بر دل بشرى خطور كرده است.
اگر بنا شود كسانى را كه رنج تكليف كشيده و به زحمت افتادهاند و خدا را عبادت نموده و به طاعت او تن دادهاند همرديف افراد راحتطلب و معصيتكار قرار دهند و هر دو گروه را به بهشت ببرند هم با عدالت حق ناسازگار است و هم با حكمت او و براى اعتراض آن بندگانى كه با سختى و مشقت اوامر خدا را اطاعت كردند و در برابر لذّت گناه دندان بر جگر نهادند و خويشتندارى كردند، زمينهاى فراهم مىشود.
بىترديد برخورد حق با بندگانش بر پايه عدل و حق است و با زجر كشيدگان و روزهداران، بسان افراد بوالهوس و خوشگذران رفتار نمىكند.
-----------------------------------------------------
(1)- الكافى: 4/ 62، باب ما جاء فى فضل الصوم، حديث 2؛ وسائل الشيعة: 10/ 395، باب 1، حديث 13674.
(2)- نهج البلاغة: 287، خطبه 192؛ بحار الأنوار: 14/ 467، حديث 37.
(3)- كنز العمال: 4/ 239، حديث 10337.
(4)- مائده (5): 2.
(5)- تنبيه الخواطر: 2/ 213.
(6)- كنز العمال: حديث 21431.
(7)- عيون أخبار الرضا عليه السلام: 2/ 36،، باب 31، حديث 89؛ بحار الأنوار: 63/ 333، باب 5، حديث 14.
(8)- الكافى: 2/ 352، باب من آذى المسلمين، حديث 7؛ بحار الأنوار: 72/ 155، باب 57، حديث 25.
(9)- الكافى: 4/ 46، باب ما جاء فى فضل الصوم، حديث 8؛ وسائل الشيعة: 10/ 409، باب 3، حديث 13719.
(10)- الكافى: 4/ 65، باب ما جاء فى فضل الصوم، حديث 15؛ وسائل الشيعة: 10/ 397، باب 1، حديث 13678.
(11)- من لا يحضره الفقيه: 2/ 74، باب فضل الصيام، حديث 1871؛ محجة البيضاء: 2/ 123 كتاب أسرار الصيام.
(12)- المستدرك: 7/ 503، باب 1، حديث 8747.
(13)- بقره (2): 45.
(14)- زمر (39): 10.
(15)- من لايحضره الفقيه: 1/ 295، باب الأذان والإقامة، حديث 905.
(16)- الأمالى، شيخ صدوق: 536، المجلس الثمانون؛ بحار الأنوار: 8/ 170، باب 23، حديث 113.
برگرفته از کتاب جلوههاى رحمت الهى، نوشته استاد حسین انصاریان