فارسی
دوشنبه 01 مرداد 1403 - الاثنين 14 محرم 1446
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه

0
نفر 0

هر زمان و هر مکان می توان او را یافت!

هر کس در هر زمان و هر مکان می تواند با یگانه معبود خود ارتباط برقرار نماید. ارتباط قلبی، صمیمی و عاشقانه. آری آنگاه که قلبی می شکند، اشکی می ریزد و دل به شوق وصال معشوق ره می پوید، می توان اذعان نمود که این لحظه، شیرین ترین لحظه ی عبادت است و دل شکسته بنده قیمت پیدا کرده و خریداری همچون خدا دارد.
هر زمان و هر مکان می توان او را یافت!

هر کس در هر زمان و هر مکان می تواند با یگانه معبود خود ارتباط برقرار نماید. ارتباط قلبی، صمیمی و عاشقانه. آری آنگاه که قلبی می شکند، اشکی می ریزد و دل به شوق وصال معشوق ره می پوید، می توان اذعان نمود که این لحظه، شیرین ترین لحظه ی عبادت است و دل شکسته بنده قیمت پیدا کرده و خریداری همچون خدا دارد.

در این نوشتار قصد داریم تحلیل مختصری از ارتباط با خدا داشته باشیم. و برخی از راههایی را بررسی کنیم که برای ارتباط با خداوند متعال به ما کمک می کند.
اصولا روح هر عبادتى ارتباط و قرب به خدا است و این امر با نماز، روزه، دعا، نیایش و راز و نیاز در درگاه خداوند کریم میسر خواهد شد. البته ارتباط با خدا مشروط به زمان و مکان خاصی نیست، هر چند بعضی از زمان ها مانند نیمه شب بهترین زمان ارتباط با خدا است، و یا عده ای با دعای بعد از نماز و یا در حال روزه داری بهتر ارتباط برقرار می کنند و یا عده ای دیگر تلاوت قرآن را بهترین راه ارتباط با خدا می دانند.
ما در این مقاله به بررسی برخی از راههای ارتباط با خدا می پردازیم:
الف) شناخت
اولین گام برای ارتباط با خداوند، شناخت خدا، خود و جهان است. انسان باید، معرفت خویش را نسبت به این امور بالا ببرد و هر چه شناختش بالاتر رود، مقاومت او در برابر گناهان و اطاعت او نسبت به دستورات خدا بیشتر می شود. این شناختها، همان طور كه در روایات هم به آن تصریح شده است، با فكر و تأمل و مطالعه و سؤال از دیگران، آرام آرام برای انسان حاصل می شود. این مرحله از ارتباط با خدا، نقش حساسی را در رسیدن به خدا ایفا می كند.
ب) انجام واجبات و ترك گناهان
برای رسیدن به خدا، اولین گام عملی، انجام دادن واجبات و ترك تمام گناهان است و برای راه پیدا كردن به درگاه ربوبی، اصلی ترین و مهم ترین گام، همین است.
اگر كسی تمام واجباتش را انجام دهد و گناهان را ترك كند، بنده صالح خداوند است و خداوند را در آنچه دستور داده، اطاعت كرده است و رابطه صمیمی با خداوند پیدا خواهد كرد ولو اینكه مستحبات را انجام ندهد.
ذكر خدا، عبارتست از یك حالت خدابینی روحانی و توجه باطنی به خدای جهان، كه در آن بنده خدا را حاضر و ناظر و خودش را در محضر پروردگار جهان بداند؛ در نتیجه كسی كه این چنین خدا را یاد كند، به دستورات خدا عمل می كند، و واجبات را انجام می دهد و محرمات را ترك می كند.
امام سجاد علیه السّلام می فرمایند: كسی كه به واجبات خدا عمل كند، او بهترین مردم است. (كافی، ج 2، ص 81) و همین جهاد او با گناهان باعث می شود كه خداوند راههای هموارتری جلوی گام او نهد و بیشتر و بیشتر به خدا نزدیك می شود. در قرآن آمده است كه: والذین جاهدوا فینا لنهدینهم سبلنا: كسی كه در راه ما مجاهده كند، هر آینه او را به راههای خود هدایت می َكنیم. (عنكبوت/ 69)
ج) انجام مستحبات و نوافل
بعد از اینكه انسان كاملاً به واجبات عمل كرد و گناهان را ترك كرد، به اندازه توان خود به مستحبات مشغول شود. البته شخص می تواند این دو مرحله را با هم انجام دهد و هیچ منافاتی بین این دو مرحله نیست. حضرت علی علیه السّلام در این باره می فرمایند: نزدیك شونده به خدا، با ادای واجبات و مستحبات، سودهایش دو چندان است. (غررالحكم، ج 1، ص 108، ح 2079)
البته اگر انجام مستحبات به واجبات، صدمه بزند، باید ترك شود. اول باید واجبات را انجام داد، سپس در صورت توان، به مستحبات و نوافل مشغول شد. امام علی علیه السّلام در حدیثی در این باره می فرماید: مستحبات، چنانچه به واجبات زیان رساند، موجب قرب به خدا نشوند. (نهج البلاغه، حكمت، 39)
و خلاصه اینکه انسان با انجام مستحبات، خدایی می شود و خدا را در تمام زندگی خود حاضر می یابد.
د) ذكر و یاد خدا
یاد خدا به منزله روح عبادتها و بزرگترین هدف تشریع آنها می باشد؛ زیرا ارزش هر عبادت، به مقدار توجه و یاد بنده، نسبت به خداست. انسان سالك، به وسیله ذكر، به تدریج از دنیای ماده بالا می رود و به عالم صفا و نورانیت قدم می گذارد و كامل و كامل تر می شود، تا به مقام قرب حق تعالی نائل گردد. در آیات و احادیث درباره ذكر و یاد خدا سفارشهای فراوانی شده است.
باید توجه داشت که ذكر خدا، عبارتست از یك حالت خدابینی روحانی و توجه باطنی به خدای جهان، كه در آن بنده خدا را حاضر و ناظر و خودش را در محضر پروردگار جهان بداند؛ در نتیجه كسی كه این چنین خدا را یاد كند، به دستورات خدا عمل می كند، و واجبات را انجام می دهد و محرمات را ترك می كند. (خودسازی، ص 168)
خلاصه آنکه:
اینها فقط نمونه های مختصری بود که عرض کردیم وگرنه هر کس در هر زمان و هر مکان می تواند با یگانه معبود خود ارتباط برقرار نماید. ارتباط قلبی، صمیمی و عاشقانه. آری آنگاه که قلبی می شکند، اشکی می ریزد و دل به شوق وصال معشوق ره می پوید، می توان اذعان نمود که این لحظه، شیرین ترین لحظه ی عبادت است و دل شکسته بنده قیمت پیدا کرده و خریداری همچون خدا دارد. نتیجه آنکه هر زمان و هر مکان می توان با معبود خود ارتباط برقرار نمود و از او طلب کرد هر آنچه را که دل طلبد.
منابع:
سایت اندیشه قم
سایت اسلام کوئیست
کافی ج 2
غررالحكم، ج 1


منبع : سایت اندیشه قم
  • خدا
  • خداشناسی
  • خداگرایی
  • خداوند عز
  • خداوند جلّ و علا
  • خدای رحیم
  • هر زمان و هر مکان می توان او را یافت!
  • ارتباط با خدا
  • 0
    0% (نفر 0)
     
    نظر شما در مورد این مطلب ؟
     
    امتیاز شما به این مطلب ؟
    اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

    آخرین مطالب

    وفات حضرت ام البنین مادر حضرت عباس (ع)
    سیرى در سیره امام صادق علیه السلام
    نقش بنی امیه در پیدایش نهضت امام حسین(علیه السلام)
    عاشورا از نگاه قرآن، سوره ی مبارکه مريم: آيه 7
     كسب و تجارت‏
    حضرت عسکری علیه السلام طلایه دار عبادت و عرفان (2)
    قرآن و قلب منفى‏
    آیا تشبیه بعضی انسان ها به حیوان در قرآن، توهین ...
    دعا به رزمندگان و مجاهدان اسلام‏
    اهل بيت جلو دروازه كوفه (و مسلم جصاص)

    بیشترین بازدید این مجموعه

    مقدمه ای درباره فضایل دهگانه حضرت زهرا (س)
    اسوه صبر امام حسن مجتبى(ع)
    گزيده‏اى از اخلاق حضرت امام نقی‏ عليه السلام‏
    حوادث بعد از واقعه عاشورا
    حضرت رقیه (س)؛ سفیر كوچك امام حسین (ع) در شام
    وفات حضرت ام البنین مادر حضرت عباس (ع)
    افزایش رزق و روزی با نسخه‌ امام جواد (ع)
    سه فرشته نجات یافته امام حسین(علیه السّلام)  
    کرامات و معجزات حضرت فاطمه زهرا (س) (2)
    متن دعای معراج + ترجمه

     
    نظرات کاربر

    پر بازدید ترین مطالب سال
    پر بازدید ترین مطالب ماه
    پر بازدید ترین مطالب روز



    گزارش خطا  

    ^