
امر به معروف و نهی از منكر در قرآن

و بايد از شما گروهى باشند كه همه مردم را به سوى خير دعوت كنند، و به كار شايسته و پسنديده وادار نمايند، و از كار زشت باز دارند، اينان كه به چنين امورى اقدام مىكنند قطعاً رستگارند.
و شما اى اهل ايمان مانند كسانى نباشيد كه پس از آن كه دلايل روشن براى آنان آمد پراكنده و گروه گروه شدند و در دين و امور زندگى اختلاف پيدا كردند و آنان را عذابى بزرگ است.
در روزى كه چهرههائى سپيد و چهرههائى سياه شود، اما آنان كه چهرههايشان سياه شده به آنان گويند آيا پس از ايمانشان كافر شديد؟ پس به كيفر آن كه كفر مىورزيديد اين عذاب را بچشيد، و اما آنان كه چهرههايشان سپيد است همواره در رحمت خدايند و در آن جاودانه مىباشند.
اينها «سرگذشت اهل كتاب، و مسئلهى مژدهها و بيمها و امور مربوط به زندگى دنيا و آخرت است كه در حقيقت» آيات خداست كه آنها را به درستى و راستى بر تو مىخوانيم و خدا هيچ ستم و بيدادى را بر جهانيان نمىخواهد.
شرح و توضيح
1- خير در آيه مورد بحث گرچه قرينه آيه پيش
از آن عبارت از اعتصام به حبل الله و اجتناب از اختلاف و تفرقه، و ايجاد الفت و محبت ميان مردم و برادرى و مواسات است و بر هر مسلمانى واجب است ديگران را به اين امور سعادت بخش و امنيت ساز دعوت كند بلكه بر اساس آيه شريفه وَ تَواصَوْا بِالْحَقِّ وَ تَواصَوْا بِالصَّبْرِ كه در سورهى وَ الْعَصْرِ است بر همگان لازم است يكديگر را پيوسته به اين امور دعوت كنند ولى مىتوان گفت منظور از خير هر كار مثبتى است كه براى زندگى همه داراى سود و منفعت است و هيچ انسانى از آن بىنياز نيست.
اميرمؤمنان (ع) در حكمت 94 نهجالبلاغه مىفرمايد:
خير اين است كه بر دانش و علمت بيفزائى، و حلم و بردبارىات را وسعت و گشايش دهى، و مباهاتت به مردم به بندگىات نسبت به پروردگار باشد، خير تدارك كردن گناهان به توبه حقيقى و شتاب ورزيدن به كارهاى مثبت است.
2- امر به معروف و نهى از منكر
اين دو مسئله از مسائل بسيار مهمى است كه قرآن مجيد و روايات به آن اصرار دارند، و وظيفهاى بر دوش ملت، دولت، دانشمندان، انديشمندان، واعظان ناصحان و تك تك مردم و آحاد جامعه است، و خداوند هيچ عذرى را در ترك اين دو فريضه نمىپذيرد.
امر به معروف و نهى از منكر دو وسيله براى اصلاح جامعه، و آراستن افراد به همه كارهاى پسنديده، و دور كننده زشتىها از عرصه حيات انسانهاست.
براى اجراى اين دو فريضه خداوندى لازم است مردم از طريق قرآن و روايات در حدّ طاقت و توانشان معروف و منكر را بشناسند، و خود آراسته به معروف گردند و از منكر اجتناب نمايند سپس زمينه انجام هر كار پسنديدهاى را براى ديگران فراهم آورند، و راه منكر را به روى آنان ببندند.
در برخورد با غافلان از معروف، و با آلودگان به منكر در خانواده و جامعه بايد نرمى در سخن، محبت و مهرورزى به طرف مقابل، و ارائه دين به عنوان شريعت سمحه و سهله كاملًا رعايت شود، تا غافل از معروف عاشق معروف، و آلوده به منكر متنفر از منكر گردد.
امر به معروف و نهى از منكر برخلاف بسيارى از فرائض و واجبات كه پس از هجرت پيامبر به مدينه اعلام شد، در همان اوائل بعثت كه مسلمانان شمارى اندك بودند به عنوان فريضه حق ارائه شد.
مفسر بزرگ حضرت طبرسى در مجمعالبيان اين واقعيت را چنين توضيح مىدهد:
وجوب توصيه يكديگر به حق، اشاره به امر به معروف و نهى از منكر است. «1» آيهى هفدهم سورهى لقمان و 199 سورهى اعراف كه بيانگر اين دو فريضه است نيز در مكه بر رسول خدا نازل شده است، اعلام اين دو فريضه در آغاز بعثت در حالى كه هنوز ملّتى بنام ملت اسلام تشكيل نشده بود دلالت بر عظمت و جايگاه اين دو حقيقت در احكام الهى و در تحقق خوشبختى و سعادت جامعه دارد.
قرآن مجيد در آيهى 157 سورهى اعراف كه بنابر نظر برخى از مفسران در مكه نازل شده پيامبر را به عنوان آمر به معروف و ناهى از منكر معرفى مىنمايد.
امر به معروف و نهى از منكر دو وظيفه مهمى است كه همه انبياء و امامان و اولياء حق مشتاقانه و گاهى با قبول شهادت آن را انجام دادهاند، و در اين زمينه از ملامت ملامتگران باكى به خود راه ندادند.
خداوند مهربان در آيه 71 سورهى توبه در ضمن بر شمردن اوصاف مردان و زنان با ايمان، امر به معروف و نهى از منكر را از خصلتهاى آنان شمرده است.
قرآن مجيد تاركان اين دو حقيقت را مستحق لعنت مىداند آنجا كه مىفرمايد:
لُعِنَ الَّذِينَ كَفَرُوا مِنْ بَنِي إِسْرائِيلَ عَلى لِسانِ داوُدَ وَ عِيسَى ابْنِ مَرْيَمَ ذلِكَ بِما عَصَوْا وَ كانُوا يَعْتَدُونَ.
كانُوا لا يَتَناهَوْنَ عَنْ مُنكَرٍ فَعَلُوهُ لَبِئْسَ ما كانُوا يَفْعَلُونَ: «2»
از بنىاسرائيل آنان كه نسبت به نعمتهاى مادى و معنوى ناسپاس شدند و به راه كفر رفتند به زبان داود و عيسى بن مريم لعنت شدند، لعنت شدنشان براى اين بود كه از دستورات خدا و انبياء سرپيچى داشتند و همواره از حدود الهى تجاوز مىكردند.
آنان يكديگر را از كارهاى زشت و منكراتى كه مرتكب مىشدند باز نمىداشتند، يقيناً آنچه را انجام مىدادند بد بود.
برخى از روايات امر به معروف و نهى از منكر
از رسول خدا روايت شده:
«افضل الجهاد كلمة حق عند حاكم جائر يُقتل عليه.» «3»
برترين جهاد سخن حق در برابر حاكم ستمگر است، كه گويندهاش در اين راه به شرف شهادت برسد.
اميرمؤمنان مىفرمايد:
«و ما اعمال البر كلها و الجهاد فى سبيل الله عند الامر بالمعروف و النهى عن المنكر الا كنفثة فى بحر لجى:» «4»
همه كارهاى نيك و جهاد در راه خدا در برابر امر به معروف و نهى از منكر هم چون قطرهاى در مقابل درياى پهناور است.
حضرت باقر (ع) مىفرمايد:
نويل لقوم لا يدينون الله بالامر بالمعروف و النهى عن المنكر:» «5»
واى بر جامعهاى كه با امر به معروف و نهى از منكر تسليم خداوند نمىشوند.
و نيز از آن بزرگوار روايت شده:
«بئس القوم قوم يعيبون الامر بالمعروف و نهى عن المنكر:» «6»
قوم بدى هستند قومى كه امر به معروف و نهى از منكر را عيب مىدانند و آن را چيزى به حساب نمىآورند.
اميرمؤمنان مىفرمايد:
«و ان الامر بالمعروف و النهى عن المنكر لخلقان من خلق الله سبحانه و انهما لا يقربان من اجل و لا ينقصان من رزق:» «7»
امر به معروف و نهى از منكر دو صفت از اوصاف خدايند، اين دو نه مرگ انسان را نزديك مىكنند، و نه از رزق آدمى مىكاهند.
در اين مرحله به روايت بسيار مهمى از حضرت باقر (ع) اشاره مىكنم و شما را به مطالعه روايات فراوان اين باب در جلد يازدهم وسائل و مجلدات كفر و ايمان بحارالانوار سفارش مىكنم.
«ان الامر بالمعروف و النهى عن المنكر فريضه عظيمة بها تقام الفرائض هنا لك يتم غضب الله عزوجل علهيم فيعمهم بقعا به فيهلك الابرار فى دار الفجار، و الصفار فى دار الكبار، ان الامر بالمعروف و النهى عن المنكر سبيل الانبياء و منهاج الصلحاء فرضية عظيمة بها تقام الفرائض و تأمن المذاهب و تحل المكاسب و ترد المظالم و يعمر الارض و ينتصف من الاعداء و يستقيم الامر.»
امر به معروف و نهى از منكر فريضه بسيار بزرگى است كه در سايه آن ديگر واجبات عمل مىشود، و در صورت ترك آن، غضب حق مردم را فرا گرفته همگان دچار عذاب خواهند شد، نيكان در خانه بدان و خردسالان در خانه بزرگسالان به هلاكت مىرسند.
امر به معروف و نهى از منكر راه انبيا و روش صالحان و فريضه بسيار عظيم است كه در سايه آن ديگر واجبات اقامه مىشود با اين دو فريضه جادهها امن مىگردد و كسبها حلال مىشود، و سفره ظلم و ستم برچيده مىگردد، و زمين به آبادى مىرسد، و از دشمنان انتقام گرفته مىشود، و همه امور درست گشته اصلاح مىگردد.
معروف در قرآن مجيد و پارهاى از روايات بنابر ردهبندى كتاب امر به معروف و نهى از منكر ترجمه مرحوم اشتهاردى عبارت است از:
ايمان، تلاوت قرآن، سفارش به حق، سفارش به صبر، انديشيدن و تفكر، توكل بر حق، صبر استقامت، تقوا، اطاعت از خدا و رسول، سبقت گرفتن در كار خير، انفاق در سختى و آسايش، فرو بردن خشم، احسان و نيكى، عفو و گذشت، اعتماد به صدق وعدههاى خدا، توبه، طلب مغفرت، مسافرت و گردش در زمين براى عبرت گرفتن، جهاد با دشمن، شهادت در راه خدا، عدالت، شكر، دعا، بردبارى، مشورت، آموختن قرآن و علم، صراحت و قاطعيت در راه حق، تحمل مصائب در راه خدا، ذكر حق، هجرت، خوف از خدا، حفظ مرزهاى اسلام، صدق، تقيه صحيح، درستى با دوستان خدا و دشمنى با دشمنان خدا، وفاى به عهد، تسبيح خدا در شب و روز، اتحاد و دوستى، عمل صالح، يارى دين، آمادگى براى مبارزه با دشمن.
و برخى از منكرات عبارت است از:
كفر، مخالفت با راهنمايان دين، عصيان، طغيان، محرم اسرار گرفتن كافران، جهل، نفاق، دوستى با كافران، ضعف و سستى، اصرار بر گناه، سستى و بىحالى، اندوه بيجا، ظلم و تجاوز، ارتجاع و عقبگرد و به سوى امور جاهلى، كرنش در برابر دشمن، ضعف نشان دادن در برابر دشمنان، پيروى از كفار، نزاع در امور، فرار از جهاد، توجه به تبليغات باطل و اثر گيرى از آن، خيانت به بيتالمال، بخل، رضايت به ظلم، كتمان حق، فروختن دين به دنيا، حب تعريف خواستن از مردم بدون عمل، سوء ظن، انكار آخرت، ترسيدن از حزب شيطان، انفاق در راه باطل، بدعت گذارى، فتنهگرى، حسد، رياست طلبى، دروغ، خيانت ايجاد اختلاف، فساد، قطع پيوند با خويشان، عدم تدبر در قرآن، مخالفت با پيامبر، ريا، پشت كردن به دين.
اين بود بخشى از معروف كه بر همه مسلمانان واجب است يكديگر را به آن دعوت كنند، و زمينه تحققش را فراهم آورند، و بخشى از منكر كه بر همه مسلمانان واجب است يكديگر را از آن نهى نمايند و زمينه نابودىاش را مهيا سازند تا به فلاح و رستگارى و پيروزى برسند.
«و اولئك هم المفلحون.»
3- در آيه بعد به همه مسلمانان به شدت هشدار مىدهد كه پس از ارائه دلايل و بينات و آگاهى بيدارى از اختلاف و تفرقه بپرهيزيد، و مانند كافران و مشركان نباشيد و اين وحدت و يكپارچگى را با تداوم امر به معروف و نهى از منكر حفظ نمائيد كه اختلاف و نزاع و كشمكش و تفرقه سبب عذابى بزرگ است، گرچه اهل اختلاف مسلمانان و مؤمن باشند.
4- اين عذاب بزرگ در روزى خواهد بود كه برخى از چهرها سپيد و بعضى سياه مىشود، به سياه چهرهگان مىگويند پس از ايمانتان به كفر گرائيديد، پس اين عذاب را به كيفر كفرتان بچشيد.
اما روسپيدان كه بر ايمان و عمل پايدارى كردند، و به خدا اعتصام جستند و از تفرقه و اختلاف اجتناب نمودند، و به مواسات و برادرى روى آوردند و دو وظيفه واجب امر به معروف و نهى از منكر را ادا نمودند در رحمت الهى قرار مىگيرند و در آن جاودانهاند.
-------------------------------------------------------------
(1)- مجمع البيان ج 10 ص 536.
(2)- مائده 78- 79.
(3)- مجمع البيان ج 2 ص 263.
(4)- حكمت 374 نهجالبلاغه.
(5)- وسائل ج 11 ص 392.
(6)- وسائل ج 11 ص 392.
(7)- نهجالبلاغه خطبه 156.
برگرفته از کتاب تفسیر حکیم، نوشته استاد حسین انصاریان