تعیین کننده وقت ظهور دروغگو است
درست است که می خواهیم نسبت به مسئله ظهور علم بیشتری پیدا کنیم اما این نباید ما را به سمت کسانی سوق دهد که به تعبیر روایات دروغگو هستند. وقتی خود حضرت هم از این موضوع اطلاعی ندارند چرا ما خودمان را کاسه داغ تر از آش کنیم؟
تعیین وقت ظهور
شاید همه ما به نوعی علاقه داریم که بدانیم امام عصر چه زمانی ظهور می کنند. عده ای هم از این علاقه مردم سوء استفاده می کنند و با ادعای ارتباط با آن حضرت، برای ظهور وقت هایی را تعیین می کنند. ولی روایاتی وجود دارد که توطئه این افراد را باطل می کند. روایات صریحا کسی که برای ظهور حضرت حجت عج وقت تعیین کند را دروغگو خوانده و از این طریق ملاکی برای پوچ کردن دست های خالی دروغ گو ها به ما می دهند.
تعیین کنندگان وقت ظهور
از حضرت باقر عليه السلام پرسيدند: آيا براي اين امر وقتي هست؟ سه مرتبه فرمود: «کذب الوقاتون» [1]
حضرت صادق عليه السلام فرمود: ما اهل بيتي نيستيم که وقت گذاري کنيم با اينکه پيغمبر صلي الله عليه و اله و سلم فرموده: «کذب الوقاتون».[2]
مهزم اسدي به خدمت آن حضرت عرض کرد:
«چه وقت است اين امري که ما در انتظار او هستيم؟
فرمود: کذب الوقاتون و هلک المستعجلون و نجي المسلمون و الينا يصيرون؛ دروغ گفتند وقت گذاران و هلاک شدند عجله کنندگان و نجات يافتند تسليم شدگان و مسير ايشان به سوي ما است». [3]
آیا خود امام زمان از زمان ظهور اطلاع دارند؟
بر اساس رواياتى چند ، علم به زمان ظهور فقط در دست خداوند است وهيچ كس از زمان آن خبر ندارد .
كميت از امام باقر علیه السلام در مورد همين قضيه پرسيد امام فرمود : « لقد سئل رسول الله صل الله علیه وآله عن ذلك فقال انما مثله كمثل الساعه . . . لاتأتيكم الا بغته » از پيامبر در همين مورد سؤال شد ، ايشان فرمودند . مثل ظهور مهدى ( عج ) هم چون بر پايى قيامت است كسى جز خدا از وقت آن آگاه نيست . [4]
البته امام به علم غيب ، آگاهى دارند ، اما اين علم به اذن و اجازه خداوند است . و احتمالا بر اساس حكمتى در علم الهى ، علم دقيق به زمان ظهور ، به آن حضرت اعطا نشده است . امام زمان ( عج ) خود در توقيع شريف و در پاسخ به نامه اسحاق بن يعقوب مى فرمايد : « . . . . اما وقت ظهور من به اراده خداوند متعال بستگى دارد كسانى كه وقت آن را تعيين مى كنند ، دروغ گو هستند » . [5]
آیا اعتقاد به ظهور در روز جمعه مصداق تعیین وقت نیست؟
تعیین یک روز خاص در بین روزهای هفته ، منافاتی با انتظار همه روزه برای ظهور امام عصر ندارد؛ چون معنی انتظار این نیست که ما در روز خاصی گوش به زنگ باشیم که به ما خبر دهند که امام ظهور کرده است ؛ معنی واقعی انتظار ظهور این است که ما خود را برای ظهور آماده کنیم و خود را آماده نگه داریم تا هنگام ظهور امام عصر(عج) اهلیت پیوستن به آن حضرت را داشته باشیم.
در مورد وقت ظهور امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) ،در روایات از تعیین وقتی نهی شده است که تاریخ خاصی را برای ظهور مشخص نماید ؛ مثلا گفته شود که امام در فلان روز از فلان سال ظهور خواهد یافت ؛ چون چنین تاریخی بر روز یا روزهای محدودی دلالت می کند ؛ اما اگر گفته شود که امام (علیه السّلام) در فلان روز یا فلان ماه یا فلان مناسبت ظهور خواهد نمود ، در واقع وقت خاصی تعیین نشده است ؛ چون بدون ذکر سال ظهور ، هر روز یا ماه یا مناسبتی بی نهایت مصداق دارد. مثلا وقتی گفته می شود امام (علیه السّلام) در روز جمعه ظهور خواهد نمود ؛ در واقع وقتی مشخص نشده است ؛ چون بی نهایت جمعه می تواند وجود داشته باشد.
جمع بندی
درست است که می خواهیم نسبت به مسئله ظهور علم بیشتری پیدا کنیم اما این نباید ما را به سمت کسانی سوق دهد که به تعبیر روایات دروغگو هستند. وقتی خود حضرت هم از این موضوع اطلاعی ندارند چرا ما خودمان را کاسه داغ تر از آش کنیم؟
علاوه بر اینکه بعضی ها هم علاقه خاصی به تطبیق روایات نشانه های ظهور با عصر خودشان را دارند، بعید نیست اگر بگوییم این هم نوعی وقت تعیین کردن است اما قطعا فرد مورد نظر مصداق دروغگو نیست اما خطر بیشتری او را تهدید می کند.
پی نوشت:
[1] اصول کافی، ج1، ص 416
[2] همان، ص 415
[3] غيبت طوسي: ص 426 ح 413
[4] بحار الانوار ج 51 ص 154
[5] كمال الدين ، ج 2 ، ص 237
منابع:
راسخون
پرسمان
منبع : منتظر