اللهم صل علي محمد و آله ، و تولني في جيراني و موالي العارفين بحقنا ، و المنابذين لاعدائنا بافضل ولايتك . و وفقهم لاقامة سنتك ، و الاخذ بمحاسن ادبك في ارفاق ضعيفهم ، و سد خلتهم ، و عيادة مريضهم ، و هداية مسترشدهم ، و مناصحة مستشيرهم ، و تعهد قادمهم ، و كتمان اسرارهم ، و ستر عوراتهم ، و نصرة مظلومهم ، و حسن مواساتهم بالماعون ، و العود عليهم بالجدة و الافضال ، و اعطاء ما يجب لهم قبل السؤال . و اجعلني اللهم اجزي بالاحسان مسيئهم ، و اعرض بالتجاوز عن ظالمهم ، و استعمل حسن الظن في كَفتهم ، و اتولي بالبر عَمتهم ، و اغض بصري عنهم عفة ، و الين جانبي لهم تواضعا ، و ارق علي اهل البلاء منهم رحمة ، و اسر لهم بالغيب مودة ، و احب بقاء النعمة عندهم نصحا ، و اوجب لهم ما اوجب لحَمتي ، و ارعي لهم ما ارعي لخاصيتي . اللهم صل علي محمد و آله ، و ارزقني مثل ذلك منهم ، و اجعل لي اوفي الحظوظ فيما عندهم ، و زدهم بصيرة في حقي ، و معرفة بفضلي حتي يسعدوا بي و اسعد بهم ، امين رب العالمين .
(1) بار خدايا بر محمد و آل او درود فرست ، و من را به بهترين ياري نمودن درباره همسايگان و دوستانم كه به حق ما شناسا هستند ( امامت ما را باور داشته حقوق ما را رعايت مي نمايند ) و با دشمنان ما مخالفت مي كنند همراهي فرما
(2) و آنان را توفيق ده براي برپا داشتن طريقه و روش ( نگاهداري احكام ) و فراگرفتن اخلاق نيك خود ( كه بندگان را به آن امر فرموده اي ) در سود رساندن به ناتوانانشان ، و جلوگيري از فقر و نيازمنديشان ، و رفتن نزد بيمارشان ، و راهنمايي نمودن راه جويشان ، و اندرز دادن مشورت كننده شان ، و ديدار از سفر آمده شان ، و پنهان كردن رازهاشان ، و پوشاندن عيبهاشان ، و ياري كردن ستمديده شان ، و خوب كمك كردنشان در ابزار خانه ( ديگ ، تبر ، نردبان و مانند آنها ) و سود رساندنشان به بخشش فراوان ، و دادن آنچه ايشان را واجب و لازم است پيش از درخواست ( ابواسمعيل گفته : به حضرت باقر - عليه السلام - گفتم : شيعه " پيروان شما آل محمد - عليهم السلام - " نزد ما بسيار است ، فرمود : آيا دارا به ندار مهرباني مي كند " چيزي مي دهد " و نيكوكار از بدكار مي گذرد و با يكديگر كمك مي نمايند ؟ گفتم : نه ، فرمود : آنان شيعه نيستند ، شيعه كسي است كه اين كارها را بجا آورد )
(3) و بار خدايا من را بر آن دار كه بد كردارشان را به نيكي پاداش دهم ، و از ستمكارشان به عفو و بخشش درگذرم ، و درباره همه ايشان خوش گمان باشم ( زيرا همچنان كه بر مؤمن گفتار بد درباره برادر ايمانيش حرام است گمان بردن بد هم درباره او حرام مي باشد ، و اما با خود سخن گفتن و انديشه و آنچه در دلش درباره او مي گذرد بخشيده شده است چون شيطان به او القاء مي نمايد تا درباره برادرش كار زشت بخواهد پس واجب است كه شيطان را تكذيب نمايد ، زيرا او بدكارترين بدكاران است ، و پذيرفتن گفتار او روا نيست ، و از اين رو است كه در شرع رسيده هر كس سخني بگويد كه ظاهر آن ارتداد و كفر است و معني صحيحي دارد حكم به كفر او نمي شود ) و با نيكويي همه آنها را سرپرستي نمايم و با پاكدامني چشمم را از ( زشتيها و لغزشهاي ) آنان بپوشانم ، و با فروتني با آنها نرم باشم ( سختگير نباشم ) و با مهرباني بر گرفتارانشان رقت داشته دلجويي كنم ، و در پنهاني و پشت سر دوستي ( خود ) را براي آنان آشكار سازم ( نه مانند دو رويان در ظاهر دوستي نشان داده در پشت سر خلاف آن را هويدا نمايم ) و با پاكدامني ( نه با آلودگي به فساد و تباهكاري ) نعمت هميشگي ( روزي و خوشي ) را نزد ايشان دوست بدارم ، و آنچه براي خويشان خود واجب و لازم مي دانم درباره ايشان لازم دانم ، و آنچه براي خواص و نزديكان رعايت داشته در نظر دارم براي ايشان رعايت كنم
(4) بار خدايا بر محمد و آل او درود فرست ، و من را مانند آنچه درخواست نمودم از جانب ايشان روزي فرما ( با من چنان كنند كه من با آنها مي نمايم ) و برخوردارترين بهره ها ( چيزهاي شايسته و خوهاي نيك ) را كه نزد ايشان است براي من قرار ده ، و به ايشان بينايي در حق من و شناسايي به فضل و برتري من را بيافزا تا به وسيله من نيكبخت شوند و من به وسيله آنان نيكبخت گردم ( چون رفتار نمودن آن حضرت با ايشان با چنين اخلاق سزاوار پاداش بسياري از جانب خداي تعالي است همان سبب نيكبختي آن بزرگوار است به وسيله ايشان ) اي پروردگار جهانيان دعا و خواسته ام را روا ساز .