قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه

استیضاح

سخنی با خلیفه اول 

قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ لِفَاطِمَةَ: «إِنَّ اللَّهَ يَغْضَبُ لِغَضَبِكِ وَيَرْضَى لِرَضَاكِ» هَذَا حَدِيثٌ صَحِيحُ الْإِسْنَادِ، وَلَمْ يُخَرِّجَاهُ "

المستدرك على الصحيحين ج3 ص167 المؤلف: أبو عبد الله الحاكم محمد بن عبد الله بن محمد بن حمدويه بن نُعيم بن الحكم الضبي الطهماني النيسابوري المعروف بابن البيع (المتوفى: 405هـ)، تحقيق: مصطفى عبد القادر عطا، الناشر: دار الكتب العلمية - بيروت، الطبعة: الأولى، 1411 - 1990، عدد الأجزاء: 4.

غضب فاطمه زهرا( سلام الله علیها ) و رضاي فاطمه زهرا ( سلام الله علیها )  معادل با رضاي خداي عالم و غضب خداي عالم قرار گرفته است .

حیات کوتاه صدیقه طاهره اگر چه اندک بود لکن معرکه آرا و نظرات فراوانی است که عمدتا از جانب مخالفین شیعه است.عمده اختلاف هم به یک هفته خاص در تاریخ اسلام برمی گردد، چند روز قبل و بعد از حیات رسول الله (صلی الله علیه وآله).

 اهل تاریخ به خوبی می دانند که در لحظات آخر عمر حضرت رسول (صلی الله علیه وآله) نزاع های بسیاری در مورد خلافت بعد از ایشان رخ داد،اگر چه رسول الله(صلی الله علیه وآله) تمام راه های فرار از فرمان الهی را بستند اما با سر پیچی افرادی خاص تاریخ به گونه دیگر رقم خورد؛شاید یکی از دلایلی که ایشان دستور تشکیل سپاه اسامه را دادند خارج کردن بزرگان فتنه از شهر مدینه بود.

البته نباید فراموش نمود فرمایشات ایشان برای زعامت مسلمین بعد از خود چه مستقیم و چه بصورت ذکر فضایل علی(علیه السلام) و اهل بیت ایشان،از بیان شان نزول آیات قرآن در شأن اهل بیت و علی(علیه السلام) تا اعلان رسمی که نمونه بارز آن واقعه بزرگ 18 ذی الحجه سال 10 هجری که معروف به غدیر خم.

 

نکته قابل تامل این است که به اعتراف مفسرین اهل سنت در شان علی بن ابیطالب(علیه السلام) سیصد آیه نازل شده.

عن ابن عباس، قال: نزلت في عَلِيٍّ ثلاث مائة آية.

تاريخ بغداد ج7 ص185 المؤلف: أبو بكر أحمد بن علي بن ثابت بن أحمد بن مهدي الخطيب البغدادي (المتوفى: 463هـ)، المحقق: الدكتور بشار عواد معروف، الناشر: دار الغرب الإسلامي - بيروت، الطبعة: الأولى، 1422هـ - 2002 م، عدد الأجزاء: 16.

ابن عباس گوید در شان حضرت علی سیصد آیه نازل شده است.

که جای بسیار تاسف است که مسلمانان با دیدن و شنیدن کرامات و عظمت علی(علیه السلام) باز بر انحراف خود و قوم خود اصرار ورزیدند که با یورش به خانه وحی این کج روی های خود را ثابت کردند. 

هیزم آوردند و در خانه را به آتش کشیدن و جسارت را به جایی رساندن که تنها یادگار رسول را مضروب نمودند؛اگر چه اهل بیت خوب میدانستند که چه جسارتی بر مادرشان و ریحانه رسول میشود اما شاید به این زودی انتظار نداشتند! رسول الله(صلی الله علیه وآله) جسارتهای عمر بن خطاب و ابوبکر ابن ابی قحافه را دیدند و دیدند که چگونه ریحانه خود را مضروب می نمایند دیدند که صورت خیر النساءالعالمین نیلی شده است.

آقای ابوبکر! تاریخ نمی تواند فراموش کند زمانی که آیه شریفه "وَآتِ ذَا الْقُرْبَى حَقَّهُ" سوره اسراء آیه 26 نازل شد که رسول الله (صلي الله عليه وآله)فدک را به صدیقه طاهره بخشیدند. 

 

3705 - وَقَالَ أَبُو يَعْلَى: قَرَأْتُ عَلَى الْحُسَيْنِ بْنِ يَزِيدَ الطحان قال: هو مَا قَرَأْتُ عَلَى سَعِيدِ بْنِ خُثَيْمٍ، عن فضيل بن مرزوق الكوفي، عَنْ عَطِيَّةَ، عَنْ أَبِي سَعِيدٍ رَضِيَ الله عَنْه قَالَ: لما نزلت: {وَآتِ ذَا الْقُرْبَى} دَعَا رَسُولُ الله صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فاطمة رَضِيَ الله عَنْها وَأَعْطَاهَا فَدَكًا. 

المطالب العالية بزوائد المسانيد الثمانية ج15 ص192 المؤلف: أبو الفضل أحمد بن علي بن محمد بن أحمد بن حجر العسقلاني (المتوفى: 852هـ) ، المحقق: رسالة علمية قدمت لجامعة الإمام محمد بن سعود، تنسيق: د. سعد بن ناصر بن عبد العزيز الشثري، الناشر: دار العاصمة، دار الغيث - السعودية، الطبعة: الأولى، 1419هـ، عدد الأجزاء: 19. 

مسند أبي يعلى ج2 ص334 و 534 المؤلف: أبو يعلى أحمد بن علي بن المثُنى بن يحيى بن عيسى بن هلال التميمي، الموصلي (المتوفى: 307هـ)، المحقق: حسين سليم أسد، الناشر: دار المأمون للتراث - دمشق، الطبعة: الأولى، 1404 - 1984، عدد الأجزاء: 13.  

ابوسعید خدری می‌گوید وقتی این آیه شریفه «وَآتِ ذَا الْقُرْبَى حَقَّهُ» (و بده به خویشان حقشان را) نازل گردید پیغمبر(صلی الله علیه وآله) فاطمه را احضار نمودند و فدک را به او دادند. 

 

فدک و حضرت زهرا سلام الله علیها

ولی شما بعد از شهادت ایشان حدیثی جعل نمودیدکه:

... فَقَالَ أَبُو بَكْرٍ: إِنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: لاَ نُورَثُ، مَا تَرَكْنَا صَدَقَةٌ....

ما انبیاء الهی ارث قرار نمی دهیم، هرچه از ما بجا بماند صدقه است

البخاري الجعفي، محمد بن إسماعيل أبو عبدالله (متوفاي256هـ)، صحيح البخاري، ج 4، ص 1549، ح3998، كتاب المغازي، باب غزوة خيبر، تحقيق د. مصطفى ديب البغا، ناشر: دار ابن كثير، اليمامة - بيروت، الطبعة: الثالثة، 1407 - 1987.

حال سوال این است که این صحبت شماست؟از صحابی رسول خدا(صلی الله علیه واله) بعید است که دروغ به حضرت ایشان منتسب نماید. 

در جعلیت این کلمات شما هر صاحب عقلی شهادت می دهد:

اول: فدک ارث نبوده بلکه هبه و یا همان بخشش بوده.

دوم: بر فرض ارث بودن فدک این کلام شما بر خلاف نص صریح قرآن کریم است و از حضرت رسول(صلی الله علیه واله) بعید است که بر خلاف خدای خود بیانی بفرماید.

سوم: شما گفته اید که معاشر الانبیاء یعنی همه انبیاء الهی ارث باقی نمی گذارند و این بر خلاف آیات قرآن است.

 

توجه بفرمایید:

وَ وَرِثَ سُلیمانُ داودَ سوره نمل آیه 16 سلیمان وارث داود شد

سوره مریم آیه 5 و 6 که اشاره با درخواست حضرت زکریا(علیه السلام) از خداوند متعال که به او فرزندی عطا نماید: فَهَبْ لِی مِنْ لَدُنْکَ وَلِیًّا یَرِثُنِی وَ یَرِثُ مِنْ آلِ یَعْقُوبَ وَ اجْعَلْهُ رَبِّ رَضِیًّا سوره مریم آیه 5 و 6 به من فرزند پاکیزه اى عطا کن تا از من و از خاندان یعقوب ارث برند او را مورد رضایت خود قرار ده

سوره انبیاء آیه 89 و 90 که راجع به دعای حضرت زکریا(علیه السلام) است

وَزَكَرِيَّا إِذْ نَادَى رَبَّهُ رَبِّ لَا تَذَرْنِي فَرْدًا وَأَنتَ خَيْرُ الْوَارِثِينَ فَاسْتَجَبْنَا لَهُ وَوَهَبْنَا لَهُ يَحْيَى سوره انبیاء آیه 89 و 90 بیاد بیاور حال زکریا را هنگامیکه خدا را ندا کرد که بار الها مرا تنها نگذار و بمن فرزندی که وارث من باشد عطا فرما که تو بهترین وارث اهل عالم هستی؛ما هم دعای او را مستجاب کردیم و یحیی را به او عطا فرمودیم.

بگذارید احتجاجات صدیقه طاهره(سلام الله علیها) را بیاد دوستداران شما بیاوريم چرا که خود شما بعید است فراموش کرده باشید! 

صدیقه طاهره(سلام الله علیها) در احتجاجی که باشما داشتند فرمودند: پسر ابی قحافه آیا در کتاب خداست که تو از پدرت ارث ببری و من از پدرم ارث نبرم؟ افتراء بزرگی بر خدا بسته ای،آیا با علم و از روی دانایی و عمد عمل به کتاب خدا را ترک نمودی؟ و قرآن را پشت سر خود انداختی؟ آیا خداوند تو را به آیه ای مخصوص گردانیده که پدر مرا از آن آیه اخراج کرده؟

 

 آیا تو به خاص و عام قرآن از پدرم محمد(صلی الله علیه وآله)و پسر عمم علی بن ابیطالب(علیه السلام) داناتری؟ جناب ابوبکر! گویا فراموش کرده اید که شما لا اقل در روز این آیه شریفه را ده مرتبه می خوانده اید اهْدِنَا الصِّراطَ الْمُسْتَقِیمَ سوره حمد آیه 6 پیروان شما از قول معاصرین شما مکرر در تفاسیر خود آورده اند که منظور از صراط ولایت علی بن ابیطالب است. 

أَخْبَرَنَا اَلْحَاكِمُ اَلْوَالِدُ أَبُو مُحَمَّدٍ عَبْدُ اَللَّهِ بْنُ أَحْمَدَ قَالَ: حَدَّثَنَا أَبُو حَفْصٍ عُمَرُ بْنُ أَحْمَدَ بْنِ عُثْمَانَ اَلْوَاعِظُ بِبَغْدَادَ ، قَالَ: حَدَّثَنِي أَبِي ، قَالَ: حَدَّثَنِي حَامِدُ بْنُ سَهْلٍ ، قَالَ: حَدَّثَنِي عَبْدُ اَللَّهِ بْنُ مُحَمَّدٍ اَلْعِجْلِيُّ ، قَالَ: حَدَّثَنَا إِبْرَاهِيمُ قَالَ: حَدَّثَنَا أَبُو جَابِرٍ ، عَنْ مُسْلِمِ بْنِ حَنَانٍ عَنْ أَبِي بُرَيْدَةَ فِي قَوْلِ اَللَّهِ تَعَالَى: اِهْدِنَا اَلصِّرٰاطَ اَلْمُسْتَقِيمَ قَالَ: صِرَاطَ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ .  

شواهد التنزیل ج1 ص74 نویسنده: حسکانی، عبید الله بن عبد الله محقق: محمودی، محمد باقر ناشر: التابعه لوزاره الثقافه و الارشاد الاسلامی، مجمع احیاء الثقافه الاسلامیه. 

ابوهریره نیز در تفسیر این آیه گفته است: صِرَاطَ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ؛ یعنی صراط مستقیم راه محمد و آل محمد است.

 

فضائل اهل بیت در قرآن

اما گویا شما هنوز بر حرف خود اصرار دارید، به یاد می آورید که بعد از احتجاجات صدیقه طاهره(سلام الله علیها) علی بن ابیطالب(علیه السلام) رو به شما کرد و فرمود: چرا فاطمه را از حق پدرش محروم نمودی؟و حال آنکه او در زمان حیات رسول الله (صلی الله علیه وآله) مالک بوده و متصرف؟ 

گویا شما قواعد فقهی را فراموش نموده بودید و گفتین که اگر فاطمه(سلام الله علیها) شاهد بیاورد ملک را به او میدهم و الا محروم خواهم نمود! بگذارید به یاد شما بیاورم که علی(علیه السلام) چه جوابی به شما فرمودند: بر ما بر غیر مسمانان حکم می کنی؟ مگر رسول الله(صلی الله علیه وآله) نفرمودند : 

 

شاهد و گواه بر مدعی است. تو قول رسول خدا(صلی الله علیه واله) را رد نمودی و بر خلاف شریعت دستور دادی. آقای ابوبکر مگر علی بن ابیطالب(علیه السلام) از شما سوال ننمود که آیه تطهیر در شان فاطمه است و شما جواب مثبت دادی؟ مگر علی (علیه السلام) از شما نپرسید که : مگر این آیه در حق ما نازل نشده بود؟ جواب شما چه بود؟ 

 

بگذارید من به حافظه دوست داران شما کمک کنم شما قسم خوردین که این آیه در حق اهل بیت نازل شده آیا علی مرتضی (علیه السلام) نفرمود: آیا فاطمه ای که خدا شهادت به طهارت او داده برای مال دنیا دعوای بی جا می نماید؟ شهادت طاهره را رد می کنی و شهادت یک اعرابی ساده که اصول طهارت اسلامی را نمی داند قبول می کنی؟ به یاد می آورید که علی(علیه السلام) بعد از اتمام فرمایشاتشان متغیرا به خانه برگشتند؟ 

 

خانه ای که تا مسجد پسر عموی خود چند قدمی فاصله نداشت! یادتان می آید که مردم چه کردند؟ یادتان می آید که مردم بر شما خرده گرفتند که چرا حق اهل بیت پیامبر را نمی دهید؟ یادتان می آید که شما بر منبر رفتین و چه گفتید؟ ایها الناس این چه هیاهوئي است که بر پا کرده اید؟گوش به حرف هر کس می دهید؟چون شهادتشان را رد کرده ام این حرفها را می زنند! 

 

 چه می توان کرد که حافظه تاریخ فراموشی ندارد اگر چه دوستان شما فراموش کرده اند و یا خود را به خواب زده اند،این شما نبودید که بر بالای منبر رسول خدا(صلی الله علیه و آله) به علی و فاطمه (علیهم السلام) دشنام دادید؟ این شما نبودین که احتجاجات صدیقه طاهره(سلام الله علیها) را مانند زن فاحشه خواندید؟

 

ابوهلال می‌نویسد: 

1017 - قولهم شاهد الثعلب ذنبه :وهو مثل مبتذل فی العامة وقد جاء فی الكلام لأبی بكر رضی الله عنه خطب فقال أیها الناس ما هذه الرعة مع كل قالة أین كانت هذه الأمانی فی عهد رسول الله صلى الله علیه وسلم ألا من سمع فلیقل ومن شهد فلیتكلم إنما هو ثعالة شاهده ذنبه مرب لكل فتنة هو الذی یقول كروها جذعة بهد ان هرمت یستعینون بالضعفة ویستنصرون النساء كأم طحال احوط أهلها الیها البغی الأولق إن شئت ان أقول لقلت ولو قلت لبحت وإنی ساكت ما تركت 

(العسكری ، أبو هلال الحسن بن عبد الله بن سهل بن سعید بن یحیى بن مهران (متوفای395هـ)، جمهرة الأمثال ، ج 1ص 553 ـ 554، ناشر : دار الفكر ـ بیروت ، 1408هـ ـ 1988م.) 

ضرب المثل شماره 1017: این سخن مردم كه روباه دمش را شاهد آورده است. این مثل مبتذلی در میان مردم است و در كلام ابوبكر آمده است كه خطبه خواند و این گونه گفت:اى مردم، گوش‌دادن به سخن هر زن سخنگو چه معنى دارد؟! این ادعاها در زمان رسول خدا (صلی الله علیه وآله) كجا بود؟ 

 

هركس كه مى‌شنود باید بگوید، و هركس كه حاضر است، باید مطرح كند كه: «او روباهى است كه شاهدش دم او است»!!! پرورش دهنده تمام فتنه‌ها او است؛‌ او است كه مى‌گوید «شتر ما بعد از پیرى دوباره جوان شده است»!از ضعیفان كمك مى‌خواهد و از زنان یارى مى‌طلبد!مانند ام طحال (از زنان پرچم‌دار زمان جاهلیت)‌كه محبوب‌ترین نزدیكان او، شایسته‌ترین فرد برای زنا بود ...

هرچند كه ابوهلال با توجه به خوی سنی‌گری‌اش، مشخص نكرده است كه منظور ابوبكر چه كسی بوده است؛ اما واضح است كه غیر از صدیقه طاهره سلام الله علیها و امیرمؤمنان علیه السلام كس دیگری نمی‌تواند مقصود ابوبكر باشد؛ چرا كه هیچ یك از اصحاب كه زنی نیز او را پشتیبانی كند، غیر از امیرمؤمنان علیه السلام با ابوبكر درگیر نشده است. دشنام‌ گویی و فحاشی ابوبکر به گونه ‌ای بود که علمای اهل سنت در کتاب‌ های معتبر خود نقل کرده‌اند که او از دشنام‌ گوئی و فحش دادن پروا نداشت. برای نمونه ابن ابی الحدید در کتاب شرح نهج البلاغه گوید: پس آنکه ابوبکر خطبه‌ ی فاطمه (سلام الله علیها) را شنید؛ سخنان فاطمه (سلام الله علیها) بر او سنگین تمام شد؛ بالای منبر رفت و گفت:  

 

قال أبو بکر و حدثنی محمد بن زکریا قال حدثنا جعفر بن محمد بن عمارة بالإسناد الأول قال فلما سمع أبو بکر خطبتها شق علیه مقالتها فصعد المنبر و قال: أیها الناس ما هذه الرعة إلی کل قالة أین کانت هذه الأمانی فی عهد رسول الله ص ألا من سمع فلیقل و من شهد فلیتکلم إنما هو ثعالة شهیده ذنبه مرب لکل فتنة هو الذی یقول کروها جذعة بعد ما هرمت یستعینون بالضعفة و یستنصرون بالنساء کأم طحال أحب أهلها إلیها البغی. 

شرح نهج البلاغة ج 16 ص 214 و 215 ، اسم المؤلف: أبو حامد عز الدين بن هبة الله بن محمد بن محمد بن أبي الحديد المدائني ، دار النشر : دار الكتب العلمية - بيروت- لبنان - 1418هـ - 1998م ، الطبعة : الأولى ، تحقيق : محمد عبد الكريم النمري  

«ای مردم این چه سست عنصری در برابر هر سخن است؟ این آروزها در زمان رسول خدا کجا بود؟ هر که شنیده بگوید و هرکه دیده دهان باز کند. آنکه سخن گفت روباه ماده ‌ای بود که شاهدش دمش بود که باعث و بانی هر فتنه است؛ او کسی است که می‌خواهد جنگ از سر گیرد و او می‌گوید این زخم کهنه را پس از آن بسته شده، تازه کنید (دوباره آشوب به راه اندازید)، و از ضعیفان یاری طلبیده و از زنان کمک میجوید؛ مانند امّ طحال(1) که خویشانش رو سپی‌گری را برای او خوش می‌داشتند».  

1- ام طحال زنی بد کاره در زمان جاهلیت بود که پرچم بدکارگی بر فراز خانه اش نصب نموده بود این است ضرب المثل شده شرح نهج اللبلاغة ابن ابی الحدید ج16  ص215.

به شدت اهانت ابوبکر به فاطمه‌ ی زهرا(س)، دختر پیامبر، و علی بن ابی‌طالب، که پیامبر او را به برادری برگزید، توجه شود.

 

فحاشی به حضرت زهرا(س)

نمی دانم دوستان شما این رفتار شما را می دانند؟ می دانید که چه تهمتی بر ریحانه رسول زده اید؟

کسی که خدا او را مطهر دانسته؛ وشما با این کلمات علم الهی را هم نادیده گرفتین پناه می برم از غضب الهی.... خوب گوش کنید این سخنان شما نیست؟ عجبا از شما که خود را خلیفه رسول الله(صلی الله علیه وآله) میدانید....چه زشت کلامی بر زبان جاری ساختید ؛ یار غار رسول(صلی الله علیه وآله) بله آقای ابوبکر سلطنت همین است! چون که فرهنگ نبوی این تعابیر را در حق هیچ مسلمانی را نمی پسندد. 

نمی خواهم به عنوام یک شیعه امیر المومنین علی بن ابیطالب(علیه السلام) و منتقد رفتار شما قضاوت کنم اما هر آزاد مرد بدون تعصبی با دید انصاف نگاه کند به این نتیجه می رسد که شما راه پیامبر اسلام را طی ننمودید بلکه اسباب انحراف آنرا پدید آورده اید.

 پیر مردی که محاسنش سفید شده،یار غار پیامبر و حال خلیفه ایشان بر منبر رسول خدا(صلی الله علیه وآله) می رود و در مقابل انصار و مهاجرین با صدای رسا می گوید علی بن ابیطالب(علیه السلام) (العیاذ بالله) روباه است و (نستجیربالله) فاطمه دم آن و مانند زن بد کاره میان مردم حرکت می کنند! خدا می داند که بر علی و فاطمه(علیهم السلام) چه گذشت... 

 

پناه می برم از هول روز قیامت آقای ابوبکر مگر شما احادیث شریف نبوی که در شان اهل بیت رسول (صلوات الله علیه و علی آله اجمعین)فرموده اند را نشنیده بودین که این طور سخن راندید؟ آقای ابوبکر مگر عایشه دختر شما نیست؟ این گفته را برای شما بیان نکرده:

حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ أَحْمَدَ بْنِ الْحَسَنِ، ثنا إِبْرَاهِيمُ بْنُ هَاشِمٍ، ثنا أُمَيَّةُ، ثنا يَزِيدُ بْنُ زُرَيْعٍ، عَنْ رَوْحِ بْنِ الْقَاسِمِ، عَنْ عَمْرِو بْنِ دِينَارٍ، قَالَ: قَالَتْ عَائِشَةُ رَضِيَ اللهُ تَعَالَى عَنْهَا: " مَا رَأَيْتُ أَحَدًا قَطُّ أَصْدَقَ مِنْ فَاطِمَةَ غَيْرَ أَبِيهَا قَالَ: وَكَانَ بَيْنَهُمَا شَيْءٌ فَقَالَتْ: يَا رَسُولَ اللهِ سَلْهَا فَإِنَّهَا لَا تَكْذِبُ "

حلية الأولياء وطبقات الأصفياء ج2 ص41 المؤلف: أبو نعيم أحمد بن عبد الله بن أحمد بن إسحاق بن موسى بن مهران الأصبهاني (المتوفى: 430هـ)، الناشر: السعادة - بجوار محافظة مصر، 1394هـ - 1974م، ثم صورتها عدة دور منها، 1 - دار الكتاب العربي - بيروت، 2 - دار الفكر للطباعة والنشر والتوزيع، بيروت، 3- دار الكتب العلمية- بيروت (طبعة 1409هـ بدون تحقيق)، عدد الأجزاء: 10.

مسند أبي يعلى ج8 ص153 المؤلف: أبو يعلى أحمد بن علي بن المثُنى بن يحيى بن عيسى بن هلال التميمي، الموصلي (المتوفى: 307هـ)، المحقق: حسين سليم أسد، الناشر: دار المأمون للتراث - دمشق، الطبعة: الأولى، 1404 - 1984، عدد الأجزاء: 13.

هرگز ندیدم احدی را راستگوتر از فاطمه غیر از پدر بزرگوارش.

 

 صداقت حضرت زهرا(س)

آقای ابوبکر مگر شما نشنیده بودین که رسول خدا(صلی الله علیه وآله) فرمودند:

...فَإِنِّي سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَقُولُ: «مَنْ سَبَّ عَلِيًّا فَقَدْ سَبَّنِي، وَمَنْ سَبَّنِي فَقَدْ سَبَّ اللَّهَ تَعَالَى»  

المستدرك على الصحيحين ج3 ص130 المؤلف: أبو عبد الله الحاكم محمد بن عبد الله بن محمد بن حمدويه بن نُعيم بن الحكم الضبي الطهماني النيسابوري المعروف بابن البيع (المتوفى: 405هـ)، تحقيق: مصطفى عبد القادر عطا، الناشر: دار الكتب العلمية - بيروت، الطبعة: الأولى، 1411 - 1990، عدد الأجزاء: 4. 

پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله فرمودند: هر کس علی علیه السلام را سب کند مرا سب کرده و هر کس مرا سب کند به تحقیق خدا را سب کرده است. 

و شما به علی دشنام دادید....حال کسی که به خداوند و نبی الله(صلی الله علیه واله) دشنام دهد جز لعنت ابدی الهی عاقبتی دیگر دارد؟ پناه می برم از غضب الهی

اما جناب ابوبکر قیامت گرچه دیر آید؛بیاید...

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب


بیشترین بازدید این مجموعه