ترجمه
تفسیر
صبر بر سختى و بلا و فقر
صبر معناى وسيع و گستردهاى دارد كه هم صبر بر اطاعت را شامل مىشود، هم صبر در برابر انگيزههاى معصيت، و هم صبر در برابر مصايب و حوادث ناگوار و از دست دادن نيروها و سرمايه و ثمرات.
اصولًا هر انسانى بعد از اين كه بصيرت و شناخت واقعى نسبت به حضرت حق پيدا كرد و قدم در مسير عمل و اطاعت گذاشت با موانع و مشكلاتى روبرو خواهد شد كه اگر استقامت و صبر نداشته باشد، هرگز نمىتواند احقاق حق كرده و عمل صالحى انجام دهد و يا ايمان خود را حفظ كند.
و به عبارت ديگر احقاق حق، اجراى حق، اداى حق در جامعه جز با يك حركت و تصميمگيرى عمومى و استقامت در برابر موانع ممكن نيست.
بهتر است بررسى كنيم و ببينيم كه تفسير صبر چيست:
پيامبر گرامى اسلام (صلى الله عليه و آله) تفسير صبر را از زبان جبرئيل، چنين مىفرمايد:
اى جبرئيل! معناى صبر چيست؟ جبرئيل گفت: اين كه در سختى صبر كنى همچنان كه در روزگار آسايش صبر مىكنى، در تهيدستى صبر كنى همچنان كه در هنگام توانگرى صبر مىكنى در بيمارى و گرفتارى صبر كنى همچنان كه در زمان سلامت و عافيت صبر مىكنى، آدم صبور از بلايى كه به او مىرسد نزد مخلوق زبان به شكوه نمىگشايد.
آرى، شكيبايى در برابر حوادث سخت و ناگوار و طوفانهاى سنگين نشانه شخصيت و وسعت روح آدمى است آن چنان وسعتى كه حوادث بزرگ را در خود جاى مىدهد و لرزان نمىگردد. ولى گاهى انسان به ظاهر شكيبايى مىكند امّا با كلمات زننده كه نشانه ناسپاسى و عدم تحمل حادثه است، اين شكيبايى را زشت و بدنما مىكند.
اما افراد با ايمان و قوى الاراده و پرظرفيت در اين گونه حوادث، هرگز پيمانه صبرشان لبريز نمىگردد و سختى كه نشانه ناسپاسى و كفران و بىتابى و جزع باشد به زبان جارى نمىسازند و اين گونه صبر همان صبر جميل است كه صبر واقعى و تام و كمال و بىنقص مىباشد.
نشانههاى صابر
پيامبر (صلى الله عليه و آله) مىفرمايد:
انسان صابر داراى سه نشانه مىباشد:
نشانههاى صابر سه چيز است: اول: آن كه تنبلى نمىورزد. دوم: آن كه افسرده و دل تنگ نمىشود و سوم: آن كه از پروردگار خود شكوه نمىكند؛ زيرا اگر تنبل باشد حق را فرو مىگذارد و اگر افسرده و دل تنگ باشد، شكر نمىگذارد و اگر از پروردگارش شكايت كند، معصيت او كرده باشد.
اگر انسان، صبورى را پيشه خود كرد و در برابر مشكلات و سختىها استوار و مقاوم ايستاد، به عمق كلام حضرت حق كه از كلام رسول الهى بيان شده، مىرسد و شهد و شيرينى كلام بارى تعالى را در اين حديث قدسى خواهد چشيد كه درباره اجر صابران اين گونه بيان مىفرمايد:
هنگامى كه مصيبتى متوجه يكى از بندگانم در بدن يا مال يا فرزندش مىكنم و او با صبر جميل با آن مقابله مىكند، حيا مىكنم كه در قيامت ميزان سنجش اعمال براى او نصب كنم يا نامه عمل او را بگشايم.
صبر در كلام امام صادق (عليه السلام)
در تكميل و توضيح و تفسير اين فراز به خلاصه فرمايش امام صادق (عليه السلام) به يار گرامى خود حفص بن غياث توجه كنيد كه فرمود:
كسى كه صبر كند، مدتى كوتاه صبر مىكند (و به دنبال آن پيروزى است) و كسى كه بىتابى مىكند مدتى كوتاه بىتابى مىكند (و سرانجام شكست است) سپس فرمود: بر تو باد به صبر و شكيبايى در تمام كارها؛ زيرا خداوند بزرگ، محمد (صلى الله عليه و آله) را مبعوث كرد و به او دستور صبر و مدارا داد و فرمود:
«در مقابل آنچه آنها مىگويند شكيبايى كن و در صورت لزوم از آنها جدا شو. امّا نه جدا شدنى كه مانع دعوت به سوى حق گردد.»
و نيز فرمود:
و سپس افزود:
بار ديگر او را تكذيب و متّهم ساختند، او اندوهگين شد، خداوند اين سخن را بر او نازل كرد كه:
پيامبر باز هم شكيبايى كرد تا اين كه آنها از حد گذراندند، نام خدا را به بدى بر زبان جارى كردند و تكذيب نمودند. پيامبر (صلى الله عليه و آله) عرض كرد:
سپس مىافزايد:
اين جا بود كه پيغمبر گرامى اسلام (صلى الله عليه و آله) فرمود:
صبر در برابر ايمان همچون سر است در مقابل تن.
و سرانجام اين استقامت و صبر، سبب پيروزى او بر مشركان شد.
______________________________
(1)- بحار الأنوار: 66/ 373، باب 37، حديث 19؛ معانى الاخبار: 261، حديث 1.
(2)- بحار الأنوار: 68/ 86، باب 62، حديث 35؛ علل الشرايع: 2/ 498، باب 253، حديث 1.
(3)- بحار الأنوار: 78/ 209، باب 2، ذيل حديث 25؛ الدّعوات: 172، حديث 484.
(10)- بحار الأنوار: 68/ 60، باب 62، حديث 1؛ الكافى: 2/ 88، حديث 3.