شب سوم شنبه (27-6-1395)
(تهران حسینیه محبان الزهرا (س))عناوین این سخنرانی
با کلیک روی هر عنوان به محتوای مربوط به آن هدایت می شوید
بسم الله الرحمن الرحیم
الحمدلله رب العالمین الصلاة و السلام علی سید الانبیاء و المرسلین حبیب الهنا و طبیب نفوسنا ابی القاسم محمد صلی الله علیه و علی اهل بیته الطیبین الطاهرین المعصومین المکرمین.
سخن در شنیده های وجود مبارک امیرالمومنین از پیغمبر عظیم الشأن اسلام بود این شنیده ها خیلی زیاد است و از زمانی که حضرت مبعوث به رسالت شدند تا زمان درگذشتشان، امیرالمومنین از پیغمبر، معارف الهیه ،حقایق احکام، مسائل اخلاقی و عملی، زیاد شنیدند. جالب این است که امیرالمومنین با آن قدرت فکری و حافظه عظیمی که داشتند و تا آخر عمر هم هیچ کلمه ای از آن شنیده ها را یادشان نرفت ولی برای خدمت به امت و آن کسانی که در جستجوی خیر دنیا و آخرت هستند همه شنیده های خودشان را نوشتند که این مجموعه نوشته ها در بین ائمه طاهرین معروف به کتاب علی شد ما روایاتی را داریم که ائمه ما میفرمایند آنچه را که ما داریم وبرایتان نقل میکنیم از کتاب علی برایتان نقل میکنیم البته نسخه اصلی آن کتاب الان وجود ندارد ولی مطالبش به وسیله ائمه که گفته شده اصحاب نوشتند و تقریبا مطالب آن کتاب در کتب مهم روایتی پراکنده است میگویند اصل آن دستنویس هم به وجود مبارک امام دوازدهم رسیده و ارث ولایت و نبوت است. یکی از آن شنیده هایشان که هفت بخش است این روایت بسیار مهم است که متنش را بدون شرح در جلسه گذشته شنیدید فقط ترجمه شد اما توضیح داده نشد.
حضرت میفرماید پیغمبر به من فرمود يَا عَلِيُ سَبْعَةٌ مَنْ كُنَ فِيهِ فَقَدِ اسْتَكْمَلَ حَقِيقَةَ الْإِيمَانِ وَ أَبْوَابُ الْجَنَّةِ مُفَتَّحَةٌ لَهُ؛، هفت تا برنامه است هفت تا حقیقت است هفت تا مساله است، در وجود هر کس باشد به خاطر این هفت تا مساله ایمانش کامل میشود و تمام درهای بهشت هم به رویش باز میشود أَبْوَابُ الْجَنَّةِ مُفَتَّحَةٌ لَهُ، ما روایاتی را داریم که روز قیامت - در کتابهای خیلی مهم مان است - پروردگار عالم خودش یا فرشتگانش به بندگان شایسته معقول میگویند که درهای بهشت باز است به روی شما از هر دری که خودتان دلتان میخواهد وارد شوید. البته این دری که در روایات ماست در ذهنتان نیاید که یک در دو لنگه بسیار بزرگ است مثل در کاروانسراهای قدیم، این در کنایه از باز بودن مسیر است که مسیر شما به هشت بهشت باز است از هر کدامش که خودتان دلتان میخواهد وارد شوید یعنی آدمهای مومن باتقوای متدین که تمام زندگیشان هماهنگ با قرآن و اهل بیت بوده در دنیا به اینها میگویند از هر کدام از این درها که میخواهی وارد شوی آزادی خب، یک بار در زمین محشر به اینها میگویند که از هر راهی دلتان میخواهد وارد شوید، وارد شوید وقتی هم وارد بهشت میشوند طبق آیات قرآن به آنها میگویند فِيهٰا مٰا تَشْتَهِي أَنْفُسُكُمْ ﴿فصلت، 31﴾ این مجموع نعمتهای هشت بهشت از هر کدامی که دلتان میخواهد مصرف کنید یعنی هیچ کس جلویتان را نمیگیرد چرا هیچ کس جلویشان را نمیگیرد؟ چون اینها در دنیا که بودند هیچ شیطانی نتوانست جلویشان را بگیرد که یا نگذارد عبادت کنند یا نگذارد خدمت به خلق خدا کنند یا نگذارد پول در راه خدا خرج کنند یا نگذارد اخلاق خوب به خرج دهند هیچ شیطانی ونه غیر شیطانی در دنیا زورشان به اینها نرسید که جلویشان را بگیرند قبول نکردند به هیچ عنوان حالا حقشان است که قیامت در بهشت در برابر نعمتها جلویشان را نگیرند چون اینها تسلیم جلوگیری کنندگان نشدند. خب مزدشان است که حالا در قیامت در کل هشت بهشت برای بهره بردن از نعمتهای الهی جلویشان را نگیرند.
یک جمله ای داریم این جمله از رسول خدا نقل شده البته مشابه این جمله در امور دیگر هم نقل شده پیغمبر میفرماید کما تدین تدان، به هر گونه که عمل کردید به همان گونه مزد بهتان داده میشود. پاداش جزا بهتان داده میشود بد عمل کردید کیفر بهتان داده میشود خوب عمل کردید پاداش بهتان میدهند کما تدین تدان این در دنیا هم زیاد اتفاق میافتد که گاهی آدم یک کارهایی میکند یک چهارتا دل را میسوزاند حق یک چهارتا را میخورد یک دو بهم زنی میکند کیفرش را در همین دنیا میبیند جلویش را هم نمیشود گرفت یعنی شما یقین بدانید سازمان خلقت را پروردگار عالم به گونه ای قرار داده که هر عملی عکس العملی دارد ،هر عملی.
من در یک شهری به یک کسی گفتم دلم میخواهد- پیش از چهل سال پیش- بروم یک بیمارستانی که خیلی هم سرپا نیست مریضهای آنجا را ببینم عکسهای آن زمان را دارم یکی عکس گرفت از عیادت من از بیماران در چند روزی که من در آن شهر بودم، عکسها را آورد به من داد رفتم بالای سر یک پیرمرد، خیلی ناله میزد داد میکشید غیر ناله و داد کشیدن، بد و بیراه هم میگفت به خودش، من آمدم کنار تخت این پیرمرد شروع کردم نرم باهاش حرف زدن که حالا این بیماری که داری جزع و فزع نکن ناله نزن بعد هم در این سن، بد و بیراه نگو به خودت، زشت است گفت که هر بلایی به سر من بیاید حقم است، این را آدم آخر عمر میفهمد ها، الان مغرور است و غرق در شکم و شهوت است حالیش نیست که ظلمهایی که کرده دلهایی را که سوزانده فعلا عکس العملش آشکار نشده ولی بعدا آدم میفهمد و قبول هم میکند و اقرار هم میکند که حقم است پرده غرور برود کنار پرده کبر بیافتد پرده منیت از بین برود، آن وقت که دماغ انسان را خدا به خاک بمالد که دیگر نه بدن نه پول نه اولاد نه زن کاری بتواند بکند آن وقت خودش میگوید حقم است. این ضرب المثل های خود کرده را تدبیر نیست اینها از دل همین کیفرهایی که در دنیا مردم دیدند درآمده یک شعرهایی هم از قدیم یاد میدادند هم روی منبرها، هم در مدرسه ها، از مکافات عمل غافل مشو در این عالم گندم از گندم بروید هیچ وقت گندم بکاری نخود و لوبیا در نمیآید جو ز جو. اصلا از ابتدای خلقت انسان سابقه ندارد یا آن زمانی هم که انسانها نبودند اگر باد دانه های نباتی را پخش میکرد همانی که در زمین فرو میرفت همان درمیآمد هیچ وقت باد عدس را نیانداخت در یک منطقه کشاورزی که لوبیا دربیاید اینقدر جهان منظم است و بیدار، خود شما نمونه این جهانید مگر ما را خداوند از عناصر همین جهان خلق نکرده؟ مگر در قرآن نمیگوید مِنْهٰا خَلَقْنٰاكُمْ ﴿طه، 55﴾ از همین دنیا شما را ساختم خب الان ما از دنیا ساخته شدیم چشم داریم معلوم میشود دنیا چشم دارد ما گوش داریم معلوم میشود دنیا گوش دارد ما حیات و شعور داریم معلوم میشود دنیا حیات و شعور دارد اینها را که از جای دیگر برای ما نیاورده. خدا در رحم مادر، ما در حال نطفه که بودیم داشتیم ساخته میشدیم از همین عناصرخاک ،از همان عناصر، غذای مادر، چشم از همان عناصر ساخته شد ما نمونه کوچک جهانیم جهان چشم دارد و حافظه ای که آلزایمر نمیگیرد ما میگیریم چون اندک است مغز ما محدود است ولی جهان نه، هم چشمش کور نمیشود هم حافظه اش نابود نمیشود لذا شما در قرآن میخوانید خدا میفرماید در قیامت يَوْمَئِذٍ يَصْدُرُ اَلنّٰاسُ أَشْتٰاتاً ﴿الزلزلة، 6﴾ گروه گروه از قبرها درمیآیند لِيُرَوْا أَعْمٰالَهُمْ ﴿الزلزلة، 6﴾ برای اینکه عملهای خودشان را با چشمشان ببینند نمیگوید جزایش را ببینند میگوید خود عمل را ببینند خود عمل را در همین سوره میگوید يَوْمَئِذٍ تُحَدِّثُ أَخْبٰارَهٰا ﴿الزلزلة، 4﴾ زمین تمام خبرهایی که درش قرار دارد را اعلام میکند بِأَنَّ رَبَّكَ أَوْحىٰ لَهٰا ﴿الزلزلة، 5﴾ معلوم میشود زمین از بچگی همه چیز ما را دیده و در حافظه اش هم نگه داشته و قیامت هم که آسمانها و زمین بهم میریزد آسمان غیر این آسمان میشود زمین غیر این زمین از نظر حجم و شکل، خدا به زمین میگوید کل اعمال مشت حسن و استا تقی و حاج محمد علی و این طلبه و این آخوند و این پیش نماز را رو کن و رو میکند؛ چون جهان چشم دارد میبیند حافظه دارد نگه میدارد خراب هم نمیشود. نه این چشم کور میشود نه حافظه به هم میریزد. این را نه فقط قرآن میگوید قرآن هزار و پانصد سال پیش که مدرسه و دانشگاه و علم و ابزار نبود گفته ،الان این ابزاردارها هم همین حرفها را میزنند میگویند جهان هوشمند است میگویند جهان بصیر است میگویند جهان ،جهان خبر است اگر دربین شماها دانشگاهی هست این کتاب را بگویم حتما اگر در مغازه های روبروی دانشگاه دیدید بخرید خیلی خواندنی است این کتاب برای شما دانشجوها نوشته شده حالا ما آخوندها هم میرویم میخریم میبینیم اینهایی که اینها گفتند قرآن ما پانزده قرن قبل گفته بی ابزار دانشگاه. کتاب تاریخ علوم پیرسو مولفش اروپایی است اسمش پیروسو است آنجا پیروسو از دانشمندان بزرگ نقل میکند چی نقل میکند؟ هوشمندی جهان را، ثابت هم میکند میگوید شما اگر یک چیزی را از روی میز یا زمین بلند کنید، مثلا میگوید اگر لیوان آبی را بردارید این برداشتن و حرکت، در جو موج ایجاد میکند. جو کره زمین ارتفاعش صد کیلومتر است میگوید خیلی زمان نمیگذرد که تمام جو از این کار شما خبر میشوند چون موج میاندازد، میبیند ،هوش دارد، نگه میدارد . بنابراین قرآن که میگوید چیزی ولو به اندازه وزن یک ذره نه در آسمان لاٰ يَعْزُبُ عَنْهُ وَ لاٰ فِي اَلْأَرْضِ ﴿سبإ، 3﴾ از خدا پنهان نمیماند. اگر از خدا چیزی پنهان میماند که در این روزی موجودات زنده خیلی اختلال ایجاد میشد اگر میلیاردها ماهی در دریا از خدا پنهان میماند خب اینها همه میمردند . هیچ کدامشان پنهان نیستند روزی هیچ کدامشان را هم خدا یادش نمیرود در یک کتابی به نام دانستنیهای جهان علم خیلی کتاب خوبی است یک بخشش راجع به موجودات زنده است میگوید که اینها را نشانتان میدهند، اگر بروید سراغ دانشمندان. میگوید یک تپه خاکی همین که از تهران میرویم بیرون تا قم دست راست و چپ چقدر تپه خاکی هست میگوید موجودات زنده ای که لابه لای این تپه های خاکی زندگی میکنند همه حیات دارند، نیروی جلب منفعت دارند، نیروی دفع ضرر دارند نیروی توالد و تناسل دارند نیروی ایجاد نسل دارند نیروی پرورش بچه هایشان را دارند. میگوید در یک تپه خاکی کره زمین اینقدر موجود زنده زندگی میکند که اگر این هفت میلیارد جمعیت بروند قاطی آنها در آن تپه بشوند، بروند بر فرض هفت میلیارد مرد و زن در آن تپه، قاطی آن گروه موجودات زنده این تپه شوند، یک دو ساعتی پیش اینها بمانند و بعد بیایند بیرون و بروند، اینها حالیشان نمیشود که هفت میلیارد اضافه شد بهشان یا کم شد، اینقدر زیاد هستند، خدا هم یکیشان را یادشان نمیرود که روزیشان را بدهد تعدادش هم یادش نمیرود. این را از فردا صبح به بعد، از خانه میآیید بیرون یادتان باشد که از برکت جلسه امیرالمومنین علما و قرآن یاد گرفتید، جهان چشم دارد هوش و حافظه دارد دیده هایش را میدهد به حافظه اش بایگانی میکند.
طبق آیات سوره زلزال خدا قیامت به جهان میگوید کل اعمال این بنده من را بریز بیرون خبر بده. کجای جهان خلوت است؟ هیچ جا! مثلا اگر یک جوانی یک دختر نامحرمی را بردارد بگوید پدر و مادر من رفتند سفر بیا برویم خانه ما، در حیاط را قفل کند در اتاقی را هم که میرود داخلش قفل کند کلید برق را هم بزند پرده ها را هم بکشد بخواهد گناهی بکند آنجا خلوت است؟ کجایش خلوت است؟ در کتابهای ما دارد یک خانم با عفت، با وقار سی و سه چهار ساله خوشگل خوش هیکل یک روز آمد بازار در مغازه یک آهنگری که بیل میساخت کلنگ میساخت تبر میساخت تیشه میساخت اره میساخت کار و بارش هم خیلی گرفته بود در آن شهر، به این آهنگر گفت من شوهرم مرده سه تا بچه یتیم دارم زندگیم نمیچرخد به من کمک کن. گفت من پول خوبی حاضرم بهت بدهم یک خانه دارم خلوت، زن و بچه ام جای دیگری هستند آدرس میدهم بیا آنجا دو ساعت با من باش من هر چه پول میخواهی بهت میدهم، یعنی پسندیده بود این زن را، خیلی بد است مرد در قیافه زن خیره شود که در این خیره شدن دلش پرواز کند برود پیش او بماند و نتواند پس بگیرد. نفس، میگویند دزدترین دزدان است یک چیزی را که بگیرد به این راحتی نمیشود ازش پس گرفت نمیشود. چرا دین میگوید با زن نامحرم یک جا نباشید؟ چرا؟ چرا دین میگوید در اتاقی که زن نامحرم است نماز جایز نیست، دین هوشمند است میداند در این مسائل چه بلاهایی سر مردم آمد و میآید، میداند.
خانم گفت که اگر نجات این سه تا بچه یتیمم از گرسنگی، آوارگی بیچارگی در گرو زنای با تو است کاملا قبول دارم صددرصد، آدرس خانه را بده. آدرس خانه را داد چقدر هم مرد خوشحال شد آخر آدمهای بی تقوا از گناه خوشحال میشوند آدمهای باتقوا نفرت پیدا میکنند اصلا وجودشان حاضر نمیشود به ناموس یک مملکت تجاوز بکنند به ناموس اسلام به ناموس امت. مردها اگر حاضر به زنا نشوند زنایی به وجود نمیآید زنها اگر دنبال زنا نروند زنایی به وجود نمیآید اینی که من گفتم بفهمید مرد و زن در گناه مقصرند عذری هم ندارند قیامت. آدرس داد بهش گفت چه ساعتی بیایم؟ گفت مثلا هشت صبح گفت با من شرط میکنی که آنجا هیچ کس نباشد گفت بله خیالت راحت. گفت من چون آبرودارم پاکدامن بودم حالا به خاطر این سه تا بچه یتیم دارم تن به زنا میدهم گفت نه هیچ کس نیست. فردا صبح هشت آمد، و آمد داخل اتاق و دید مرد اتاق را آب و جارو کرده و تمیز ، بهش گفت تو چرا بد عهدی با من کردی؟ مرد گفت من چه بد عهدی با تو کردم؟ گفت مگر با تو شرط نکردم خلوت باشد؟ گفت چرا گفت اینجا که پنج نفر جلوی چشممان هستند ، چطوری من آماده زنا شوم گفت کدام پنج نفر، زن مگر دیوانه ای؟ گفت نه من دیوانه نیستم یکی از این پنج نفر پروردگار است دوتایشان دوتا فرشته تو هستند که نامه اعمالت را مینویسند دوتایش هم برای من هستند. این پنج تا را بیرون کن بدن من در اختیار توست. گفت خانم بلند شو برویم بلند شو برویم بیرون ،من نصف تمام ثروتم را به نامت میکنم به خاطر اینکه من را بیدار کردی که همه جا بدانم خدا دارد ما را میبیند، بدانم همه جا فرشتگان خدا که در قرآن اسمشان کرام الکاتبین است ما را دارند میپایند قلم دستشان است منتظر تکان خوردن ما هستند بنویسند.
جهان چشم دارد هوش دارد یادمان باشد خب، این معنی جمله دوم روایت، اگر هفت چیز علی جان در وجود مردم باشدأَبْوَابُ الْجَنَّةِ مُفَتَّحَةٌ لَهُ ، تمام راههای هشت بهشت به رویشان باز است خیلیها هم هستند پیغمبر میگوید قیامت میآیند طرف من میآیند طرف کوثر میآیند طرف بهشت جلویشان را میگیرند برشان میگردانند میگویند راه به روی شما بسته است. همین زنا ،همین امشب اواخر آیات سوره فرقان را بخوانید پروردگار میفرماید وَ مَنْ يَفْعَلْ ذٰلِكَ ﴿الفرقان، 68﴾ یفعل فعل مضارع است ادبی است، دقیق است کسی که مرد یا زن ،دست از زنا برندارد حالا یک دفعه زنا کرد غلط بیجایی در محضر خدا کرد خب باید برود توبه کند، دیگر به این گناه برنگردد اما کسی که دست از این گناه برندارد تا بمیرد یا از کار بیافتد نتواند دیگر زنا کند سکته کند آلزایمر بگیرد ، بیماری سنگین و سخت همین مقاربتهای نامشروع را بگیرد نتواند نه اینکه توبه کرده نخیر، باز هم دلش میخواهد اما نمیتواند یا نه تا آخر عمرش تکرار کرده وَ مَنْ يَفْعَلْ ذٰلِكَ يَلْقَ أَثٰاماً ﴿الفرقان، 68﴾ در جهنم میافتد يَخْلُدْ فِيهِ مُهٰاناً ﴿الفرقان، 69﴾ تا خدا خداست در آنجا با آبروریزی پیش اهل جهنم و با پستی خواهد ماند يُضٰاعَفْ لَهَا اَلْعَذٰابُ ضِعْفَيْنِ ﴿الأحزاب، 30﴾ جریمه زنا هم دو برابر است یکی برای خود گناه زناست یکی برای بیحرمتی کردن به ناموس مردم یا ناموس مملکت یا ناموس دین است. خب این اگر بخواهد قیامت برود طرف بهشت بهش میگویند راه بسته است نمیتوانی . دلتان میخواهد یک خورده دیگر هم قرآن بخوانیم؟ سوره مبارکه حدید تمام بدکاران و نیکان یک جا قیامت وارد محشر میشوند ولی بین پاکان و ناپاکان فَضُرِبَ بَيْنَهُمْ بِسُورٍ ﴿الحديد، 13﴾ یک دفعه یک دیوار زده میشود که تمام جاده های به طرف بهشت به روی بدکاران بسته میشود. از آن دیوار هم کسی نمیتواند بالا برود کسی نمیتواند آن دیوار را خراب کند ضرب بینهم ؛ یعنی اراده خدا بین نیکان و بدان دیواری در جا میزند که هیچ کاری نمیتوانند بکنند. میگویند راه بسته است ما هر جا هم به راه بسته خوردیم که برگشتیم . مثلا شهرداری تابلو نزده دیدیم راه باز است رفتیم جلوتر، تابلو زده که راه مسدود است خب ما این مسدود را نمیتوانیم برویم که، ماشینمان هر چه هم قوی باشد وقتی این بتونهای بزرگ چند تنی را گذاشتند با این ماشین که نمیتوانیم برویم روی بتونها و برویم آن طرف، بسته. راه بهشت به روی چقدر آدمیزاد بسته. آن هم از قرآن ببینیم وَ لَقَدْ ذَرَأْنٰا لِجَهَنَّمَ كَثِيراً مِنَ اَلْجِنِّ وَ اَلْإِنْسِ ﴿الأعراف، 179﴾ بر بسیاری راه بسته نه بر آدمهای کم بر بسیاری راه بسته. راه بهشت به روی چقدر آدم باز است؟ بله؟ وَ قَلِيلٌ مِنَ اَلْآخِرِينَ ﴿الواقعة، 14﴾ کمی قَلِيلٌ مِنْ عِبٰادِيَ اَلشَّكُورُ ﴿سبإ، 13﴾ برادرانم خواهرانم این چند روز باقیمانده عمر، پاک زندگی کنید در پول، در شهوت، در زن و بچه داری، در رفاقت، در نگاه کردن، در حرف زدن، در گوش دادن، در پول هزینه کردن بالاترین سرمشق را هم خدا برایمان گذاشته امیرالمومنین است سرمشق به این کاملی.
خب علی جان هفت چیز است در هر مرد و زنی باشد هم ایمانشان کامل میشود هم راههای بهشت به رویشان گشوده است.
مفتحة اول، من اسبغ وضوعه کسی که وضوی کاملی بگیرد. داستان وضوی کامل هم خیلی داستان طولانی است یک شب دو شب ده شب یک ماه رمضان وقتش نیست من برایتان بگویم من وضو را در چهار مرتبه باید برایتان بگویم. اسباغ وضو یعنی وضوی کامل، در یک مرحله باید وضوی رساله ای را بگویم برایتان که این وضوی رساله ای ملاکش آیه ششم سوره مائده است إِذٰا قُمْتُمْ إِلَى اَلصَّلاٰةِ ﴿المائدة، 6﴾ وقتی برای نماز بلند شدید آماده میخواهید بشوید فَاغْسِلُوا وُجُوهَكُمْ ﴿المائدة، 6﴾ شروع وضو، صورت است صورتتان را بشویید وَ أَيْدِيَكُمْ إِلَى اَلْمَرٰافِقِ ﴿المائدة، 6﴾ دستتان را هم تا قاطی شدن مرفق در کار وضو بشویید وَ اِمْسَحُوا بِرُؤُسِكُمْ﴿المائدة، 6﴾ سرتان را هم مسح کنید وَ أَرْجُلَكُمْ إِلَى اَلْكَعْبَيْنِ﴿المائدة، 6﴾ روی پایتان را هم مسح بکشید تا برآمدگی همین روی پا ،خب این وضوی رساله که ملاکش همین آیه است .
حالا روایات را وارد کار کنیم یک وضو داریم غیر از وضوی رساله است، وضوی شریعت. این داستانی دارد باید بگویم برایتان یک وضو داریم وضوی طریقت، یک وضو هم داریم وضوی حقیقت. آن چهارمی اسباغ الوضوء است چهارمی که من هر باری که میآیم کنار شیر مسجد یا حسینیه میخواهم وضو بگیرم بگویم خدایا دارم از هر چه غیر توست دست میشویم و میآیم کنار. من همان دم که وضو ساختم/ از چشمه عشق چهار تکبیر زدم روبه رویم و پشت سرم و راستم و چپم را چهار تکبیر زدم/ یک سره بر هر چه که هست از غیر تو دست شستم. یعنی دنبال کار نروم؟ چرا، یعنی دنبال زن و بچه نروم؟ چرا، از غیر تو دست شستم یعنی اجازه نمیدهم که هیچ کسی از زنم، بچه ام، دامادم، عروسم، شریکم، داداشم دخالتی در کار من بکند که من را به مخالفت با تو وادار کند من دست شستم فقط تو. این مرتبه چهارم وضو، وضوی حقیقت.
حالا من فرصت کنم این چهارتا را باز بیشتر مطالعه کنم رده بندی کنم یادداشت برداری کنم برایتان. خدا بخواهد فردا شب توضیح بدهم البته خیلی مختصر چون وقتمان دو شب بیشتر نیست میتوانم توضیح دهم.
خدایا قلب ما را نسبت به حقایق دینت بیدار کن، قلب ما را نسبت به حقایق دینت بینا کن، قدرت روحی ما را برای عمل به دینت بیشتر کن، قدرت فرار از گناه را در ما کامل کن، دنیا و آخرت ما را دنیا و آخرت اهل بیت قرار بده