قسمت چهارم
(کاشان خانه بروجردیها)عناوین این سخنرانی
با کلیک روی هر عنوان به محتوای مربوط به آن هدایت می شویدبسم الله الرحمن الرحیم
«الحمدلله رب العالمین صلاة و السلام علی سید الانبیاء و المرسلین حبیب الهنا و طبیب نفوسنا ابی القاسم محمد صلی الله علیه و علی اهل بیته الطیبین الطاهرین و المعصومین المکرمین».
راهکار رسول خدا(ص) برای رهایی از خشم پروردگار
کتاب بسیار معروفی است که بیش از یازده قرن در اختیار دانشمندان قرار دارد و به سبکهای گوناگون هم چاپ شده است. نویسندهٔ کتاب از دانشمندان معروف و بنام اهلسنت است که اگر من اسمش را ببرم، شما توجه میفرمایید که این اسم را زیاد شنیدهاید. «ابنابیالحدید» این روایت را در جلد سوم یکی از چاپهای کتابش، صفحهٔ 98، با سند از وجود مبارک رسول خدا(ص) نقل میکند. خیلی قابلتوجه است که پیغمبر(ص) در این روایت به همهٔ امت خطاب کردهاند، نه به چند نفر و نه فقط به مردم زمان خودشان! خطاب به تکتک مرد و زن امت است: «اَلا أدُلُّكُمْ عَلي ما اِنْ تَسالَمْتُمْ عَلَيْهِ لَمْ تَهْلِكُوا» آیا دلتان نمیخواهد من شما را به حقیقتی راهنمایی کنم که اگر بر آن حقیقت توافق و همدلی کنید و نسبت به آن تسلیم شوید، محال است دیو هلاکت بر شما پنجه بیندازد؟ این یعنی هم در دنیا و هم در آخرت، بدون خطر و سالم میمانید، هم در دنیا و هم در آخرت سود فراوانی میبرید و بیدین نمیشوید. اگر همهٔ شما بر آن حقیقت توافق کنید، مورد خشم پروردگار قرار نمیگیرید و راهتان به دوزخ نمیافتد. راه این است:
-پذیرش پروردگار بهعنوان سرپرست
«اِنَّ وَلِيَّكُمُ اللّهُ» همانا خداوند سرپرست، کارگزار و تکیهگاه شما در دنیا و آخرت است. از او روی برنگردانید و با او قطع رابطه نکنید؛ زیرا اگر از زیر چتر ولایتالله خارج بشوید، هر شیطانی بهراحتی میتواند چتر ولایتش را روی سر شما باز کند و شما را بپذیرد. آنکه در سایهٔ ولایت خدا و وجود مقدس حق است، ابلیسیان و شیطانها نمیتوانند او را قبول کنند و بر او تسلط ندارند؛ چون حرکت او تا آخر عمرش با کمک خدا بهطرف نور است. خدا در قرآن میفرماید: «اَللّٰه وَلِی اَلَّذِینَ آمَنُوا یخْرِجُهُمْ مِنَ اَلظُّلُمٰاتِ إِلَی اَلنُّورِ»(سورهٔ بقره، آیهٔ 257). این یک حقیقت است که اگر خدایی و اهل خدا باشید، ولایت و سرپرستی خدا را در زندگی بپذیرید و به اجرا بگذارید، از هر بت جاندار و بدون جانی در امان میمانید.
-امامت امیرالمؤمنین(ع)، کلید نجات دنیا و آخرت
«وَ اِنَّ اِمامَكُمْ عَليُّ ابنُ أبي طالبٍ» خیلی جالب است که به نقلِ ابنابیالحدید، پیغمبر(ص) بعد از ولایت پروردگار، امامت امیرالمؤمنین(ع) را مطرح میکنند! این یعنی ولایت خدا کلید نجات دنیا و آخرت شماست، امامت علیبنابیطالب هم کلید نجات دنیا و آخرت شماست. پس بدون امامت علی(ع)، توقع خوشبختی نداشته باشید! امام مأموم میخواهد و شما اگر با لطف خدا، مأموم امیرالمؤمنین(ع) باشید و حضرت را در عمل به قرآن، واجبات و ترک مُحرّمات تنها نگذارید، مسلماً همان بهرهای را که از ولایت خدا میبرید، از امامت امیرالمؤمنین(ع) میبرید.
سفارش رسول خدا(ص) به امت
بعد پیغمبر(ص) سفارش میکنند:
-خیرخواهی برای امیرالمؤمنین(ع)
«فَناصَحُوهُ» ای امت، خیرخواه علی باشید! ضرر و تنهایی علی را نخواهید، بلکه خیر او را بخواهید؛ یعنی امامت، رهبری و ولایت او را بخواهید. این یک خیرخواهی جامع است.
-باور امامت امیرالمؤمنین(ع)
«وَ صَدقُوهُ» و او را باور کنید. در حق او و امامتش شک نکنید و دچار وسوسه نشوید. کلاهبرداران نامرد عالم سر شما را نسبت به امیرالمؤمنین(ع) کلاه نگذارند! ممکن است سلسله مقالات شبههانداز و شکاندازی بنویسند (امروزه بسیار مینویسند)، ولی پیغمبر(ص) میفرمایند: شما علی را باور داشته باشید، نه آنهایی که ضد دین و ضد علی کار میکنند. این باور داشتن در فردای قیامت، دستگیرهٔ نجات، سبب آرامش و جلبکنندهٔ عشق پیغمبر(ص) و خدا به شماست. پس هم خیرخواه علی(ع) باشید و هم او را باور کنید! در روایات زیاد دیگری هست که باور داشتن امیرالمؤمنین(ع) به امامت و ولایت، نشانهٔ ایمان، پاکی وجود، پاکی روح و پاکی اندیشه است.
-حرکت بهسوی جهنم، نتیجۀ سرپیچی از امر پروردگار
آنگاه پیغمبر در ادامه میفرمایند: «فَاِنَّ جَبْرَئيلَ اَخْبَرَني بِذلِكَ» جبرئیل همهٔ این حقایق را به من خبر داد. در حقیقت، خدا فرموده که علی امام شماست، خیرخواه علی باشید و او را باور کنید. اگر بخواهی علی(ع) را کنار بگذاری و کسی غیر از علی(ع) را باور کنی، آن غیر علی(ع) کیست؟ با چه علمی، چه عقلی، چه روحی و چه ارزشی میخواهی او را قبول کنی؟! درحالیکه هر کس غیر از علی(ع) در عالم هست، واجب است که مأموم علی(ع) باشد. اگر از این مأموم بودن سرپیچی کند، حرکتش را بهطرف جهنم جهت داده است.
قم-کاشان/ برنامهٔ حکیمانه/ ربیعالاول/ پاییز 1399ه.ش./ جلسهٔ چهارم