ازجمله اعمال این روضه منوره، دعای مظلوم برضدّ ظالم است؛ یعنی سزاوار است برای کسیکه از ستم ستمکاری مضطرّ شده، این دعا را در آن حرم نورانی بخواند و دعا چنان است که شیخ الطائفه در «مصباح المتهجّد» در اعمال روز جمعه ذکر کرده که مستحبّ است دعای مظلوم را نزد قبر ابی عبدالله الحسین(علیهالسلام) بخوانند و آن دعا این است:
اللّٰهُمَّ إِنِّي أَعْتَزُّ بِدِينِكَ، وَأكْرُمُ بِهِدايَتِكَ، وَفُلانٌ يُذِلُّنِي بِشَرِّهِ، وَيُهِينُنِي بِأَذِيَّتِهِ، وَيُعِيبُنِي بِوَِلاءِ أَوْلِيَائِكَ، وَيَبْهَتُنِي بِدَعْواهُ، وَقَدْ جِئْتُ إِلىٰ مَوْضِعِ الدُّعَاءِ وَضَمَانِكَ الْإِجَابَةَ. اللّٰهُمَّ صَلِّ عَلَىٰ مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ وَأَعْدِنِي عَلَيْهِ، السَّاعَةَ السَّاعَةَ.
خدایا من خود را به وسیلۀ دینت توانمند میشمارم و به هدایتت گرامی میدانم، فلانی مرا با شرّش خوار میدارد و به آزارش پستم میکند و به خاطر دوستی اولیایت، از من عیب میگیرد و با ادّعای پوچش مبهوتم میکند، من به جایگاه دعا و ضمانتت به اجابت آن آمدم، خدایا بر محمّد و خاندان محمّد درود فرست و مرا در همین ساعت بر او پیروز گردان.
پس خود را بر روی قبر انداخته و بگوید:
مَوْلايَ إِمامِي مَظْلُومٌ اسْتَعْدىٰ عَلَىٰ ظَالِمِهِ، النَّصْرَ النَّصْرَ.
مولایم، امامم، ستمدیدهای علیه ستمگرش یاری میطلبد، یاری ده، یاری ده.
آنقدر تکرار کند عبارت «النَّصْرَ» را تا نفس قطع شود.
از جمله اعمال در آن حرم دعایی است که ابن فهد (قدّس سرّه) در کتاب «عدّة الداعی» از امام صادق(علیهالسلام) روایت کرده است: که حضرت فرمودند: هرکه حاجتی به درگاه خدا برای او باشد، نزد سر امام حسین(علیهالسلام) بایستد و بگوید:
يَا أَبا عَبْدِ اللّٰهِ، أَشْهَدُ أَنَّكَ تَشْهَدُ مَقَامِي، وَتَسْمَعُ كَلامِي، وَأَنَّكَ حَيٌّ عِنْدَ رَبِّكَ تُرْزَقُ، فَاسْأَلْ رَبَّكَ وَرَبِّي فِي قَضَاءِ حَوَائِجِي.
ای ابا عبدالله گواهی میدهم که جای مرا مینگری و سخنم را میشنوی و تو نزد پروردگارت زندهای و روزی داده میشوی، از پروردگارت و پروردگارم، برآورده شدن حاجاتم را بخواه.
انشاءالله تعالی حاجت او برآورده میشود.
از جمله اعمال دو رکعت نماز، در آن حرم مطهّر نزد سر مقدّس با سوره
«الرّحمن» و سوره
«تبارک» است. سید ابن طاووس روایت کرده: هرکه این نماز را بخواند، خداوند عطابخش برای او «بیستوپنج» حجّ پذیرفته و نیکو که با رسول خدا(صلیاللهعلیهوآله) انجام داده باشد مینویسد.
از جمله اعمال در آن بارگاه بلند مرتبه، استخاره است؛ علاّمه مجلسی روش آن را ذکر کرده و اصل روایت به سند صحیح از امام صادق(علیهالسلام) در کتاب «قرب الإسناد» حمیری است که هرکسی در امری از امور درحالیکه نزد حضرت امام حسین(علیهالسلام) بایستد و از خدای عالمیان «صد مرتبه» طلب خیر کند و بگوید: «الْحَمْدُ لِلّٰهِ وَ لَا إِلٰهَ إِلّا اللّٰهُ وَ سُبْحانَ اللّٰهِ» و خدا را به عظمت یاد کند و حمد و ثنای حضرتش را بگوید، چنانکه سزاوار شأن حق است، البته حقتعالی آنچه در آن امر خیر اوست به او مینمایاند و برای او پیش میآورد و موافق روایات دیگر، به این صورت طلب خیر کند که «صد مرتبه» بگوید: «أسْتَخیرُ اللّٰه بِرَحْمَتِهِ خِیَرَةً فِی عَافِیَةٍ؛ خیر میخواهم از خداوند به رحمتش خیرخواهی در عافیت».
شیخ اجل کامل ابوالقاسم جعفر بن قولویه قمی از امام صادق(علیهالسلام) روایت کرده: هرگاه حضرت ابوعبدالله را زیارت نمودید، پایبند سکوت باشید مگر از گفتن سخن خیر، به درستی که فرشتگان شب و روز، از گروه پاسداران نزد فرشتگانی که در حایرند حاضر میشوند و با ایشان مصافحه میکنند و فرشتگانی که در حایرند از شدّت گریستن پاسخ ایشان را نمیدهند و پیوسته مشغول گریه و زاریاند، مگر هنگام گذشتن خورشید از لحظۀ ظهر و وقت برآمدن سپیده که در این دو موقعیت ساکت میشوند؛ پس ملائکه پاسدار منتظر میمانند تا ظهر شود و سپیده آشکار گردد، در این دو وقت با ایشان سخن میگویند و ایشان از چیزهایی از امر آسمان از آنها میپرسند، ولی در بین این دو وقت فرشتگان حائر سخن نمیگویند و از دعا و گریستن آرام نمیگیرند؛
و نیز از آن حضرت روایت کردهاند: که حقتعالی تنها برای قبر امام حسین(علیهالسلام) چهار هزار فرشته را ژولیده مو و گردآلود گماشته و به شکل اصحاب مصیبت از طلوع صبح تا ظهر بر آن حضرت گریه میکنند و احادیث به این مضمون بسیار است و از این روایات ظاهر میشود که گریستن بر آن حضرت در آن حرم مطهّر محبوب و بلکه شایسته است که از اعمال آن بارگاه مبارک که «بیت الاحزان» شیعیان است شمرده شود؛
و از حدیثی که از امام صادق(علیهالسلام) است و به وسیله صفوان روایت شده استفاده میشود که زاری فرشتگان در درگاه خدا، در لعنت کردن بر قاتلان امیرمؤمنان و بر قاتلان امام حسین(علیهالسلام) و نوحه نمودن پریان بر آنان و گریه کردن ملائکه که گرداگرد ضریح امام حسین(علیهالسلام) اند و بسیاری اندوه ایشان، به اندازهای است که اگر کسی آنها را بشنود، خوردن و آشامیدن و خواب بر او گوارا نخواهد بود.
در حدیث عبدالله بن حمّاد بصری است که امام صادق(علیهالسلام) به او فرمود:
به من خبر رسیده که گروهی از اطراف کوفه و مردمانی غیر ایشان و زنانی که برای آن حضرت نوحهگری میکنند، کنار قبر امام حسین(علیهالسلام) میآیند و این کار در نیمه ماه شعبان است، پس بعضی قرائت مینمایند و گروهی داستان میخوانند (یعنی کیفیت شهادت و سایر مصائب را ذکر میکنند) و عدّهای نوحهگری دارند و بعضی مرثیه میخوانند؛
گفتم: آری فدایت شوم، بخشی از آنچه را بیان فرمودی، من مشاهده کردهام.
امام فرمود: سپاس خدا را که در میان مردم کسانی را قرار داد که نزد ما میآیند و ما را ثنا و ستایش میکنند و برای ما مرثیه میخوانند و قرار داد دشمن ما را، کسانی که به شیعیان ما طعنه میزنند، از خویشان ما یا از غیر ایشان و آنان را تهدید میکنند و کارشان را زشت میشمارند؛
و در ابتدای همین حدیث آمده: هرکه به زیارت او میرود میگرید و هرکه نمیرود، بر مصیبت او اندوهناک میباشد و هرکه او را به یاد میآورد، دلش میسوزد و نیز هرکه نظر میاندازد ترحم میکند، به سوی قبر پسرش که در پایین پای او قرار دارد، در بیابانی که خویشی و دوستی نزد او نیست و حق او را غصب کردند و جمعی از کافران و مرتدان از دین اجتماع کردند و به یکدیگر کمک دادند تا او را کشتند و دفن نکرده در بیابان رها کردند و او را از آب فراتی که حیوانات میخوردند منع کردند و حق رسول خدا(صلیاللهعلیهوآله) و سفارش موکّدی که درباره حسین و اهلبیتش کرده بود تباه نمودند!
و نیز ابن قولویه از حارث اَعور روایت کرده: امیرمؤمنان فرمود: پدر و مادرم فدای حسین، آن شهید در پشت کوفه، سوگند به خدا گویا میبینم جانوران وحشی را، از هر نوعی که گردنها را به سوی قبر او کشیدهاند و بر او شب تا به صبح میگریند، پس حالا که چنین بوده، مبادا شما جفا کنید؛ و اخبار در این باب بسیار است.