و بهتر آن است که شمردن آن را با تسبیح ساخته از تربت حضرت حسین(علیهالسلام) نگاه دارد و نگاه داشتن شمارش همۀ ذکرها با تسبیح تربت حضرت حسین(علیهالسلام) مستحبّ است و با خود داشتن تربت آن حضرت به طور پیوسته مستحبّ و نگهدار از بلاها و سبب ثواب بیانتهاست.
نقلشده: حضرت فاطمه(سلاماللهعلیها) در ابتدا رشتهای از پشم تابیده و بر آن گرهها زده بود که به آن تسبیح میگفتند تا حضرت حمزة بن عبد المطلّب شهید شد، پس حضرت فاطمه(سلاماللهعلیها) از تربت قبر آن شهید بزرگوار خاک برگرفت و تسبیح ساخت و به آن خدا را تسبیح میکرد، مردم نیز چنان کردند. چون حضرت حسین(علیهالسلام) به شهادت رسید ساختن تسبیح و ذکر گفتن با آن از تربت آن امام مظلوم مستحبّ شد.
از حضرت صاحبالامر(علیهالسلام) روایت شده: هرکه تسبیح تربت امام حسین(علیهالسلام) را در دست داشته باشد و ذکر را فراموش کند، ثواب ذکر برای او نوشته میشود.
از حضرت صادق(علیهالسلام) روایت شده: تسبیح تربت آن حضرت خودش ذکر میکند و تسبیح میگوید، بیآنکه آدمی بگوید و فرمود: یک ذکر یا استغفار که با آن گفته میشود برابر با هفتاد ذکر است که با چیز دیگری گفته شود و اگر بدون ذکر بگرداند به هر دانه هفت تسبیح برای او نوشته میشود.
و به روایت دیگر اگر با ذکر بگرداند به ازای هر دانه چهل حسنه برای او نوشته میشود و روایت شده: حوریان بهشت چون فرشتهای را میبینند که به زمین میآید از او درخواست میکنند که تسبیح و تربت حضرت امام حسین(علیهالسلام) را برای ما بیاور.
در حدیث صحیح از حضرت موسی بن جعفر(علیهالسلام) روایت شده: مؤمن باید خالی از پنج چیز نباشد: مسواک، شانه، سجّادهای که بر روی آن نماز بخواند و تسبیحی که در آن سیوچهار دانه باشد و انگشتر عقیق؛ و ظاهر آن است که تسبیح خام و پخته هر دو خوب است و خام بهتر است.
از حضرت جعفر صادق(علیهالسلام) روایت شده: هرکه با تسبیح تربت قبر امام حسین(علیهالسلام) یک تسبیح بگوید، حقتعالی برای او چهارصد حسنه بنویسد و چهارصد گناه از او محو کند و چهارصد حاجت او را برآورد و چهارصد درجه برای او بالا برد.
و نیز روایت شده: مستحب است رشته تسبیح کبود باشد به رنگ آسمان و از بعضی روایات استفاده میشود که اگر زنان عدد ذکر را به انگشتان خود بشمارند افضل است، ولی احادیث فضیلت تربت به طور مطلق اکثر و اقوی است.
[همچنین روایات دیگری در این باره را «اینجا» ببینید.]