فارسی
چهارشنبه 07 آذر 1403 - الاربعاء 24 جمادى الاول 1446
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0

پیرامون زیارت سیدالشهدا (علیه السلام)

پیرامون زیارت سیدالشهدا (علیه السلام)

ای همه اشتیاق حضرت او
     
روز و شب مایل زیارت او
   
تو از او دور نیستی بالله
  
«قبره فی قلوب من والاه »
  
کلامی کوتاه پیرامون زیارت سیدالشهدا ( علیه السلام)
   
در طول تاریخ انسان هایی بوده و هستند که پس از مرگشان، زندگی و حیاتشان ادامه پیدا کرده و با وفاتشان، وجودشان و شخصیت و اندیشه شان ادامه یافته است . آرامگاه و زیارتگاه مردان خدا و شخصیت های الهی، نیز - همان گونه که در زمان حیات خویش استوانه دین و محور انسانیت و پشتوانه حق و عدالت بودند - پشتوانه حق و عدالت و فضیلت است. در این میان، زیارت مشهد حسینی از ویژگی های برجسته ای برخوردار است آنان که توفیق پیدا می کنند و به زیارت مرقد مطهرش مشرف می شوند، در آستان امام حسین ( علیه السلام)، درس عشق و فضیلت و کمال می آموزند. این گونه تربیت اجتماعی و یک چنین مؤسسه تهذیب اخلاق و ادب، برای هیچ ملتی از ملل گیتی بشر و میسر نیست.
     
هر زائری که با معرفت به مقام صاحبان این مشاهد شریفه و اهداف آنان به زیارت برود، از صاحب قبر الهام می گیرد و اصول و تعالیم مکتب را به یاد می آورد و هر زیارت و سلام او سرشار از این آموزش ها و الهام هاست.
    
پس باید بکوشیم تا از این شفاخانه فیض، استشفای دردهای درونی و امراض قلبی و درونی خود را طلب کنیم، تا این که هم ظاهرمان به جمال و کمال آراسته شود و هم باطن از آلودگی ها پاک و مصفا گردد.
     
نیم نگاهی به آثار و برکات زیارت سیدالشهدا ( علیه السلام) می کنیم:
   
اجابت دعا و برآورده شدن حاجت:
    
خداوند سبحان در ازای ایثار و فداکاری سیدالشهدا ( علیه السلام) و تحمل هرگونه سختی چون تشنگی و غم و اندوه فراوان برای حفظ اسلام، در مرقد شریفش برکاتی را قرار داده که از جمله آن ها اجابت دعا و برآورده شدن حاجات است. چنان که امام صادق ( علیه السلام) فرمود: «هرکس دو رکعت کنار قبر حسین ( علیه السلام) نماز بخواند، از خداوند چیزی را مسالت نکند جز اینکه به او عطا شود» (1)
      
و نیز به «ابوصباح کنانی » فرمود: «همانا نزد شما قبری است که هیچ فرد پشیمانی نزد آن نمی رود مگر آن که خداوند از او پریشانی را رفع نموده و حاجتش را برآورده می نماید و همانا نزد او چهار هزار فرشته هستند که از هنگام شهادتش آشفته و غم آلود تا روز قیامت بر او می گریند . هرکس او را زیارت کند، وی را تا خانه اش بدرقه می کنند، و هرکه مریض شود [از زائران امام حسین ( علیه السلام)] به عیادتش می روند و هرکه بمیرد جنازه اش را تشییع می کنند» (2)
   
بکن جوایج خود را طلب ز روی یقین
  
روا حوائج هر شاه و هرگدا اینجاست
   
آرامش بخشیدن به زائر
    
در عصری که انسان در مواجهه با پدیده هایی همچون تردید، ناکامی، تشویش، ترس و ناسازگاری با زندگی و محیط ماشینی، نمی تواند از اضطراب در امان بماند، این زیارت مرقد مردان خدا و پیشوایان دین است که به انسان آرامش خاطر می دهد.
     
زائر آن مراقد شریفه، در پرتو دعا و گفتگو با پاکان و استمداد از ارواح پاک و مقربان درگاه الهی و با مشاهده مزار شریف شهیدان کربلا و با در نظر آوردن آن مصائب جانگداز، انقلابی درونی می یابد و در می یابد که چگونه عده ای قلیل در مقابل جمعی کثیر و سپاهی مجهز در راه ایمان و عقیده خویش، تا آخرین قطره خون مبارزه و جانفشانی نمودند.
    
از این رو، نابسامانی ها را با توسل به آن ها برخود هموار می سازند و خستگی ها و فشارهای روحی و اضطراب ها و یاس ها را از خود می زدایند و به آرامش و اطمینانی برای ادامه زندگی دست می یابند.
   
کی توان کردن برابر کعبه را با این حرم
   
کعبه کسب آبرو از خاک این در می کند
  
حفاظت زائر
   
عبدالله بن هلال به امام صادق ( علیه السلام) عرض کرد:
     
«فدایت شوم، کمترین نصیبی که که زائر امام حسین ( علیه السلام) دارد چیست؟ «فرمود: «ای عبدالله، کمترین چیزی که برای او می باشد، این است که خداوند او و خانواده اش را حفظ می کند تا وی را به سوی خانواده اش باز گرداند، و چون روز قیامت فرا رسد، خداوند حافظ او می باشد» (3)
  
در این دریا منم آن ناخدایی
   
که کشتی را به ساحل می رسانم
  
گریان نبودن در قیامت و نجات از آتش جهنم
    
امام صادق ( علیه السلام) فرمود: «هر کس قبر حسین ( علیه السلام) را به خاطر خداوند و در راه خدا زیارت نماید، خداوند او را از آتش دوزخ آزاد می سازد و روز ترس و مصیبت (قیامت) او را ایمن می دارد. از خداوند نیز هیچ حاجتی از حوائج دنیا و آخرت را طلب نمی کند، مگر آنکه به او عطا نماید. (4) »
  
هم چنین رسول اکرم ( صلی الله علیه و آله) به فاطمه زهرا ( علیها السلام) فرمود: «هر چشمی در روز قیامت گریان است، مگر چشمی که برای مصائب حسین ( علیه السلام) گریه کرده باشد. چنین کسی در قیامت خندان و شادان به نعمت های بهشتی است » (5)
       
آن روز دیده ها همه گریان شود ز هول
  
جز چشم گریه کرده به سوگ و عزای او
  
سعادتمندی
   
امام صادق ( علیه السلام) به عبدالملک خثعمی فرمود: «زیارت حسین بن علی ( علیه السلام) را ترک مکن و دوستانت را نیز به آن فرمان بده، تا خداوند بر عمرت افزوده و روزیت را زیاد گرداند. خداوند سبحان زندگانی تو را در سعادت قرار خواهد داد و نمی میری مگر سعادتمند و تو را زمره سعاتمندان خواهند نوشت »
     
هم چنین «حزبفه بن یمان » گوید: رسول خدا ( صلی الله علیه و آله) را دیدم که دست حسین بن علی ( علیه السلام) را در ست خود گرفته بود و می فرمود: یا ایها الناس، هذا الحسین بن علی فاعرفوه، فقوالذی بیده، انه لفی الجنة، و محبیه فی الجنة، و محبی محبیه فی الجنة » (6)
   
ای مردم! این حسین بن علی است، او را بشناسید; سوگند به آن خدایی که جانم به دست اوست، به راستی او در بهشت است و دوستدار او نیز در بهشت است، و دوستار دوستار او نیز در بهشت می باشد.
  
ترا ز باب حسینی برند جانب جنت
  
ترا که عاشق اویی، ترا که شیعه اویی
   
برابری زیارت حسین ( علیه السلام) با حج
    
عبدالله بن عبید انباری گوید: به امام صادق ( علیه السلام) عرضه داشتم: «فدایت شوم، همه ساله وسایل تشرف به حج برایم فراهم نمی شود، فرمود: «چون قصد حج نمودی و اسباب برایت فراهم نگشت، به زیارت قبر حسین ( علیه السلام) برو، که یک حج برایت نوشته می شود و چون قصد عمره نمودی و وسایل مهیا نشد، عزم زیارت قبر حسین ( علیه السلام) نما، که یک عمره برایت منظور می شود» (7)
      
از امام صاق ( علیه السلام) پرسیدند: «ثواب کسی که قبر امام حسین ( علیه السلام) را زیارت کند در حالی که کبر و غروری نداشته باشد چیست؟» فرمود: «برایش هزار عمره و حج مقبول نوشته می شود . اگر شقی باشد، سعید نوشته می گردد، و پیوسته در رحمت الهی غوطه ور خواهد بود» (8)
    
بارگاهت باب رحمت، کربلایت جنت است
  
تا به کی در پشت درمانیم؟ در را باز کن
  
عنایت و توجه سیدالشهدا ( علیه السلام) و کسب خیر و برکت
   
امام صادق ( علیه السلام) فرمود: «حسین در نزد پروردگارش ... به زائرانش نظر می کند . او نگاه می کند که چه کسی برای آن حضرت گریه می کند، پس برای او طلب آمرزش کرده و پدرانش را می خواند تا برای آن زائر دعا کرده و طلب آمرزش و مغفرت نمایند . پس امام حسین می فرماید: «اگر زائر من می دانست که خدا چه چیزی برای او عطا می فرماید، شادی او بیشتر از جزع و بی تابی وی می گردید» (9)
  
امام حسین ( علیه السلام) فرمود: «هر کس مرا در زندگانیش زیارت کند، پس از مرگش بازدیدش خواهم کرد» (10)
         
از امام صادق ( علیه السلام) روایت شده که ایشان فرمودند: «اگر مردم می دانستند که چقدر خیر و برکت در زیات حسین ( علیه السلام) وجود دارد، برای زیارت کردنش با یکدیگر مقابله می کردند، و هر آینه اموالشان را برای رفتن به زیارتش می فروختند» (11)
       
هم چنین امام باقر ( علیه السلام) فرمودند: «اگر مردم می دانستند که زیارت قبر شریف حسین ( علیه السلام) چه مقدار فضیلت و برکت دارد، از شوق زیارتش جان می سپردند و نفس هایشان از شدت حسرت بند می آمد» (12)
  
کربلایش قطعه ای از جنت است
  
باب خیر، باب لطف و رحمت است
   
ثبت نام زائر، در اعلی علتین و قبولی نماز او
   
امام صادق ( علیه السلام) فرمود: «هرکس به زیارت قبر حسین ( علیه السلام) برود، در حالی که عارف به حق او باشد، خداوند نام او را در اعلی علتین می نویسد» (13)
     
دیگر اینکه اگر انسان زائر، حق امام را شناخته و با معرفت و ولایت او در کنارقبر مطهرش نماز بگذارد، مورد قبول حق تعالی قرار می گیرد. چنان که امام صادق ( علیه السلام) در شان و مقام کسی که به مرقد و بارگاه شریف حضرت مشرف شده و در آنجا نماز بخواند، فرمود: «خداوند متعال اجر نمازش را مقبول آن قرار می دهد» (14)
     
حتی مقام حضرت به قدری والاست که خاک کربلا به لحاظ شهادت امام حسین ( علیه السلام) و یاران باوفایش شرافت پیدا کرده، به طوری که اهل بیت ( علیهم السلام) نیز به ما فرموده اند در هر نمازی که سجده بر تربت کربلا باشد، خداوند آن نماز را به خاطر حضرت قبول می کند. چنان که حضرت صادق ( علیه السلام) از خاک کربلا درون کیسه ای ریخت و در سجاده همراه داشت، در هنگام نماز آن کیسه را باز می کرد و بر آن سجده می نمود(15).
   
سجده برخاک سر کوی تو آرند خلایق
   
جان فدای تو که هم قبله و هم قبله نمایی
  
پی نوشت ها:
  
1 . منتخب کامل الزیارات، ابن قولویه، ص 248، به تصحیح علامه امینی
  
2 . همان، ص 337، (منتخب کامل الزیارات)
   
3 . همان، ص 247
  
4 . همان، ص 278
  
5 . بحارالانوار، علامه مجلسی، ج 44، ص 293
  
6 . منتخب کامل الزیارات، ابن قولویه، ص 292
  
7 . بحارالانوار، علامه مجلسی، ج 43، ص 262
  
8 . منتخب کامل الزیارات، ابن قولویه، ص 306
   
9 . همان، ص 328
    
10 . امالی شیخ طوسی، ص 55
    
11 . بحارالانوار، علامه مجلسی، ج 101، ص 16
  
12 . منتخب کامل الزیارات، ابن قولویه، ص 87
  
13 . سفینه البحار، محدث قمی، ج 1، ص 565
  
14 . وسایل الشیعه، شیخ حر عاملی، ج 10، ص 324
  
15 . منتخب کامل الزیارات، ابن قولویه، ص 195


منبع : منبع: پایگاه حوزه. به نقل از دیدار آشنا، اسفند و فروردین 3-1382، شماره 46-45، پدیدآورنده: حسین سلطان محمدی.
0
0% (نفر 0)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

عزادارى در سيره امام کاظم و امام على بن موسى ...
حركت امام حسين عليه السلام از مكه مكرمه به سمت ...
پيام اتمام حجت
صفين با علي كربلا بر حسين
تحقيقى پيرامون اربعين حسینی (2)
عاشورا و عبوديت
نوحه
فرهنگ عاشورا(13)
ويژگيهاى اخلاقى دو جبهه حق و باطل در واقعه كربلا
جريان شناسى فكرى معارضان قيام كربلا

بیشترین بازدید این مجموعه

ورود اهل بيت (ع) به درالاماره
وقف و عاشورا
بررسي تحليلي انگيزه هاي قيام امام حسين (ع) از بُعد ...
جارى چون فرات جاوید چون عاشورا
صفين با علي كربلا بر حسين
ويژگيهاى اخلاقى دو جبهه حق و باطل در واقعه كربلا
گذر حضرت عیسی(ع) با حواریون از کربلا
عزادارى در سيره امام کاظم و امام على بن موسى ...
حركت امام حسين عليه السلام از مكه مكرمه به سمت ...
پيام انتخاب

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^