در غم آل رسول با کربلا بگریستیم /کوه و هامون در نمازو در دعا بگریستیمدر همین غم با همه ارض خدا بگریستیم /با ملایک از زمین تا بر سما بگریستیماهل عالم از ثریا تا سرا بگریستهدر زمین کربلا خون شهیدان شد علم/ داغ داغان از عذابِ طفلکان پرالمآب صحرا در غم آن ...
4.كلمه و كلام در شعر عاشورايي و زبان و ساختار اين شعر
كلمه و واژه در فرهنگ وحي، نه يك واحد زباني صرف كه مظهر تجلي اسماء و صفات الهي و واسطه ي اتصال عالم اصغر با عالم اكبر، آينه ي منعكس كننده ي دوام فيض الهي و تداوم سريان زندگي و عشق در همه ي پديده ها و ...
صاحب کتـاب درالثـمـین در ذیل آیه شریفـه فـتـلقـى آدم ... نقـل مـى کند که چـون خـداى متعال اراده فرمود توبه آدم را بپذیرد پرده از جلو چشم آدم برداشته شد و در ساق عرش اسامى خمسه آل عبا را مشاهده کرد و آنها را بر زبان راند و از جبرئیل پرسید: اینان ...
ايستادگى،مقاومت و پايدارى.مقابله با عواملى كه انسان را از تلاش در راه هدف بازمىدارد، تحمل سختيها و ناگواريها به خاطر پيروز شدن و انجام وظيفه. در حادثه كربلا،زيباترين جلوههاى صبر و پايدارى در راه عقيده و تحملمشكلات مبارزه ترسيم شده و سبب ...
امام حسین (ع) یاران و اصحاب خود را در کربلا اینگونه معرفى نمودند: (فانی لا اعلم اصحاباً اوفى ولا خیراً من اصحابی، ولا أهل بیت أبر ولا أوصل من أهل بیتی فجزاکم الله عنی خیراً). و امام صادق (ع) نیز در زیارتى که به صفوان جمّال تعلیم فرمودند اصحاب امام حسین ...
امام سجاد فرمود: پدرش حسين عليه السلام خواست براى تجديد وضو برود كه يك تكه نان را سر راه ديد و آن را برداشت و به غلامش داد سپس فرمود: هر وقت از وضو فارغ شدم اين لقمه را به من بده .وقتى امام از دستشويى بيرون آمد آن تكه نان را طلبيد، غلام گفت : آقا من ! ...
باز شد ماه محرّم، کربلا را بنگرید حجّ عاشورای خون، سعی و صفا را بنگرید وعدهگاه وصل جانان، قبلهگاه اهل دل کوی هفتادودو قربانی، منا را بنگرید در عبور کاروانِ پیشگامان عروج جنب و جوش هجرت از خود تا خدا را بنگرید آمده خون حسینی باز در رگها به جوش ...
درباره وجود مطهر حضرت رقیه باید گفت؛ مورخان هنگامی كه نام فرزندان امام حسین را بیان می كنند وقتی به دختران حضرت میرسند فقط به نام های دو دختر حضرت به نام های فاطمه و سكینه اكتفا كرده اند. در كتاب كامل بهایی نوشته علاء الدین طبری از منابع شیعی (قرن ...
نام وى به صورتهاى يزيد، زيد، بُرَيْر و نام پدرش حُصَين، حُضَيْر، خُضَيْر و عبدالله آمده است. شيخ طوسى رحمه الله، بى آن كه بر شهادتش در روز عاشورا تصريح كند، او را از اصحاب امام حسين عليه السلام، بر شمرده است. برخى نويسندگان در شرح حال او ...
به گفته شمارى از مورّخين، ابوبكر از فرزندان اميرالمؤمنين عليه السلام «4» و مادرش ليلى بنت مسعود دارميّه است. «5» بسيارى بر اين باورند كه ابوبكر از كسانى است كه در روز عاشورا در ركاب امام حسين عليه السلام به شهادت رسيد. «6» اما برخى گويند كه شهادتش ...
مرحوم آیت اللّه سیدعلی طباطبایی، از دانشمندان بزرگ شیعه، هنگام نوشتن کتاب ریاض المسائل برای نگارش احکام قبله با مشکل روبهرو شد؛ زیرا با علم هیئت و نجوم آشنایی نداشت. ایشان از یک استاد علم هیئت خواست برخی از مسائل آن علم را که با مبحث قبله ارتباط ...
پس از حادثه عاشورا، امويان تلاشهاي فراواني در بي اهمّيّت جلوه دادن، مخفي کردن و دفن اين واقعه کردند، اما علي رغم اين تلاشها، شرح اين واقعه از طريق افراد گوناگوني، سينه به سينه، نقل شد. افرادي مانند: عبدالله حرّجعفي، دوتن از اصحاب سيّدالسهداء(عليه ...
تبیین درست واقعه کربلا در عصر حاضر، پژوهش های ویژه ای می طلبد. پاسخ گوئی به شبهات و اشکالات، نقد حکایت ها، منابع غیرمعتبر و تحریفات عاشورا مقتضی بررسی همه جانبه است. برای نگارش درست و کامل این رویداد مهم تاریخی و انتقال آموزه های آن به نسل معاصر لازم ...
يکي از علماي اهل تسنّن که از فارغ التحصيلان دانشگاه «الازهر» مصر است به نام «شيخ محمد مرعي انطاکي» از اهالي سوريه، بر اثر تحقيقات دامنه دار به مذهب تشيّع گراييد، و در کتابي به نام «لماذا اخترت مذهب الشّيعه» علل گرايش خود را با ذکر مدارک متقن ذکر ...
سيد بحر العلوم (ره) روزي به قصد تشرّف به سامرا تنها به راه افتاد. در بين راه درباره اين مسأله كه ((گريه بر امام حسين(ع) گناهان را ميآمرزد)) فكر ميكرد. همان وقت متوجه شد كه شخص عربي، سوار بر اسب به او رسيد و سلام كرد. بعد در لحظهاي پرسيد: جناب سيد! ...
امام صادق (ع) فرمود: «هر كس حسين (ع) را زيارت كند در حاليكه عارف به حق او بوده و به امامتش اقرار داشته باشد خداى سبحان ،گناهان گذشته و آيندهاش را مىآمرزد»1. و جابر جعفى در ضمن يك حديث طولانى از امام صادق (ع) روايت كرده است كه فرمود: «چون از نزد قبر حسين ...
چـون نامـه عـبدالله عـمـر به اين دو نفـر رسيد از مـخـتـار كفـيل خـواستـند تـا او را آزاد كنند، جمـعـيت بيشمـارى از شيعـيان كوفـه آمـدند تا كفـيل مختار گردند، ابراهيم رئيس دارائى به عبدالله حاكم كوفه گفت : كفالت يك جمعيت بى شمار بى فائده است ده نفر ...