فارسی
يكشنبه 09 ارديبهشت 1403 - الاحد 18 شوال 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0

عُبَیدالله بن زیاد

عُبَیدالله بن زیاد

والی کوفه در زمان حادثه عاشورا ، که شهادت امام حسین (ع) و یارانش به دستور او انجام گرفت . ابن زیاد را « ابن مرجانه » هم می گویند ، زیرا نام مادرش کنیزی زناکار و مجوسی به نام « مرجانه » بود . در کوفه پس از عاشورا که اسرای اهل بیت را وارد دارالاماره کردند ، حضرت زینب علیها السلام در خطاب به ابن زیاد ، او را « یابن مرجانه » خواند و این اشاره به نسبت ناپاک او بود و رسواگر حاکم مغرور کوفه . او از سرداران مشهور اموی بود که در سال 54 هجری از طرف معاویه به حکومت خراسان منصوب شد . در سال 56 از آنجا معزول و به حکمرانی بصره منصوب گشت . پس از مرگ معاویه و روی کار آمدن یزید ، وقتی نهضت مسلم بن عقیل در کوفه آغاز شد ، با حفظ سمت ، والی کوفه نیز شد و اوضاع را تحت کنترل در آورد و مسلم بن عقیل را به شهادت رساند .
  
پس از حرکت امام حسین (ع) از مکه به سوی عراق ، وی عمر سعد را با لشکری گسیل داشت تا با آن حضرت بجنگد یا او را به بیعت با یزید وا دارد . فرمان کشتن سیدالشهداء و یارانش و اسیرگرفتن اهل بیت او را به عمر سعد ( که فرمانده سپاه کوفه در کربلا بود ) داد . (1) ابن زیاد ، پس از مرگ یزید ، ادعای خلافت کرد و اهل بصره و کوفه را به بیعت فرا خواند ، ولی کوفیان دعوتگران او را از شهر بیرون کردند ، وی سپس از بیم انتقام فراری شد و مدتی به شام رفت ، همزمان با نهضت توابین ، مأموریت سرکوب توابین را یافت . (2) در سال 65 هجری با لشکری به جنگ سلیمان بن صرد رفت و در عین الورده با او درگیر شد . سرانجام در یکی از درگیریها با سپاه مختار ، در سال 67 هجری خودش و جمعی از همراهانش کشته شدند و باقی سپاهیانش پراکنده گشتند . سر ابن زیاد را نزد مختار بردند . مختار هم آن سر را نزد محمد حنفیه و امام سجاد (ع) فرستاد . برخی هم گفته اند که سر را پیش عبدالله زبیر فرستاد . (3)
   
وی از کسانی است که در زیارت عاشورا ، مورد لعن قرار گرفته است : « لَعَنَ اللهُ ابنَ مَرجانَة » و « وَالْعَنْ عُبَیدَاللهِ بنَ زِیادٍ وَابنَ مَرجانَة » .
 
پی نوشتها:
1 - سفینة البحار ، ج 1 ، ص 580 .
 
2 - معارف و معاریف ، ج 4 ، ص 1530 .
 
3 - دائرة المعارف بزرگ اسلامی ، ج 3 ، ص 640 .


منبع : منبع: پایگاه حوزه
0
0% (نفر 0)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

نقش معاویه در شهادت سید الشهداء علیه السلام
خواب هند
جنايات بسر ابن ابى ارطاة از طرف معاويه
مرض خوره اندرونى در يزيد
نكوهش مردم كوفه در پيام امام حسين (ع )
کعب بن جابر ازدی
آل مروان
شهادت مردم مدينه در مورد يزيد
يزيد كافر و جنايتكار
خطرناک‌ترين دشمنان سيدالشهداء

بیشترین بازدید این مجموعه

نقش معاویه در شهادت سید الشهداء علیه السلام

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^