فارسی
پنجشنبه 13 ارديبهشت 1403 - الخميس 22 شوال 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0

یزید بن معاویه

یزید بن معاویه

خلیفه جنایتکار اموی که فاجعه کربلا به دستور او پدید آمد . وی در سال 25 هجری تولد یافت . جوانی میگسار ، سگباز و اهل بوزینه بازی و عیاشی بود . (1) چون معاویه مرد ، با او به عنوان خلافت بیعت کردند . معاویه پیش از مرگش از بسیاری بیعت بر ولیعهدی او گرفته بود . یزید اندیشه های الحادی داشت و به مبدأ و معاد بی عقیده بود . بی بند و بار و اهل عیش و طرب بود . در زمان او فسق و فجور به والیان هم گسترش یافت و آوازه خوانی در مکه و مدینه آشکار شد و مردم به شرابخواری علنی پرداختند . (2)
     
سیدالشهداء (ع) وقتی با اصرار ولید و مروان برای بیعت با یزید مواجه شد به فسق او شهادت داد و فرمود : « یزیدُ رَجُلٌ فاسِقٌ شارِبُ الخَمرِ قاتِلُ النفْسِ الُمحتَرَمَةِ مُعْلِنٌ بِالفِسقِ وَ مِثْلی لا یبایعُ مِثْلَه » . (3) یزید ، مردی فاسق ، شرابخوار و آدم کش است که آشکاراء گناه می کند و کسی همچون من با کسی مثل او بیعت نخواهد کرد . این شناخت سیدالشهداء (ع) از یزید ، سابقه داشت . حتی روزی در یک جلسه ، آن حضرت در پاسخ معاویه که از یزید ستایش کرد ، برخاسته ، زشتیها و مفاسد یزید را بر شمرد و به معاویه به خاطر بیعت گرفتن از این و آن برای پسرش یزید ، اعتراض کرد . (4)
  
یزید نیز همچون پدرش ، به حیف و میل بیت المال و کشتن انسانهای با ایمان و ایجاد فساد و مفاسد در دستگاه حکومت پرداخت . به والی مدینه نوشت که به زور از سیدالشهداء (ع) بیعت بگیرد و اگر نپذیرفت ، گردن او را بزند . برای سرکوبی هواداران امام حسین (ع) که با مسلم بن عقیل در کوفه بیعت کرده بودند ، « ابن زیاد » را به ولایت کوفه گماشت و به کشتن امام فرمان داد . « ابن جوزی » درباره او گفته است : « چگونه قضاوت می کنید درباره مردی که سه سال حکومت کرد ، در سال اول حسین (ع) را به شهادت رساند و در سال دوم مردم مدینه را دچار وحشت ساخت و مدینه را برای لشکریان خود مباح گرداند و در سال سوم ، خانه خدا را با منجنیق سنگباران کرد و ویران ساخت . » (5) که اشاره به حادثه کربلاست و « واقعه حره » که مردم مدینه در سال 63 هجری بر ضد والی اموی قیام کردند و او و دیگر امویان را از شهر بیرون نمودند و این پس از آن بود که فساد و آلودگی و جنایات یزید بر آنان آشکار شد . یزید هم مسلم بن عقبه را با لشکری برای قتل عام مردم فرستاد . در سال 64 هجری نیز همان سپاه برای سرکوب قیام عبدالله بن زبیر به مکه هجوم بردند و به مسجدالحرام و حرم خدا با منجنیق حمله کردند . کعبه و مسجدالحرام سوخت و ویران شد و عده ای کشته شدند . (6)ننگها و آلودگیهای یزید ، بیش از آن است که در این مختصر بگنجد . (7) مدت حکومت یزید ، سه سال و هشت ماه بود و در سال 64 در « حوارین » از اطراف دمشق مرد(8) و در « باب الصغیر » دمشق دفن شد . (9)
  
پی نوشتها:
1 - سفینة البحار ، ج 1 ، ص 528 .
 
2 - مروج الذهب ، ج 3 ، ص 67 .
 
3 - بحارالانوار ، ج 44 ، ص 325 .
 
4 - الغدیر ، ج 1 ، ص 248 .
 
5 - تذکرة الخواص ، ابن جوزی ، ص 164 .
 
6 - مروج الذهب ، ج 3 ، ص 69 تا 72 ، العقد الفرید ، ج 5 ، ص 139 .
 
7 - از جمله در این باره ر . ک‍ : حیاة الامام الحسین ج 2 ، ص 180 ، الغدیر ، ج 10 ، ص 248 تا 256 . تاریخ مفصل اسلام ، عماد زاده ، ص 267 .
 
8 - مروج الذهب ، ج 3 ، ص 53 .
 
9 - سفینة البحار ، ج 1 ، ص 582 .
 


منبع : منبع: پایگاه حوزه
0
0% (نفر 0)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

: شجره نفرين شده از زبان رسول خدا صلى الله عليه و ...
عمرو بن حجاج زُبیدی
نقش معاویه در شهادت سید الشهداء علیه السلام
خواب هند
جنايات بسر ابن ابى ارطاة از طرف معاويه
مرض خوره اندرونى در يزيد
نكوهش مردم كوفه در پيام امام حسين (ع )
کعب بن جابر ازدی
آل مروان
شهادت مردم مدينه در مورد يزيد

بیشترین بازدید این مجموعه

عمرو بن حجاج زُبیدی
: شجره نفرين شده از زبان رسول خدا صلى الله عليه و ...

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^