فارسی
پنجشنبه 27 ارديبهشت 1403 - الخميس 7 ذي القعدة 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 2
100% این مطلب را پسندیده اند

عفو حسينى

عصام بن مصطلق گويد: (در سفرى) وارد مدينه شدم ، حسين بن على عليه السلام را ديدم، از سيماى خوش و قيافه جذاب او خوشم آمد و آن كينه اى كه از پدر او داشتم، حسد مرا برانگيخت...
عفو حسينى

محدث قمى(ره) نقل مى‌كند: در يكى از كتب اخلاقى، جريانى به اين عبارت ديدم؛ عصام بن مصطلق گويد: (در سفرى) وارد مدينه شدم، حسين بن على عليه السلام را ديدم، از سيماى خوش و قيافه جذاب او خوشم آمد و آن كينه‌اى كه از پدر او داشتم، حسد مرا برانگيخت. (به قصد توهين و آزار، نزديك او رفتم و) گفتم: تو فرزند ابوترابى؟!


فرمود: آرى.


پس در ناسزاگوى او و پدرش تا توانستم گفتم، (همين كه خسته شدم و بازماندم)، همچون فردی دلسوز و مهربان به من نگاهى كرد، سپس (اين آيه را تلاوت) فرمود: اى رسول ما! طريقه عفو و بخشش پيش گير و به نيكوكارى امر كن و (چنانچه نپذيرفتند) از مردم نادان روى برگردان و چنانچه بخواهد از طرف شيطان در تو وسوسه و جنبشى پديد آيد به خدا پناه بر كه او به حقيقت ، شنوا و داناست چون پرهيزگاران را از شيطان، وسوسه و خيالى به دل فرا رسد همان دم خدا را به ياد آرند و همان لحظه بصيرت و بينايى پيدا كنند، (شيطان جن و انس) برادرانش(مردم فاسق و هواپرست) را به راه گمراهى مى‌كشند و هيچ در گمراه كردن بدكاران قصور نمى‌كنند.


سپس فرمود: بر خود آسان گير، از خداى سبحان براى خودم و تو طلب آمرزش مى كنم، اگر از ما كمك بخواهى، كمك مى كنيم و اگر از ما بخششى بطلبى، بر تو بخشش مى‌آوريم و اگر از ما هدايت بجويى، راهنماييت مى‌كنيم(دريغى نيست).


عصام گويد: به خاطر آن بدرفتاريم آثار پشيمانى مرا فرا گرفت.


پس(رفتار يوسف ، با برادران پشيمان خود را ياد آورده اين آيه شريفه را تلاوت)فرمود: اكنون هيچ خجل و متاءثر نباشيد كه(من عفو كردم و)خدا هم گناه شما را مى بخشد و او مهربان ترين مهربانان است.

 

بعد سؤال فرمود: آيا اهل شامى؟!


عرض كردم : آرى!


فرمود: عادتى است كه از قبيله اخزام سراغ دارم، خدا ما و شما را نگه دارد،(اكنون) بى هيچ بيم و هراسى، حوائج و پيشامدهايت را نزد ما بياور، ان شاء الله مرا در بهترين گمان خود خواهى يافت.


عصام گويد: (از اين رفتار بزرگوارانه آنچنان شرمنده شدم كه) زمين به همه گستردگيش بر من تنگ آمد، دوست داشتم اى كاش مرا فرو مى برد، سپس ‍ آهسته و پنهانى ، از نزد او دور شدم در حالى كه بر روى زمين هيچ كس برايم محبوب تر از او و پدرش نبود.


منبع : تبیان
  • بخشش
  • امام حسین
  • یوسف
  • 0
    100% (نفر 2)
     
    نظر شما در مورد این مطلب ؟
     
    امتیاز شما به این مطلب ؟
    اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

    آخرین مطالب

    سوگواري جغد براي امام حسين
    دفاع از مواضع بر حق خويش
    واقعه ی دیر راهب
    گرم صوت قرآن حسين
    نام حسين از جانب خداوند تعيين گرديده است
    تربتی که نور می بخشد
    داستان هايى از فضيلت زيارت امام حسين (ع)
    شهادت به خاطر احياى نماز
    زيارت عاشورا به نيابت امام زمان
    شفا بودن تربت امام حسين

    بیشترین بازدید این مجموعه

    سوگواري جغد براي امام حسين

     
    نظرات کاربر

    پر بازدید ترین مطالب سال
    پر بازدید ترین مطالب ماه
    پر بازدید ترین مطالب روز



    گزارش خطا  

    ^