فارسی
يكشنبه 31 تير 1403 - الاحد 13 محرم 1446
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه

0
نفر 0

کربلا، حافظ مفهوم قرآنی امر به معروف و نهی از منکر

کربلا، حافظ مفهوم قرآنی امر به معروف و نهی از منکر

یک پژوهشگر حوزوی بامعرفی واقعه کربلا به عنوان قرآن مجسم، آن را عامل برپایی زنده نگاه داشتن مفهوم قرآنی امر به معروف و نهی از منکر دانست. 
به گزارش واحد خبر پایگاه معارف قرآن به نقل از شبستان حجت الاسلام والمسلمين دكتر علی نصیری، پژوهشگر حوزوی در توصیف قیام عظیم کربلا با استناد به آیات قرآن گفت: قیام سالار شهیدان دارای ابعاد مختلف فردی، اجتماعی، عرفانی و اخلاقی مستند به قرآن است. در تمامی قرآن حکومت الهی به انبیاء و اوصیاء نسبت داده شده است که همین امر نشان می دهد که قیام امام حسين(ع) برای برپایی حکومت اسلامی و احیای ارزش های الهی برگرفته از نص صریح قرآن شكل گرفته است.
وی بااشاره به بیان صریح قرآن که حکومت را به صورت مستقیم و غیرمستقیم از آن خدا می داند، اظهارکرد: ازسوی دیگر هدف امام حسین(ع) دفاع از عزت مسلمانان بوده و مرگ با عزت را بر زندگی با ذلت ترجیح می دهد. قرآن نیز عترت(ع) را برای رسول و مومنان برمی شمارد و با توجه به آنکه امام در راس مومنان قرار دارد، قیام امام به دستور خدا و تقرب به ذات الهی انجام شده است.
حجت الاسلام نصیری باتاکید بر تاثیر شگرف قیام سالار شهيدان در برپایی مفهوم عمیق قرآنی امر به معروف و نهی از منکر، تصریح کرد: متاسفانه از بحران های جامعه کنونی ما آن است که امر به معروف ونهی از منکر را هنگامی که به جان و مال آدمی صدمه بزند، مختوم می داند. درحالی که سبط نبي اكرم(ص) با فدا کردن مال، جان و فرزند خود در این مسیر نشان داد که باید از هر وسیله ای برای تحقق مفاهیم عمیق قرآنی بهره گرفت.
پژوهشگر حوزوی افزود: هنگامی که حکم قرآن به میان آمده و نیاز به امر به معروف و نهی از منکر احساس می شود، حتی پاک ترین و والاترین انسان ها یعنی امام معصوم(ع) نیز باید وارد صحنه مبارزه شود و قیام کربلا وجوب پرداخت به این فرضیه قرآنی را با گذشت از تمامی داشته ها به خوبي نشان مي دهد.
وی درباره تاثیرات همراهی قرآن و عترت(ع) در عظمت واقعه کربلا بیان کرد: اهل بیت(ع) حاملان قرآن و قرآن مجسم اند، تمام تلاش و زندگی آنها مستند به كلام الهي است، تعمق در حادثه تاریخی کربلا و آنچه بر خاندان نبوت رفته، نشان می دهد كه قرآن در متن عاشورا قرار داشته و عاشورا برای دفاع از قرآن شکل گرفته است.
حجت الاسلام نصیری باتاکید بر نقش شگرف قیام کربلا در عدم تحریف قرآن، ابرازکرد: بزرگترین تحریفی که دشمنان اسلام درپی انجام آن بودند، تحریف معنوی است و کار را تا جایی پیش بردند که در صورت به خطر افتادن منافع خود در مقابل ظلم و فساد سکوت پیش گرفته و هویت درس های قرآنی را زیر سوال می بردند.
وی ادامه داد: باید توجه داشت كه تحریف حقیقت قرآن به معنای از بین رفتن حقیقت ناب اسلامی است که امام حسين(ع) با قیام خود در برابر سرمنشاء فساد زمانه و برای گسترش عدل و برپایی امر به معروف و نهی از منکر سدی در مقابل انحرافات تاریخی شده است.
پژوهشگر حوزه درباره تاثیرگذاری هم جواری قرآن و عترت(ع) در امتداد قیام امام حسین(ع) تا قیام قیامت عنوان کرد: اهل بیت(ع) خود را قيم قرآن معرفی کرده و خود را مانعی در مقابل برداشت های سوء از مفاهیم عمیق آن می دانند، باید توجه داشت که خداوند تمامی آیات محکم قرآن را در اختیار مردم قرار نداده و در این زمینه معصومان(ع) می توانند راهگشای ما باشند.
وی خاطرنشان کرد: تقویت آموزه های قرآنی همچون توحید، تبیین این آموزه ها همچون جزئیات نماز و نوگستری آیات قرآنی به دلیل نقش تحدیثی امام و اتصال به منبع وحی از مهمترین دلایلی است که بشر را نیازمند به وجود معصومان(ع) در طول تاریخ می کند.
 


منبع : تبیان زنجان
0
0% (نفر 0)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

نهضت کربلا؛ ماندگاری و گسترش دائمی
عاشورا پيام آور عزّت
جريان شناسى فكرى معارضان قيام كربلا
زندگي نامه حسين بن علي (شهيد کربلا)؛ فرهنگ عاشورا
قیام امام حسین علیه السلام از دیدگاه طبری
پيام‌هاي‌ تربيتي‌ مكتب‌ عاشورا
تحريفات عاشورا(2)
روح عزت و بزرگ منشى
هيبت امام حسين علیه السلام
نجات بشریت رمز جاودانگي‌ حماسه‌ عاشورا

بیشترین بازدید این مجموعه

زندگي نامه حسين بن علي (شهيد کربلا)؛ فرهنگ عاشورا
روح عزت و بزرگ منشى
علماء و توسل به امام حسین (علیه‏‌السلام)
پيام‌هاي‌ تربيتي‌ مكتب‌ عاشورا
جريان شناسى فكرى معارضان قيام كربلا
علت عدم حضور سليمان بن صرد در کربلا
زیارت ناحیه مقدسه
عاشورا از نگاه قرآن، سوره ی مبارکه البقره: آيه 143
آيا عاشورا باز هم تکرار مي شود
قیام امام حسین علیه السلام از دیدگاه طبری

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^