سخن از حضرت خدیجه سلام الله علیها، سخن از یك دنیا عظمت و پایداری واستقامت در هدف است. به حق قلم فرسایی درباره كسی كه خداوند براو سلام و درود می فرستد، بسی مشكل است. اما به مصداق "ما لا یدرك كلّه لایدرك كلّه،" به بررسی گوشه هایی از شخصیت و زندگی این بزرگ بانو می پردازیم:
1)سلام خداوند و توصیف خانه حضرت در بهشت توسط جبرئیل به حضرت خدیجه سلام الله علیها
بخاری در کتاب صحیح البخاری ج5 ص39 از ابوهریره چنین می گوید:
3820 - حَدَّثَنَا قُتَيْبَةُ بْنُ سَعِيدٍ، حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ فُضَيْلٍ، عَنْ عُمَارَةَ، عَنْ أَبِي زُرْعَةَ، عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ، قَالَ: " أَتَى جِبْرِيلُ النَّبِيَّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، فَقَالَ: يَا رَسُولَ اللَّهِ: هَذِهِ خَدِيجَةُ قَدْ أَتَتْ مَعَهَا إِنَاءٌ فِيهِ إِدَامٌ، أَوْ طَعَامٌ أَوْ شَرَابٌ، فَإِذَا هِيَ أَتَتْكَ فَاقْرَأْ عَلَيْهَا السَّلاَمَ مِنْ رَبِّهَا وَمِنِّي وَبَشِّرْهَا بِبَيْتٍ فِي الجَنَّةِ مِنْ قَصَبٍ لاَ صَخَبَ فِيهِ، وَلاَ نَصَبَ "
حضرت جبرئيل نزد نبي مکرم (صلي الله عليه و آله و سلم) براي وحي آمده بود و گفت: اينک حضرت خديجه (سلام الله عليها) براي تو غذا و آب مي آورد؛ وقتي آمد، از ناحيه خداوند به حضرت خديجه (سلام الله عليها) سلام برسان و همچنين از من به او سلام برسان و او را بشارت بده که خداوند براي او در بهشت خانه اي در نظر گرفته از تارهاي طلا و نقره که در آنجا هيچ مشقت و ناراحتي وجود ندارد.
همچنین مسلم در کتاب صحیح مسلم ج4 ص1887 از ابوهریره نقل می کند که :
71 - (2432) حَدَّثَنَا أَبُو بَكْرِ بْنُ أَبِي شَيْبَةَ، وَأَبُو كُرَيْبٍ، وَابْنُ نُمَيْرٍ، قَالُوا: حَدَّثَنَا ابْنُ فُضَيْلٍ، عَنْ عُمَارَةَ، عَنْ أَبِي زُرْعَةَ، قَالَ: سَمِعْتُ أَبَا هُرَيْرَةَ، قَالَ: أَتَى جِبْرِيلُ النَّبِيَّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، فَقَالَ: يَا رَسُولَ اللهِ هَذِهِ خَدِيجَةُ قَدْ أَتَتْكَ مَعَهَا إِنَاءٌ فِيهِ إِدَامٌ أَوْ طَعَامٌ أَوْ شَرَابٌ، فَإِذَا هِيَ أَتَتْكَ، فَاقْرَأْ عَلَيْهَا السَّلَامَ مِنْ رَبِّهَا عَزَّ وَجَلَّ، وَمِنِّي، وَبَشِّرْهَا بِبَيْتٍ فِي الْجَنَّةِ مِنْ قَصَبٍ، لَا صَخَبَ فِيهِ وَلَا نَصَبَ " قَالَ أَبُو بَكْرٍ فِي رِوَايَتِهِ: عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ وَلَمْ يَقُلْ: سَمِعْتُ وَلَمْ يَقُلْ فِي الْحَدِيثِ: وَمِنِّي
جبرئيل خدمت نبي مکرم در غار حراء نازل شد، فرمود: حضرت خديجه نزد تو ميآيد و ظرفي که در آن غذا و آب و خورشتي است براي تو ميآورد، وقتي خديجه کبري نزد تو آمد، يا رسول الله از طرف خدا به او سلام برسان و از طرف من جبرئيل هم به او سلام برسان و به او بشارت بده که خداي عالم در بهشت قصري براي او در نظر گرفته است که از تارهاي طلا ساخته شده است و هيچ گونه لرزش و سر و صدايي و مشقتي در آنجا نيست.
ابن حجر عسقلاني در کتاب الاصابه في تمييز الصحابة ج8 ص102 گوید:
وأخرج ابن السّنّيّ بسند له عن خديجة- أنها خرجت تلتمس رسول اللَّه صلّى اللَّه عليه وسلّم بأعلى مكة ومعها غذاؤه، فلقيها جبريل في صورة رجل، فسألها عن النبي صلّى اللَّه عليه وسلّم فهابته، وخشيت أن يكون بعض من يريد أن يغتاله، فلما ذكرت ذلك للنّبيّ صلّى اللَّه عليه وسلّم قال لها: «هو جبريل، وقد أمرني أن أقرأ عليك السّلام، وبشّرها ببيت في الجنّة من قصب لا صخب فيه ولا نصب».
حضرت خديجه سلام الله عليها از خانه بيرون آمد و پيغمبر بيرون مکه بود و از ترس قريش بعضي از روزها ميرفتند در کوهها آنجا مخفي ميشدند. خديجه کبري بلند شد: غذايي براي حضرت رسول اکرم پخته بود داشت ميرفت، جبرئيل را ديد به صورت يک مرد، اين مرد از خديجه سؤال کرد پيغمبر کجاست؟ خديجه را ترس فرا گرفت و ترسيد که اين مرد جزء همانهايي است که ميخواهد پيغمبر را ترور کند و پيغمبر را نابود کند، چيزي نگفت و آن مرد رفت.حضرت فرمود: خديجه آن مردي که ديدي جبرئيل بود و فرمود: به من گفت که به تو سلام برسانم و به من گفت که به تو بشارت بدهم بر قصر و خانه در بهشت براي شما.
حاكم نيشابوری در المستدرک على الصحيحين ج3 ص206 نقل کرده است:
4856 - أَخْبَرَنِي أَحْمَدُ بْنُ سَهْلٍ الْفَقِيهُ بِبُخَارَى، ثنا قَيْسُ بْنُ أُنَيْفٍ، ثنا قُتَيْبَةُ بْنُ سَعْدٍ، ثنا جَعْفَرُ بْنُ سُلَيْمَانَ، عَنْ ثَابِتٍ، عَنْ أَنَسٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ: " أَتَى جِبْرِيلُ عَلَيْهِ الصَّلَاةُ وَالسَّلَامُ إِلَى النَّبِيِّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَعِنْدَهُ خَدِيجَةُ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهَا، فَقَالَ: إِنَّ اللَّهَ يُقْرِئُ خَدِيجَةَ السَّلَامَ، فَقَالَتْ: إِنَّ اللَّهَ هُوَ السَّلَامُ وَعَلَيْكَ السَّلَامُ وَرَحْمَةُ اللَّهِ «هَذَا حَدِيثٌ صَحِيحٌ عَلَى شَرْطِ مُسْلِمٍ، وَلَمْ يُخَرِّجَاهُ»
همچنین أبو عبد الرحمن أحمد بن شعيب بن علي الخراساني، النسائي (المتوفى: 303هـ)در السنن الكبرى ج7 ص390 ح8301 و ج9 ص146 ح10134 نیز از انس، رضیاللهعنه، روایت کرده است كه: جبرئیل نزد پیامبر آمد، درحالیکه خدیجه نزد ایشان بود، و گفت: خداوند بر خدیجه سلام میفرستد. خدیجه گفت: همانا خداوند خود سلام است و سلام بر جبرئیل و سلام و رحمت و بركت خدا بر تو باد ای رسولخدا
متواتر بودن روایت با اسناد های بسیار فراوان
اسناد دیگر این روایت که بالغ بر 867 سند در مکتبه الشامله پیدا گشته است فقط برای اطلاع محققین ارجمند به چند نمونه اشاره می نمایم:
سنن الترمذي ج6 ص185 و تفسير القرآن العظيم ج4 ص539 و سلسلة الأحاديث الصحيحة ج4 ص72 و ج7 ص1610 و 1612 و 1613 و مسند الإمام أحمد بن حنبل ج2 ص371 ح1758 و ج7 ص11 ح7156 و فضائل الصحابة ج2 ص850 تا 856 و الآحاد والمثاني ج5 ص382 و 383 تالیف أبو بكر بن أبي عاصم وهو أحمد بن عمرو بن الضحاك بن مخلد الشيباني (المتوفى: 287هـ) والمعجم الکبیر ج1 ص34 و ج2 ص188 و ج13 ص72 و ج23 ص9 و 10 و مجمع الزوائد ومنبع الفوائد ج9 ص223 و 224 و 416 وعمدة القاري شرح صحيح البخاري ج 10 ص128 و ج16 ص280 و 281 والجمع بين الصحيحين البخاري ومسلم ج1 ص505 و ج3 ص176 .
2)حضرت خديجه سلام الله علیها، يكي از بهترين زنان بهشتي
محمد بن اسماعيل بخاري در صحیح البخاری ج4 ص164 روايت ديگري نقل مي كند كه حضرت خديجه سلام الله عليها از برترين زنان بهشتي هستند:
3249 حدثني أَحْمَدُ بن أبي رَجَاءٍ حدثنا النَّضْرُ عن هِشَامٍ قال أخبرني أبي قال سمعت عَبْدَ اللَّهِ بن جَعْفَرٍ قال سمعت عَلِيًّا رضي الله عنه يقول سمعت النبي صلي الله عليه وسلم يقول خَيْرُ نِسَائِهَا مَرْيَمُ ابْنَةُ عِمْرَانَ وَخَيْرُ نِسَائِهَا خَدِيجَةُ.
عبد الله بن جعفر از علي (عليه السلام) نقل مي كند كه فرمود: از رسول خدا شنيدم كه مي فرمود: بهترين بانوان بهشت مريم دختر عمران و خديجه است.
مسند الإمام أحمد بن حنبل ج4 ص409 و ج5 ص77 و ج18 ص162 و ج44 ص9 این چنین روایت نقل می کند:
2668 - حَدَّثَنَا يُونُسُ، حَدَّثَنَا دَاوُدُ بْنُ أَبِي الْفُرَاتِ، عَنْ عِلْبَاءَ، عَنْ عِكْرِمَةَ، عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ، قَالَ: خَطَّ رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فِي الْأَرْضِ أَرْبَعَةَ خُطُوطٍ، قَالَ: " تَدْرُونَ مَا هَذَا؟ " فَقَالُوا: اللهُ وَرَسُولُهُ أَعْلَمُ. فَقَالَ رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: " أَفْضَلُ نِسَاءِ أَهْلِ الْجَنَّةِ: خَدِيجَةُ بِنْتُ خُوَيْلِدٍ، وَفَاطِمَةُ بِنْتُ مُحَمَّدٍ، وَآسِيَةُ بِنْتُ مُزَاحِمٍ امْرَأَةُ فِرْعَوْنَ، وَمَرْيَمُ ابْنَةُ عِمْرَانَ "
ميدانيد اين چهار خطي که کشيدم چيست؟ گفتند: خدا و پيامبرش بهتر ميدانند. پيغمبر اکرم فرمود: با فضيلتترين زنان بهشت چهار تا هستند: حضرت خديجه و حضرت زهرا و حضرت آسيه و حضرت مريم سلام الله عليهن اجمعين.
حاکم نیشابوری در کتاب المستدرک على الصحيحين ج2 ص539 و ج3 ص204 این روایت را نقل میکند و صحیح السند می داند:
4852 - حَدَّثَنَا أَبُو الْعَبَّاسِ مُحَمَّدُ بْنُ يَعْقُوبَ، ثنا الْعَبَّاسُ بْنُ مُحَمَّدٍ الدُّورِيُّ، ثنا يُونُسُ بْنُ مُحَمَّدِ الْمُؤَدِّبُ، ثنا دَاوُدُ بْنُ أَبِي الْفُرَاتِ، عَنْ عِلْبَاءَ بْنِ أَحْمَرَ، عَنْ عِكْرِمَةَ، عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمَا، قَالَ: خَطَّ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فِي الْأَرْضِ أَرْبَعَةَ خُطُوطٍ وَقَالَ: «أَتَدْرُونَ مَا هَذَا؟» فَقَالُوا: اللَّهُ وَرَسُولُهُ أَعْلَمُ، فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: «أَفْضَلُ نِسَاءِ أَهْلِ الْجَنَّةِ خَدِيجَةُ بِنْتُ خُوَيْلِدٍ، وَفَاطِمَةُ بِنْتُ مُحَمَّدٍ، وَمَرْيَمُ بِنْتُ عِمْرَانَ» وَأَحْسِبُهُ قَالَ: «وَامْرَأَةُ فِرْعَوْنَ» هَذَا حَدِيثٌ صَحِيحُ الْإِسْنَادِ، وَلَمْ يُخَرِّجَاهُ بِهَذِهِ السِّيَاقَةِ "
و نیز هیثمی در مجمع الزوائد ومنبع الفوائد ج9 ص223 خود این روایت را می آورد و صحیح السند می داند این روایت را:
15268 - وَعَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ قَالَ: «خَطَّ رَسُولُ اللَّهِ - صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ - فِي الْأَرْضِ أَرْبَعَةَ خُطُوطٍ، فَقَالَ: " أَتَدْرُونَ مَا هَذَا؟ ". فَقَالُوا: اللَّهُ وَرَسُولُهُ أَعْلَمُ. فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ - صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ -: " أَفْضَلُ نِسَاءِ أَهْلِ الْجَنَّةِ خَدِيجَةُ بِنْتُ خُوَيْلِدٍ، وَفَاطِمَةُ بِنْتُ مُحَمَّدٍ - صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ - وَمَرْيَمُ ابْنَةُ عِمْرَانَ، وَآسِيَةُ ابْنَةُ مُزَاحِمٍ امْرَأَةُ فِرْعَوْنَ» ". رَوَاهُ أَحْمَدُ، وَأَبُو يَعْلَى، وَالطَّبَرَانِيُّ، وَرِجَالُهُمْ رِجَالُ الصَّحِيحِ.
همچنین ابن عبدالبر در الاستيعاب في معرفة الأصحاب ج4 ص1821 و ذهبي در سير أعلام النبلاء ج2 ص52 و 126 از ابوهريره نقل مي کنند که نبي مکرم (صلي الله عليه و آله و سلم) فرمود
حَدَّثَنَا بَدَلُ بْنُ الْمُحَبَّرِ، حَدَّثَنَا عَبْدُ السلام، قال: سمعت أبا يزيد المدني يحدث عن أبي هريرة، قال: قال رسول الله صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: خَيْرُ نِسَاءِ الْعَالَمِينَ أَرْبَعٌ: مَرْيَمُ بِنْتُ عِمْرَانَ، وَابْنَةُ مُزَاحِمٍ امْرَأَةُ فِرْعَوْنَ، وَخَدِيجَةُ بِنْتُ خُوَيْلِدٍ، وَفَاطِمَةُ بِنْتُ مُحَمَّدٍ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ.
بهترين زنان جهان چهار نفر هستند. حضرت مريم (سلام الله عليها) و آسيه (سلام الله عليها) همسر فرعون و حضرت خديجه (سلام الله عليها) و حضرت فاطمه زهرا (سلام الله عليها).
اعتراف عايشه به سرور نساء اهل جنت بودن حضرت خدیجه و حضرت فاطمه سلام الله علیهما
ابن صباغ المالكى المتوفى (855) فى فصول المهمة ص 145می نویسد:
أنها قالت لفاطمة: ألا يسرك أنى سمعت رسولاللَّه صلى اللَّه عليه و آله و سلم يقول: سيدات نساء أهل الجنة أربع: مريم بنت عمران، و فاطمة بنت محمد، و خديجة بنت خويلد و آسية بنت مزاحم، إمرأة فرعون
عايشه به فاطمه (سلام الله علیها) گفت: آيا چيزى را كه از پيامبر (صلی الله علیه وآله) شنيدم، خوشحال نمى كند تو را پيامبر (صلی الله علیه وآله) مى فرمود: سروران زن هاى بهشت چهار تن مى باشند مريم دختر عمران فاطمه دختر محمد خديجه دختر خويلد آسيه دختر مزاحم و همسر فرعون پيامبر(صلی الله علیها) فاطمه(سلام الله علیها) را مى بويد و مى بوسد!
نساء اهل الجنه در آیینه روایات
اسناد دیگر این روایت صحیح السند در کتب معتبره اهل سنت (فقط در جستجو در مکتبه الشامله بالغ بر 400 سند بدست آمده است که ما به اختصار فقط به نام چند مورد اکتفا میکنم) :
المعجم الكبير ج11 ص336 و ج23 ص7 و صحيح ابن حبان ج15 ص470 و تفسير القرآن العظيم ج8 ص173 و الدر المنثور ج8 ص229 و فضائل الصحابة ج2 ص760.و مسند أبي يعلى ج5 ص110 و السنن الكبرى ج7 ص388 و 389 و 391 و فتح الباري شرح صحيح البخاري ج6 ص447 و 471 و ج7 ص107 و 135 و 139 و تحفة الأحوذي بشرح جامع الترمذي ج10 ص265 تالیف أبو العلا محمد عبد الرحمن بن عبد الرحيم المباركفورى (المتوفى: 1353هـ)و سلسلة الأحاديث الصحيحة ج4 ص13 تالیف أبو عبد الرحمن محمد ناصر الدين، بن الحاج نوح بن نجاتي بن آدم، الأشقودري الألباني (المتوفى: 1420هـ).
3)زنان کامل
جناب شوکاني در فتح القدير ج5 ص306 بنا بر نقل صحيحين (صحيح بخاري و مسلم) و نیز قرطبي در الجامع لأحكام القرآن ج4 ص83 آورده اند که پيغمبر اکرم فرمود:
وَفِي الصَّحِيحَيْنِ وَغَيْرِهِمَا مِنْ حَدِيثِ أَبِي مُوسَى الْأَشْعَرِيِّ عَنِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: «كَمُلَ مِنَ الرِّجَالِ كَثِيرٌ، وَلَمْ يَكْمُلْ مِنَ النِّسَاءِ إِلَّا آسِيَةُ امْرَأَةُ فِرْعَوْنَ وَمَرْيَمُ بِنْتُ عِمْرَانَ وَخَدِيجَةُ بِنْتُ خُوَيْلِدٍ، وَإِنَّ فَضْلَ عَائِشَةَ عَلَى النِّسَاءِ كَفَضْلِ الثَّرِيدِ عَلَى سَائِرِ الطَّعَامِ»
از مردها افراد زيادي به کمال رسيدند؛ ولي از زنها جز آسيه و مريم و خديجه کامل نشدند و فضيلت عائشه بر زنها مثل فضيلت آبگوشت است نسبت به ديگر غذاها.
پناه بر خدا از تعصب بیجا!!!!!!!
همچنين آلوسي سلفي در روح المعاني في تفسير القرآن العظيم ج14 ص359 ميگويد:
روى أحمد في مسنده: سيدة نساء أهل الجنة مريم ثم فاطمة ثم خديجة ثم آسية ثم عائشة، وفي الصحيح كمل من الرجال كثير ولم يكمل من النساء إلا أربع: آسية بنت مزاحم امرأة فرعون ومريم ابنة عمران وخديجة بنت خويلد وفاطمة بنت محمد صلّى الله تعالى عليه وسلم وفضل عائشة على النساء كفضل الثريد على سائر الطعام وخص الثريد- وهو خبز يجعل في مرق وعليه لحم-
و در صحيح آمده است که از مردها تعداد کثيري کامل شدند و از زنها جز چهار نفر کسي کامل نشد که آسيه و مريم و خديجه و فاطمه است. و فضيلت عائشه بر زنها مثل فضيلت آبگوشت است نسبت به ديگر غذاها....
مانميخواهیم در اينجا هيچ تعريضي يا تقريضي يا حاشيهاي داشته باشم که نبي گرامي عائشه را به آبگوشت تشبيه ميکند، آيا اين فضيلت است يا فضيلت نيست؟ شايد در آن زمان آبگوشت بهترين غذا بوده است. همان طوري که خود آلوسي ميگويد همان آبگوشتي است که در آن تريد ميکنند.
عدوات و کینه توزی بخاری و مسلم نسبت به حضرت خدیجه سلام الله علیها و تحریف روایت
آقاي دکتر وهبه زهيلي يکي از شخصيتهاي برجسته مصري است و از او بعضيها به امام تعبير ميکنند در کتاب التفسير الوسيط ج3 ص2695 اين روايت را نقل ميکند:
وجاء في صحيحي البخاري ومسلم عن أبي موسى الأشعري عن النّبي صلّى الله عليه وسلّم قال: «كمل من الرّجال كثير، ولم يكمل من النساء إلا آسية امرأة فرعون، ومريم ابنة عمران، وخديجة بنت خويلد، وإن فضل عائشة على النساء، كفضل الثريد على سائر الطعام» .
همچنین در صحیح بخاری و مسلم آمده است : از ابوموسی اشعری از پیامبر صلی علیه وسلم که می فرماید: از مردها افراد زيادي به کمال رسيدند؛ ولي از زنها جز آسيه و مريم و خديجه کامل نشدند و فضيلت عائشه بر زنها مثل فضيلت آبگوشت است نسبت به ديگر غذاها.
بی انصافی بخاری و مسلم
من يک سؤالي دارم از اين کارشناسان شبکههاي وهابي براي ما بگويند: در صحيح بخاري تالیف محمد بن إسماعيل أبو عبدالله البخاري الجعفي و مسلم چرا اين روايت تحريف شده است و وارونه نشان داده شده است و چه عداوتي با حضرت خديجه و حضرت زهرا سلام الله علیهما داشتهاند؟
در کتاب صحیح بخاری این روایت با سلسه روات مختلف آورده شده است در چندین جای مختلف، ولی متاسفانه در هیج بخشی نامی از حضرت خدیجه سلام الله علیها و حضرت زهرا سلام الله علیها وجود ندارد؟؟؟ به نظر شما خواننده عزیز چرا بخاری نامی از این دو بانو مکرمه که صریحا در تمامی روایات نام این دو شخص دیده می شود ولی متاسفانه در بخاری و مسلم وجود ندارد نامی از این دو بانو ما تمامی روایت های بخاری را در اینجا با سلسه روات مختلف ذکر میکنیم:
3411 - حَدَّثَنَا يَحْيَى بْنُ جَعْفَرٍ، حَدَّثَنَا وَكِيعٌ، عَنْ شُعْبَةَ، عَنْ عَمْرِو بْنِ مُرَّةَ، عَنْ مُرَّةَ الهَمْدَانِيِّ، عَنْ أَبِي مُوسَى رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ، قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: " كَمَلَ مِنَ الرِّجَالِ كَثِيرٌ، وَلَمْ يَكْمُلْ مِنَ النِّسَاءِ: إِلَّا آسِيَةُ امْرَأَةُ فِرْعَوْنَ، وَمَرْيَمُ بِنْتُ عِمْرَانَ، وَإِنَّ فَضْلَ عَائِشَةَ عَلَى النِّسَاءِ كَفَضْلِ الثَّرِيدِ عَلَى سَائِرِ الطَّعَامِ "
صحیح البخاری ج4 ص158
3433 - حَدَّثَنَا آدَمُ، حَدَّثَنَا شُعْبَةُ، عَنْ عَمْرِو بْنِ مُرَّةَ، قَالَ: سَمِعْتُ مُرَّةَ الهَمْدَانِيَّ، يُحَدِّثُ عَنْ أَبِي مُوسَى الأَشْعَرِيِّ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ، قَالَ: قَالَ النَّبِيُّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: " فَضْلُ عَائِشَةَ عَلَى النِّسَاءِ كَفَضْلِ الثَّرِيدِ عَلَى سَائِرِ الطَّعَامِ، كَمَلَ مِنَ الرِّجَالِ كَثِيرٌ، وَلَمْ يَكْمُلْ مِنَ النِّسَاءِ: إِلَّا مَرْيَمُ بِنْتُ عِمْرَانَ، وَآسِيَةُ امْرَأَةُ فِرْعَوْنَ "
صحیح البخاری ج4 ص164
3769 - حَدَّثَنَا آدَمُ، حَدَّثَنَا شُعْبَةُ، قَالَ: وحَدَّثَنَا عَمْرٌو، أَخْبَرَنَا شُعْبَةُ، عَنْ عَمْرِو بْنِ مُرَّةَ، عَنْ مُرَّةَ، عَنْ أَبِي مُوسَى الأَشْعَرِيِّ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ، قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: «كَمَلَ مِنَ الرِّجَالِ كَثِيرٌ، وَلَمْ يَكْمُلْ مِنَ النِّسَاءِ إِلَّا مَرْيَمُ بِنْتُ عِمْرَانَ، وَآسِيَةُ امْرَأَةُ فِرْعَوْنَ، وَفَضْلُ عَائِشَةَ عَلَى النِّسَاءِ كَفَضْلِ الثَّرِيدِ عَلَى سَائِرِ الطَّعَامِ»
صحیح البخاری ج5 ص29
5418 - حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ بَشَّارٍ، حَدَّثَنَا غُنْدَرٌ، حَدَّثَنَا شُعْبَةُ، عَنْ عَمْرِو بْنِ مُرَّةَ الجَمَلِيِّ، عَنْ مُرَّةَ الهَمْدَانِيِّ، عَنْ أَبِي مُوسَى الأَشْعَرِيِّ، عَنِ النَّبِيِّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: «كَمَلَ مِنَ الرِّجَالِ كَثِيرٌ، وَلَمْ يَكْمُلْ مِنَ النِّسَاءِ إِلَّا مَرْيَمُ بِنْتُ عِمْرَانَ، وَآسِيَةُ امْرَأَةُ فِرْعَوْنَ، وَفَضْلُ عَائِشَةَ عَلَى النِّسَاءِ كَفَضْلِ الثَّرِيدِ عَلَى سَائِرِ الطَّعَامِ»
صحیح البخاری ج7 ص75 .
از مردها افراد زيادي به کمال رسيدند؛ ولي از زنها جز آسيه و مريم کامل نشدند و فضيلت عائشه بر زنها مثل فضيلت آبگوشت است نسبت به ديگر غذاها.
به راستی چرا نام حضرت خديجه و حضرت فاطمه سلام الله علیها نيامده است؟
در صحيح مسلم در کتاب فضائل الصحابه باب فضائل حضرت خديجه سلام الله علیها هم به همين صورت آمده است و ببينيد آيا در روايت اسمي از حضرت خديجه سلام الله علیها آمده است يا نيامده است؟
در اين باب که اسم آن فضائل حضرت خديجه سلام الله علیها است، اسمي از حضرت خديجه سلام الله علیها در اين روايت نيامده است.
چه عناد و کینه ای با حضرت خديجه سلام الله علیها داشتهاند؟
حضرت خديجه کبري سلام الله علیها چه ظلمي به اينها کرده بود و چه حقي از اينها ضايع کرده بود؟
در صحيح مسلم ميگويد:
70 - (2431) وَحَدَّثَنَا أَبُو بَكْرِ بْنُ أَبِي شَيْبَةَ، وَأَبُو كُرَيْبٍ، قَالَا: حَدَّثَنَا وَكِيعٌ، ح وَحَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ الْمُثَنَّى، وَابْنُ بَشَّارٍ، قَالَا: حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ جَعْفَرٍ، جَمِيعًا عَنْ شُعْبَةَ، ح وَحَدَّثَنَا عُبَيْدُ اللهِ بْنُ مُعَاذٍ الْعَنْبَرِيُّ، - وَاللَّفْظُ لَهُ - حَدَّثَنَا أَبِي، حَدَّثَنَا شُعْبَةُ، عَنْ عَمْرِو بْنِ مُرَّةَ، عَنْ مُرَّةَ، عَنْ أَبِي مُوسَى، قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: «كَمَلَ مِنَ الرِّجَالِ كَثِيرٌ، وَلَمْ يَكْمُلْ مِنَ النِّسَاءِ غَيْرُ مَرْيَمَ بِنْتِ عِمْرَانَ، وَآسِيَةَ امْرَأَةِ فِرْعَوْنَ، وَإِنَّ فَضْلَ عَائِشَةَ عَلَى النِّسَاءِ كَفَضْلِ الثَّرِيدِ عَلَى سَائِرِ الطَّعَامِ»
صحیح مسلم ج4 ص1886 تالیف مسلم بن الحجاج أبو الحسن القشيري النيسابوري (المتوفى: 261هـ)
از مردها افراد زيادي به کمال رسيدند؛ ولي از زنها جز آسيه و مريم کامل نشدند و فضيلت عائشه بر زنها مثل فضيلت آبگوشت است نسبت به ديگر غذاها.
شوکاني در فتح القدير ج5 ص306 ميگويد: در صحيحين (صحيح بخاري و مسلم) آمده است که پيغمبر اکرم فرمود:
وَفِي الصَّحِيحَيْنِ وَغَيْرِهِمَا مِنْ حَدِيثِ أَبِي مُوسَى الْأَشْعَرِيِّ عَنِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: «كَمُلَ مِنَ الرِّجَالِ كَثِيرٌ، وَلَمْ يَكْمُلْ مِنَ النِّسَاءِ إِلَّا آسِيَةُ امْرَأَةُ فِرْعَوْنَ وَمَرْيَمُ بِنْتُ عِمْرَانَ وَخَدِيجَةُ بِنْتُ خُوَيْلِدٍ، وَإِنَّ فَضْلَ عَائِشَةَ عَلَى النِّسَاءِ كَفَضْلِ الثَّرِيدِ عَلَى سَائِرِ الطَّعَامِ»
در صحیح بخاری و مسلم آمده است : از ابوموسی اشعری از پیامبر صلی علیه وسلم که می فرماید: از مردها افراد زيادي به کمال رسيدند؛ ولي از زنها جز آسيه و مريم و خديجه کامل نشدند و فضيلت عائشه بر زنها مثل فضيلت آبگوشت است نسبت به ديگر غذاها.
ولي ديديم که در صحيح بخاري و در صحيح مسلم نام حضرت خديجه بنت خويلد سلام الله علیها حذف شده است.
شما با حضرت اميرالمؤمنين علی بن ابی طالب صلوات الله علیه عداوت داشتيد؛ چون حضرت اميرالمؤمنين علیه السلام سران قريش و فاميلها و دوستان و اربابهاي شما را از دم تیغ الهی خویش گذرانده بود، با حضرت خديجه سلام الله علیها چه عداوتي داشتيد؟
متقي هندي در کتاب کنز العمال في سنن الأقوال والأفعال ج12 ص143 که کتاب معتبري نزد ایشان است ميگويد:
34404- "خير نساء العالمين أربع: مريم بنت عمران؛ وخديجة بنت خويلد، وفاطمة بنت محمد، وآسية امرأة فرعون. " حم، ق
بهترين زنان جهانيان چهار نفر هستند: حضرت مريم دختر عمران و خديجه دختر خویلد و حضرت فاطمه دختر محمد و آسیه همسر فرعون. حم يعني: مسند احمد، ق يعني: در صحيح بخاري و صحيح مسلم.
در اول کتاب متقی هندی (كنز العمال في سنن الأقوال والأفعال ج1 ص6) تمامی علامت های اختصاری که بعد از روایات بکار برده است رو آورده در کتاب کنز العمال خود و در ادامه روایت بالا کلمات اختصاری که بکار برده است معنی اش موارد ذیل می باشد:
... رموزه (خ) للبخاري (م) لمسلم (ق) لهما ....
اگر يک روايت در بخاري بود رمز (خ) دارد و اگر در مسلم باشد رمز (م) دارد و اگر در هر دو باشد رمز (ق) دارد.
ابن کثير دمشقي سلفي در کتاب البدایه و النهایه ج11 ص340 ميگويد:
در صحيح بخاري آمده است که: از ميان زنها به کمال نرسيد مگر مريم و خديجه و آسيه.
وَفِي صَحِيحِ الْبُخَارِيِّ أَيْضًا عَنْ أَبِي مُوسَى قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: " كَمُلَ مِنَ الرِّجَالِ كَثِيرٌ وَلَمْ يَكْمُلْ مِنَ النِّسَاءِ إِلَّا مَرْيَمُ بِنْتُ عِمْرَانَ، وَخَدِيجَةُ بِنْتُ خُوَيْلِدٍ، وَآسِيَةُ امْرَأَةُ فِرْعَوْنَ، وَفَضْلُ عَائِشَةَ عَلَى النِّسَاءِ كَفَضْلِ الثَّرِيدِ عَلَى سَائِرِ الطَّعَامِ "
در صحیح بخاری آمده است : از ابوموسی اشعری از پیامبر صلی علیه وسلم که می فرماید: از مردها افراد زيادي به کمال رسيدند؛ ولي از زنها جز آسيه و مريم و خديجه کامل نشدند و فضيلت عائشه بر زنها مثل فضيلت آبگوشت است نسبت به ديگر غذاها.
سوالی از علمای اهل سنت و وهابیت
به ما بگويند اين چيزي که ابن کثير دمشقي و دکتر وهبه زهيلي و افراد ديگر آوردهاند که حضرت خديجه سلام الله علیها جزء زناني است که به کمال رسيده است و دهها نفر از صحيح بخاري نقل کردند، روي چه قضيهاي جناب بخاري و مسلم نام حضرت خديجه سلام الله علیها را حذف کرده است؟ چه عداوتي با حضرت خديجه کبري سلام الله علیه داشتهاند؟
آيا ميترسيدند که اگر اسم حضرت خديجه سلام الله علیه بيايد به عنوان ام المؤمنين جائي براي ام المؤمنين ديگران نميماند يا هدف ديگري بوده است؟
به اين سؤال ساده جواب بدهيد.
اين همه کتابها نقل کردند، يا بايد بگوييد اينها اشتباه کردند يا بايد بگوييد اينها را در صحيح بخاري و مسلم حذف کردند. آيا از روی عداوتي بوده يا نبوده است ما نميدانيم.
اينکه حضرت خديجه سلام الله علیها افضل زنهاي پيغمبر صلی الله علیه وآله بوده است و رواياتي که در صحيح بخاري و مسلم آمده است در حق هيچ يک از زنان، حتي عائشه ما نديدهايم که همچنين تعبيري کرده باشد.
مناوي که از استوانههاي علمي اهل سنت است در کتاب فيض القدير شرح الجامع الصغير، ج4، ص124(که شرح جامع صغير جناب سيوطي است) ميگويد:
4759 - (سيدات نساء أهل الجنة أربع مريم وفاطمة وخديجة وآسية***) امرأة فرعون قال جمع: هذا نص صريح في تفضيل خديجة على عائشة وغيرها من زوجاته لا يحتمل التأويل ...
سروران زنان بهشتي چهار تا هستند: مريم، فاطمه، خديجه و آسيه. اين نص صريحي است بر فضيلت حضرت خديجه بر عائشه و غير عائشه از همسران پيامبر (مثل حفصه و ام سلمه و ام حبيبه) و قابل توجيه هم نيست.
يعني هيچ کس نميتواند اين قضيه را توجيه کند.
حال سوالی پیش می آید که کسانی که به ناحق به تخت خلافت رسیدند از کدام یک از زنان پیامبر صلی الله علیه وآله حمایت می کردند؟؟؟
طبرانی در کتاب المعجم الكبير ج1 ص51 خود گوید:
132 - حَدَّثَنَا الْعَبَّاسُ بْنُ الْفَضْلِ الْأُسْفَاطِيُّ، ثنا إِسْمَاعِيلُ بْنُ أَبِي أُوَيْسٍ، حَدَّثَنِي أَخِي، عَنْ سُلَيْمَانَ بْنِ بِلَالٍ، عَنْ هِشَامِ بْنِ عُرْوَةَ، عَنْ أَبِيهِ، عَنْ عَائِشَةَ، " أَنَّ نِسَاءَ النَّبِيِّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ كُنَّ حِزْبَيْنِ: حِزْبٌ فِيهِ: عَائِشَةُ، وَحَفْصَةُ، وَصَفِيَّةُ، وَسَوْدَةُ، وَحِزْبٌ فِيهِ: أُمُّ سَلَمَةَ وَسَائِرُ أَزْوَاجِ النَّبِيِّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ "
زنان پيامبر اكرم دو حزب بودند؟ يك حزب به سركردگى عائشه و حفصه، و حزب ديگر در آن ام سلمه و سائر زنان پيامبر ـ صلى الله عليه و سلّم ـ بودند حكومت ها از حزب عائشه حمايت مى كردند!!!!!!
پی نوشت:
(*** حكم الألباني فی حدیث الجامع الصغیر سیوطی: (صحيح) حديث رقم: 3678 في صحيح الجامع)
منبع:
منبع : سایت جهانی سنت دات نت