یعقوبی در كتاب تاريخ اليعقوبي این مطلب را آورده است.
تاريخ اليعقوبي، ج2، ص42 ـ تاريخ مدينة دمشق لإبن عساكر، ج42، ص126
گر چه در شيعه يا سني بودن يعقوبي اختلاف است و شيعيان ميگويند كه او سني است و أهل سنت ميگويند او شيعه است. ولي شيعه و أهل سنت، نظرات او را به عنوان يك مورّخ قبول دارند؛ چون غالب مطالب را به صورت مُسند آورده است.
هيثمي در مجمع الزوائد و منبع الفوائد، جلد 9، صفحه 204 صراحت دارد كه پيامبر اكرم (صلي الله عليه و آله) فرمود:
إن الله أمرني أن أزوج فاطمه من علي.
خداوند به من أمر كرد و دستور داد تا فاطمه را به عقد علي دربياورم.
متقي هندي در كتاب كنز العمال ، جلد 11، صفحه 606، حديث 33929 آمده است كه أنس بن مالك ميگويد:
من نزد پيامبر (صلي الله عليه و سلم) بودم كه وحي آمد و بعد از رفتن جبرئيل، پيامبر (صلي الله عليه و سلم) فرمود:
يا أنس! أتدري ما جاءني به جبريل من عند صاحب العرش؟ قال: إن الله أمرني أن أزوج فاطمة من علي
اي أنس! آيا ميداني جبرئيل چه پيامي را از طرف خداوند براي من آورده بود؟ حضرت فرمود: خداوند به من دستور داد تا فاطمه را به عقد علي در بياورم.
طبراني در المعجم الكبير، جلد 22، صفحه 407، حديث 1020 از عبد الله بن مسعود نقل ميكند:
أن الله أمرني أن أزوج فاطمة من علي، ففعلت.
خدا به من أمر كرد تا فاطمه را به عقد علي در بياورم و من هم اينچنين كردم.
إبن شاهين در كتاب فضائل فاطمة، صفحه 50، حديث 37 ميگويد كه پيامبر اكرم (صلي الله عليه و آله) به حضرت علي (عليه السلام) فرمود:
أمرت بتزويجك من السماء.
به من از آسمان دستور آمد كه فاطمه را به عقد تو در بياورم.
تاريخ مدينة دمشق لإبن عساكر، ج42، ص125
لذا، اين مسئله واضح و روشن است كه ازدواج حضرت فاطمه زهراء (سلام الله عليها) با حضرت علي (عليه السلام)، يك أمر آسماني و إلهي بوده است.