اهل منبر ايدهم اللَّه تعالى كوشش كنند در اينكه مردم را سوق بدهند به مسائل اسلامى و مسائل سياسى- اسلامى، مسائل اجتماعى- اسلامى و روضه را دست از آن بر نداريد كه ما با روضه زنده هستيم.
گويندگان پس از اينكه مسائل روز را گفتند، روضه را همانطور كه سابق مى خواندند و مرثيه را همانطور كه سابق مى خواندند بخوانند و مردم را مهيا كنند براى فداكارى.
در آخر منبر روضه را بخوانند و زياد بخوانند، دو كلمه نباشد همانطورى كه در سابق عمل مى شد، روضه خوانى بشود. مرثيه گفته بشود، شعر و نثر در فضائل اهل بيت و در مصائب آنها گفته بشود تا اين مردم مهيا باشند، در صحنه باشند، بدانند كه ائمه ما تمام عمرشان را صرف براى ترويج اسلام كردند اگر آنها يك سازش مى خواستند بكنند، همه جهات مادى برايشان مهيا بود لكن خودشان را فداى اسلام كردند و با ستمكاران سازش نكردند.
اينجا بايد يك سخنى هم در خصوص عزادارى و مجالسى كه بنام حسين بن على به پا مى شود بگوييم ما و هيچ يك از دينداران نمى گوييم كه با اين اسم هر كس هر كارى مى كند خوب است، چه بسا علماى بزرگ و دانشمندان بسيارى از اين كارها را ناروا دانسته و به نوبت خود از آن جلوگيرى كردند چنانچه همه مى دانيم كه در بيست و چند سال پيش از اين عالم عامل بزرگوار مرحوم حاج شيخ عبدالكريم كه از بزرگ ترين روحانيون شيعه بود در قم شبيه خوانى را منع كرد و يكى از مجالس بسيار بزرگ را مبدل به روضه خوانى كرد و روحانيين و دانشمندان ديگر هم چيزهايى كه بر خلاف دستور دين بوده منع كرده و مى كنند.
بايد بدانيد كه اگر بخواهيد نهضت شما محفوظ بماند، بايد اين سنت ها را حفظ كنيد. البته اگر چنانچه يك چيزهاى ناروايى بوده است سابق و دست اشخاص بى اطلاع از مسائل اسلام بوده، آنها بايد يك قدرى تصفيه بشود لكن عزادارى به همان قوت خودش بايد باقى بماند.
اين دستجات با آن عظمت (البته جهات غير شرعى اش بايد حساب بشود بايد جهات شرعى محفوظ بماند) اين دستجات با آن عظمت، با آن محتوا همه جا، كى مى تواند يك همچنين اجتماعى درست كند.
منبع : منبع: قيام عاشورا در كلام و پيام امام خمينى، (تبيان، آثار موضوعى امام، دفتر سوم) تهران: مؤسسه تنظيم و نشر آثار امام خمينى، چاپ دوم، 1373.