چنانکه روایت شده: حضرت موسی بن جعفر(علیهالسلام) پس از طلوع صبح سجده مینمود تا هنگام ظهر شرعی و بعد از عصر تا هنگام شام و در حدیث دیگری وارد شده آن حضرت بیشتر از ده سال هر روز پس از طلوع خورشید تا هنگام ظهر شرعی در سجده بودند.
و به سند صحیح روایت شده حضرت رضا(علیهالسلام) به اندازهای در سجود میماند که سنگریزه مسجد از عرق ایشان تر میشد و آن حضرت دو طرف صورت خود را بر زمین مسجد میچسباندند.
در کتاب رجال کشّی آمده است که فضلبنشاذان نزد ابن عُمَیر آمد در حالیکه در سجده بود و سجده را بسیار طول داد، چون سر برداشت و درباره طول سجدهاش سخن به میان آمد گفت: اگر سجده جمیلبندرّاج را میدیدی، سجده مرا طولانی نمیشمردی و نیز گفت: روزی نزد جمیل رفتم، او سجده را بسیار طول داد، چون سر برداشت گفتم: سجده را طول دادید؟ گفت: اگر طول سجده معروفبنخرَّبوذ را میدیدی، سجده مرا آسان میشمردی.
و نیز از فضلبنشاذان روایت کرده حسن بن علی بن فضّال برای عبادت به صحرا میرفت، سجده را به اندازهای طول میداد که پرندگان بر پشتش مینشستند به گمان این که جامهٔ افتادهای است و حیوانات وحشی در اطراف او میچریدند و از او نمیهراسیدند.
و نیز روایت کرده، علی بن مهزیار به هنگام طلوع خورشید به سجده میرفت و سر برنمیداشت تا برای هزار نفر از برادران خود دعا میکرد همانند آنچه که برای خود دعا کرده بود و از کثرت طول سجده بر پیشانی او به مانند زانوی شتر، پینه بود! و نیز روایت کرده ابن عُمَیر، پس از نماز صبح سر به سجده شکر میگذاشت و بر نمیداشت مگر هنگام ظهر.
بهتر این است که سجده شکر پس از پایان تعقیبات و پیش از انجام نوافل باشد و بیشتر اصحاب گفتهاند: در نماز مغرب پس از نوافل انجام گیرد و بعضی زمان انجام آن را پیش از نوافل گفتهاند و ظاهراً هر دو وقت خوب است ولی پیش از نوافل بجا آوردن بهتر است، چنانکه حِمیری از حضرت صاحب الزمان روایت کرده و اگر هر دو را به عمل آورد، شاید بهتر باشد.