فارسی
جمعه 31 فروردين 1403 - الجمعة 9 شوال 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0

ویژگی های رویش غریبانه ی یاران امام حسین (علیه السلام ) در کربلا

ویژگی های رویش غریبانه ی یاران امام حسین (علیه السلام ) در کربلا
شهدای کربلا که از خصوصیات اجتماعی و فردی خاصی برخوردار بودند ، در حقیقت مصادیق بارزی از رویش های غریبانه در روزگار غربت اسلام بودند . از میان آن همه ویژگی های منحصر به فرد آن اسوه های شهادت ، می توان به مواردی چند اشاره نمود:
1. آنان عمدتاً اشخاصی دارای شخصیّت ، موقعیّت و مقام اجتماعی در بین قبیله و جامعه ی خود بودند.
2. دارای موضع گیری های صحیح و اسلامی بودند و بر این اساس مردم با دیده ی احترام و تکریم به آنان می نگریستند ، گروهی آنان را محبّت می نمودند و گروهی از آنان بیزاری می جستند.
3. آنان با تکیه بر عقیده ی اسلامی و باورهای دینی به انقلاب امام حسین (علیه السلام ) پیوسته بودند ، نه با تکیه بر روح و تفکّر قبیله ای و تا نثار جان در این راه ثابت قدم ماندند. شدّت عمل امویان در سرکوب انقلابیون ، که نه ضرورت نظامی ایجاب می کرد و نه اقتضایات امنیتی ، بیشتر برای آن بود که استقامت این کانون های انقلابی را در هم شکند. از این رو بسیاری از انقلابیون توفیق حضور در کربلا نیافتند و در کوفه محاصره شدند و آنان که به کربلا آمدند هم با شدّت عمل غیر معمولی سرکوب شدند .
4. حضور و نقش پیران از یک سو و جوانان از سوی دیگر در قیام حسینی قابل ملاحظه است و به قول علامه شمس الدّین ( رحمة الله علیه) پیران تفاوت های بزرگ بین علی(علیه السلام ) و معاویه را درک کرده بودند ، امّا آگاهی نسبتاً محدودی نسبت به اسلام داشتند . بر عکس جوان ها به دور از رسوبات جاهلی ، در شهرهای اسلامی پرورش یافته بودند و برای همین توان این نسل بر آگاهی از توجیهات اسلامی و رد باطل و تصمیم گیری برای مبارزه بیشتر از پیران بوده و قابل ذکر است که عناصر جوان در میان انقلابیون ، غالب بودند ...(1)

5. فضایل شهدای کربلا از زبان دشمن

در این خصوص ، سخن عمرو بن حجاج زبیدی بسیار قابل تأمّل است. او از شخصیت های سرشناس کوفه و دوست دار امویان بود که علیه حجر بن عدی شهادت دروغ داد نیز از نزدیکان ابن زیاد در کوفه محسوب می شد و در قتل هانی و مسلم دست داشت. همین فرد در مورد یاران امام حسین (علیه السلام ) ، در لحظات حسّاسی از جنگ که سپاه کوفی به ستوه آمده بود ، فریاد می زد :
« ... وای برشما ! ای احمق ها! آرام باشید و مهلت دهید! آیا می دانید که با چه کسانی جنگ می کنید ؟ شما با سواران ناحیه ی کوفه و مردان اهل بصیرت و آگاهی و گروهی که از مرگ استقبال می کنند ، مبارزه می کنید! ...»(2) آری آنان « عَبدالله» بودند و « عِندالله» و هرگز وعده های مادی ابن زیاد و دستگاه اموی نمی توانست تسلیم منطق ذلّت بار یزیدیان شان کند . بی اعتنایی به دنیا و پرهیز از شکم پرستی و آمال دست نیافتنی ، آنان را در کوران مبارزه با امیال شیطانی ، آبدیده و شکست ناپذیر ساخته بود . آنان گویندگان اهل عمل بودند و آخرت گرایان و شب زنده داران حقیقی که سبقت عاشقانه ی آن طائران قدسی برای شهادت و دیدن وَجهُ الله ، نشانه اوجِ معرفت شان به خدا و حجّت بالغه ی خدا بود . به بیان رساتر ، ویژگی های آنان ، مصداق گویای ، سیمای صالحان و مجاهدان راه خداست که در معارف اهل بیت (علیه السلام ) به عنوان تابلوهایی مجسّم معرفی شده اند . آن چنان که امام حسین (علیه السلام ) در توصیف یارانش در شب عاشورا فرمودند: « و انی لا اعلم اصحاباً اوفی و لا خیراً من اصحابی »
من یارانی باوفاتر از یاران خود سراغ ندارم و کسانی را بهتر از ایشان نمی دانم .(3) در روز عاشورا نیز پس از ادای نماز ، خطاب به اصحاب با وفایش فرمود: « ... ای عزیزان! ای بزرگ منشان ! اینک درهای بهشت به روی شما باز شده که نهرهایش جاری و درختانش سرسبز و خرّم است و اینک رسول خدا و شهیدان الهی ، منتظر ورود شما بوده و قدوم شما را به یک دیگر مژده می دهند . پس بر شماست که از دین خدا و رسولش حمایت و از حریم پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم ) دفاع کنید ...»(4)
 

پی نويسنده: نوروز اکبری زادگان

نوشت ها:

1- شمس الدین ، علامه محمد مهدی : انصار الحسین (علیه السلام ) ، صفحات 175 تا 206.
2- طبری : تاریخ الرسل و الملوک ، ...، جلد 5 ، ص435.
3- نجمی : صادق : سخنان حسین (علیه السلام ) ، ... ، ص235.
4- نجمی! صادق: سخنان حسین(علیه السلام ) ، ... ، ص292.

 


منبع : کتاب «عاشورا خروش بیداری»
0
0% (نفر 0)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

سکینه (س)، دختر شهادت و بانوی نور
حضرت علی اصغر علیه السلام
شخصیت حضرت رقیه (سلام الله علیها)، واقعیت یا ...
حبیب بن مظاهر (ع) (مظهر وفاداری به ولایت)
عبيداللّه بن مسلم بن عقيل عليه السلام‏
ابوالحسن علي بن الحسين الاكبر سلام الله عليه
زینب كبري(س)
ضباب بن عامر
نماز ظهر و شهادت حبيب بن مظاهر
زهیر، فارغ التحصیل مکتب عاشورا

بیشترین بازدید این مجموعه

عبيداللّه بن مسلم بن عقيل عليه السلام‏
ضباب بن عامر
ابوالحسن علي بن الحسين الاكبر سلام الله عليه
فرزندان امام حسین(ع)
سکینه (س)، دختر شهادت و بانوی نور
حبیب بن مظاهر (ع) (مظهر وفاداری به ولایت)
حضرت علی اصغر علیه السلام
شخصیت حضرت رقیه (سلام الله علیها)، واقعیت یا ...
نماز ظهر و شهادت حبيب بن مظاهر
زینب كبري(س)

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^