فارسی
دوشنبه 05 آذر 1403 - الاثنين 22 جمادى الاول 1446
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0

روايات و مسئله شوم اختلاف‏

از رسول خدا روايت شده:

«ما اختلفت امة بعد نبيها الا ظهر اهل باطلها على اهل حقها:»

امتى پس از پيامبرش دچار اختلاف نشد مگر اينكه فرقه باطلش بر گروه اهل حقش چيره گشت.

و آن حضرت فرمود:

«لا تختلفوا فتختلف قلوبكم:»

با يكديگر اختلاف نداشته باشيد، كه نتيجه اختلاف پراكندگى قلوبتان از يكديگر است.

على (ع) فرمود:

«سبب الفرقة الاختلاف:»

مايه پراكندگى مردم از يكديگر اختلاف است.

و نيز آن حضرت فرمود:

«لو سكت الجاهل ما اختلف الناس:»

اگر نادان سكوت كند و غير متخصص در امر تخصصى دخالت ننمايد مردم با هم اختلاف پيدا نمى كنند.

نهج البلاغه مى گويد:

«و انما انتم اخوان على دين الله، ما فرق بينكم الا خبث السرائر، و سوء الضمائر، فلا توازرون و لا تناصحون و لا تباذلون و لا توادّون:»

جز اين نيست كه شما بر اساس دين خدا با هم برادر هستيد، چيزى جز آلودگى درون ها، و بدى نيت ها شما را از يكديگر جدا نساخته به اين خاطر يكديگر را يارى نمى دهيد، و نسبت به هم خيرخواهى نمى كنيد، و به هم بخشش و بذل نداريد، و با يكديگر دوستى نمى ورزيد.

اميرمؤمنان (ع) مى فرمايد:

«ان الشيطان يسنى لكن طرقه، و يريد ان يحل دينكم عقدة عقدة، و يعطيكم بالجماعة الفرقة، و الفرقه الفتنة فاصدفوا عن نزعاته و نفثاته:»

بى ترديد شيطان راه هاى ضلالت و گمراه كننده اش را به روى شما مى گشايد، و خواسته اش باز كردن و سست نمودن دژهاى استوار دين شماست، او شما را مى خواهد از وحدت و اتحاد محروم و به اختلاف و جدائى دچار سازد، اختلاف و جدائى فتنه است، از تحريكات و افسون گرى هايش كه ميوه تلخ آن تفرقه است كناره گيرى نموده خود را حفظ نمائيد.

عبدالمؤمن انصارى مى گويد: به حضرت صادق (ع) گفتم:

«ان قوماً رووا ان رسول الله قال: ان اختلاف امتى رحمة فقال صدقوا قلت: ان كان اختلافهم رحمة فاجتماعهم عذاب؟ قال: ليس حيث ذهبت و ذهبوا انما اراد قول الله عزوجل: «فلولا نفر من كل فرقة منهم طائفه» فامروا ان ينفروا الى رسول الله و يختلفوا اليه فيتعلموا ثم يرجعوا الى قومهم فيعلموهم انما اراد اختلافهم من البلدان لا اختلافاً فى دين الله انما الدين واحد:»

گروهى روايت مى كنند كه رسول خدا فرمود: اختلاف امتم رحمت است حضرت فرمود راست گفتند، گفتم (اگر اختلافشان رحمت است پس وحدت و اتحادشان عذاب است!!)

حضرت صادق فرمود اينگونه كه تو مى پندارى و آنان تصور مى كنند نيست، حضرت مرادشان از اختلاف قول حضرت حق در اين آيه است كه مى فرمايد:

چرا و به چه سبب از هر جمعى گروهى كوچ نمى كنند تا دين شناس شوند و هنگامى كه پس از دين شناسى بازگشتند به قومشان هشدار دهند؟

به مردم فرمان داده شده به سوى رسول خدا رفت و آمد كنند تا معالم دين را بياموزند سپس به قومشان بازگشته دين را به آنان تعليم دهند منظور از كلمه اختلاف در قول رسول حق رفتن از شهرها به سوى شهر ديگر براى ياد گرفتن و فهميدن دين است نه اختلاف در دين خدا، جز اين نيست كه دين يكى است و اختلاف در آن حرام و ممنوع است.

 

 


منبع : پایگاه عرفان
0
0% (نفر 0)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

شخصیت بی‌نظیر حضرت ابوالفضل (ع)
حسن خلق ، قوى ترين جاذبه
مهر و محبت
ایمان به غیب
علت گرفتاری ما چیست؟
متوقف و متحرک
علی تنهاست بر مومن، امیر اول و آخر
رسیدن به مقام انسانیت
حرف مردم را زود باور نکن
علت‏هاى اعراض از حق‏

بیشترین بازدید این مجموعه

خوف از خدا
سعي صفا و مروه
عشق مالك اشتر
عزت در سايه قرآن‏
علت‏هاى اعراض از حق‏
من هم عبد تو هستم
محبت و کینه
شهرت باب الحوائج حضرت عباس(ع)
خداوند محور همه امور
سه حقیقتی که باید با وجود انسان یکی شود

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^