فارسی
شنبه 12 آبان 1403 - السبت 28 ربيع الثاني 1446
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
1
نفر 0

حرمت جنگ در ماههاى حرام‏

ماههاى حرام چهار ماه است: رجب، ذوالقعده، ذوالحجّة، محرّم.

چون كافران و مشركان پيش از بعثت پيامبر به حرمت اين چهار ماه پاى بند بودند، و براى آنها قداست خاص قايل بودند، قرآن مجيد حفظ حرمت اين ماهها را واجب و لازم دانسته تا شايد در اين چهار ماه زمينه صلح و صفا و تعطيل جنگ و خون ريزى براى آينده فراهم آيد، و مشركان بخود آمده با تفكر و تعقل به اسلام گرايش پيدا كنند، و مسلمانان هم در فضاى امن و امان پيش آمده راه گسترش حاكميت حق را بر همه شئون حيات انسانها و آزادى آنان از چنگال شرك باز كنند.

اما اگر دشمنان در هر عصر و زمانى حرمت اين چهار ماه را حفظ نكردند و با شما به جنگ برخيزند، شما نيز ميتوانيد احترام اين چهار ماه را نگاه نداريد و بر ضد آنان وارد جنگ شويد: الشَّهْرُ الْحَرامُ بِالشَّهْرِ الْحَرامِ.

آرى با آنان در اين چهار ماه با قداست بجنگيد، زيرا دفاع از ارزش ها، و حفظ كيان مسلمانان از حفظ احترام ماههاى حرام مهمتر است.

اگر دشمن قوانين پذيرفته شده داخلى و بين المللى را نقض كرد، بدون شك جايز است شما هم قوانين را نقض كنيد، تا از سوءاستفاده دشمن جلوگيرى شود، و شعله طغيانش خاموش گردد، و از مركب فرعونيت به زير كشيده شود.

حرمات مكانها و قوانينى هستند كه رعايت آنها واجب، و نقضش حرام است، ولى وقتى قصاص يعنى پاسخ به شرارتهاى دشمن لازم باشد، قصاصى كه خود دشمن اجرايش را از طرف مؤمنان بر خود به خاطر جناياتش لازم نموده، بايد به قصاص برخاست.

مقابله با دشمن در صورت شكستن حرمتها و نقض قوانين بايد برابر آنچه دشمن مرتكب شده تحقق يابد، و مؤمنان واجب است عدالت را نسبت به دشمن رعايت نمايند، به اين خاطر در پايان آيه الشَّهْرُ الْحَرَامُ بِالشَّهْرِ الْحَرَامِ به صورت واجب فرمان رعايت تقوا را ميدهد، و درباره ارزش اهل تقوا ميگويد: بدانيد كه خدا با اهل تقواست، اهل تقوا از لطف و احسان و عنايات و يارى خداوند بهره مندند.

از آنجا كه دشمن در ابتداى بعثت تا زمان هجرت با در مضيقه قرار دادن مسلمانان آنان را از خانه و كاشانه و وطن آواره كرد، و حق مسكن و مكان آنان را از آنان سلب نمود بر مسلمانان واجب دانست كه اموال به غارت رفته و زمينهاى غصب شده به خصوص اگر وطن و مملكت باشد براى پس گيرى آنها از دست دشمن به مقابله برخيزند، اين حكم اختصاص به زمان صدر اسلام ندارد، بلكه حكم عامى است و در هر روزگارى جارى است.

فَمَنِ اعْتَدى عَلَيْكُمْ فَاعْتَدُوا عَلَيْهِ بِمِثْلِ مَا اعْتَدى عَلَيْكُمْ

اكنون كه اين سطور را مينويسم نزديك به شصت سال است صهيونيسم به كمك حكومت ستم گرى چون آمريكا و انگليس سرزمين مسلمانان فلسطين و خانه و كاشانه آنان را ظالمانه غصب كرده، و آنجا را پايگاهى بر ضد همه مسلمانان قرار داده است، بر همه مسلمين واجب است به حكم فاعتدوا عليه بمثل مااعتدى عليكم سرزمين مقدس فلسطين را از آنان بگيرند و همانطور كه مسلمانان را آواره كردند، مسلمانان آنان را با رعايت عدالت آواره كنند، و شرّ آنان را از منطقه ريشه كن كنند.

 

 

 


منبع : پایگاه عرفان
1
0% (نفر 0)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

باز شدن گره ها
در مکتب حسینی، اشک و عزا
دعوت امام حسین(ع) به تقوا
گنجایش قلب پیغمبر (ص)
حركت يهود برضد آرزوهاى مثبت خود
به هر گناهی "نه" بگوییم
لقمه حلال
تقوا و پرهيز از گناه‏
ارزش گوهر وقت از نظر امير المؤمنين عليه السّلام
مسئله توحید

بیشترین بازدید این مجموعه

فطرت
ارزش گوهر وقت از نظر امير المؤمنين عليه السّلام
لذت اشتغال به ياد خدا
حرمت جنگ در ماههاى حرام‏
افسار دزدى و نتيجه فرار از حلال‏
در مکتب حسینی، اشک و عزا
اشرف مخلوقات
مخلوط اخلاق با زشتی ها
امام دلها
دعوت امام حسین(ع) به تقوا

 
نظرات کاربر

مهدی احمدی
پیشاپیش عید مبعث گرامیباد
پاسخ
0     0
11 خرداد 1392 ساعت 9:18 بعد از ظهر
پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^