فارسی
سه شنبه 02 مرداد 1403 - الثلاثاء 15 محرم 1446
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه

0
نفر 0

سخنراني امام حسين (ع)

سخنراني امام حسين (ع)

سال 58 (يا 59) هجرت بود، معاويه بر سراسر نقاط اسلامي حكومت مي كرد ، و براي برقراري سلطنتش به بزرگترين ظلمها و كشتار شيعيان دست زد، و جلادانش دهها هزار از شيعيان و حاميان علي (ع) را كشتند، حتي از مردم براي ولايت عهدي پسرش يزيد، بيعت گرفت ، و بسياري را براي اين موضوع ، كشت و تهديد به خطر كرد. سرور آزادگان امام حسين (ع) هر گز قبول اطاعت از معاويه نكرد و در هر فرصتي مردم را بر ضد دستگاه طاغوتي او مي شورانيد، امام حسين (ع) حتي در مراسم حج ، مردم را جمع كرد و سخنراني نمود و معاويه را طاغوت زمان خواند و مساءله رهبري صحيح را مطرح كرد كه متن تاريخي اين جريان از اين قرار است : دو سال (و بنقلي يكسال) قبل از مرگ معاويه ، امام حسين (ع) در مراسم حج شركت نمود، افرادي مثل عبدالله بن عباس و عبد الله بن جعفر همراه آن حضرت بودند، امام حسين (ع) اعلام كرد تا همه بني هاشم از مرد و زن و همه هواخواهان و شيعيان و انصار و مهاجر، در سرزمين مني اجتماع كنند، حدود دويست نفر از اصحاب پيامبر(ص) و هفتصد نفر از تابعين در سراپرده امام حسين (ع) به گرد هم آمدند، او نگفت حج مخصوص عبادت است ، بلكه عبادت و سياست اسلامي را بهم آميخت . و از مراسم حج و اجتماع مردم ، كمال استفاده سياسي را نمود. امام حسين (ع) برخاست و پس از حمد و ثنا چنين فرمود:
اما بعد: اين طاغوت (معاويه) را ديديد و دانستيد كه با ما و شيعيان ما چه كرد؟ و همگان رفتار ظالمانه او را با ما و پيروان ما مشاهده نموديد و يا اخبار آن به شما رسيد، من امروز مي خواهم پرسشهائي از شما كنم كه اگر راست مي گويم ، مرا تصديق كنيد، اگر دروغ مي گويم ، مرا تكذيب كنيد، اينك گفتار مرا بشنويد، و آن را بنويسيد كه وقتي به شهرها و بلاد خود باز گشتيد و يا با افراد مورد اطمينان ملاقات نموديد، سخن ما را براي آنها نقل كنيد، زيرا ترس آن است كه حق ، كهنه و نابود و مغلوب گردد، ولي خداوند نور خود را تكميل خواهد كرد، هر چند كافران آن را نپسندند. سپس امام حسين(ع) به ذكر بسياري از آيات قرآن ، و گفتار پيامبر(ص) كه در شاءن و مقام ائمه اهل بيت (عليهم السلام) بود، براي حاضران برشمرد و تفسير كرد، و در هر فرازي كه بيان مي كرد، حاضران با گفتن اللهم نعم (خدا را شاهد مي گيريم كه سخن تو درست است) گفتار آن حضرت را تصديق مي نمودند، اصحاب مي گفتند:ما ديديم و شنيديم ، تابعين مي گفتند: افراد مورد اطمينان و امين از صحابه رسول خدا(ص) براي ما نقل كردند. تا اينكه امام حسين (ع) فرمود: انشد كم الله اتعلمون انّ رسول الله نصبه يوم غذير خم فنادي له بالولاية و قال : ليبلغ الشّاهد الغائب ؟ :شما را به خدا سوگند مي دهم ، آيا مي دانيد كه رسول خدا(ص)، علي (ع) را در روز غدير خم نصب كرد، و رهبري او را اعلام نمود، و سپس فرمود: حاضران به غائبان برسانند؟ حاضران همه گفتند:آري چنين است .
به اين ترتيب امام حسين (ع) در مراسم حج ، به مسائل سياسي در رابطه با حاكم بر حق پرداخت ، و در حضور اصحاب و تابعين ، معاويه را طاغوت و متجاوز خواند، و اعلام عمومي كرد تا حاضران مطالب را به غائبان برسانند.

 

 

نويسنده: محمد محمدي اشتهاردي


منبع : داستان دوستان
0
0% (نفر 0)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

روایت مویر ، دیکنر و ماساریک از امام حسین(ع)
چهل فرسخ پياده‌روي براي زيارت سرور شهیدان (ع)
حیاتِ الگویی امام حسین (علیه السلام)
حسین وجدان جاویدان ادیان
حکايت هايي از مقام سيد شهيدان
روایت رابرت وير از امام حسین(ع)
کنگره عظیم اربعین در کربلا، زمینه ساز ظهور
حکایت یک لحظه غفلتِ توّابین، و یک عمر پشیمانی
فرصت‏ طلبى بچه نه ساله در كربلا  
وداع ابى عبدالله با امام سجاد عليه السلام

بیشترین بازدید این مجموعه

حیاتِ الگویی امام حسین (علیه السلام)
وداع ابى عبدالله با امام سجاد عليه السلام
روایت مویر ، دیکنر و ماساریک از امام حسین(ع)
چهره امام حسين(ع)
حکایت یک لحظه غفلتِ توّابین، و یک عمر پشیمانی
چهل فرسخ پياده‌روي براي زيارت سرور شهیدان (ع)
یادگار غریب مدینه در کربلا
حسین وجدان جاویدان ادیان
فرصت‏ طلبى بچه نه ساله در كربلا  
حقایقی توحیدی از امام حسین(ع)    

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^