فارسی
سه شنبه 25 ارديبهشت 1403 - الثلاثاء 5 ذي القعدة 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0

سخنان پيامبر درباره حفظ الصحه‏

 

نقل كرده‌اند كه طبيبى در مدينه حضور داشت، اما كسى براى مداوا به حضورش نمى‌رفت. روزى نزد پيامبر رفت و به ايشان عرض كرد: چرا در اين شهر كسى مريض نمى‌شود؟ آب و هوايتان خوب است؟ غذايتان با كشورهاى ديگر فرق مى‌كند؟ يا منطقه‌تان منطقه ويژه‌اى است؟

حضرت فرمودند: يكى از دستورات دين ما اين است كه تا گرسنه نشديد سر سفره ننشينيد و تا كاملا سير نشديد دست از غذا برداريد! «2»

طبيب گفت: شما طب را در همين دستور جاى داده‌ايد. اين مردم حق دارند مريض نشوند.

* روزى، به عيادت مريضى رفته بودم و دكتر متخصصى معالجه او را بر عهده داشت كه در اروپا تحصيل كرده بود. او همان طور كه مريض را معاينه مى‌كرد به او گفت: لااقل يك حرف مرا گوش بدهيد تا دوايتان را نصف كنم و كمتر مرا بياورند بالاى سرتان: «ديگر از كوره در نرو و عصبانى نشو!»

به او گفتم: آقاى دكتر، حاضريد يك جمله از مكتب اهل بيت بنويسيد. گفت: بفرماييد! گفتم: پيامبر و پيرو ايشان ائمه فرموده‌اند:

«الغضب مفتاح كل شرّ».

عصبانيت درى است به روى تمام بيمارى‌ها.

و «ان المعده بيت الداء».

معده منشأ همه بيمارى‌هاست.

او مى‌خواست بگويد: باورم نمى‌شود! اما رويش نشد. گفتم: اين روايات در كتاب‌هايى نوشته شده‌اند كه لااقل 100 سال از تاريخ نگارششان گذشته است.

اين را هم اضافه كنم كه اين گروه از فرمايشات پيامبر و ائمه غير از دستورات بهداشتى جزئى ديگر از قبيل مسواك زدن و شانه كردن مو و استفاده از حوله و شرايط آب حمام و ... است كه در كتاب‌هايى چون مكارم الاخلاق طبرسى و حليه المتقين مجلسى و ... آمده است؛ و غير از مطالبى است كه معصومين، عليهم السلام، در مقام تربيت معنوى و به منظور ملكوتى شدن انسان و براى كنترل زبان و چشم و دست و شكم و شهوت و قدم او بيان كرده‌اند. «3» حال سوال اين است: آيا انسانى كه انحراف فكرى و روحى دارد اين گونه حكيمانه سخن مى‌گويد و 1500 سال پيش اعلام مى‌كند كه معده منشأ همه بيمارى‌هاست؟ مگر جز اين است كه متخصصان علم پزشكى امروزه ثابت كرده‌اند كه حق با ايشان بوده و انواع بيمارى‌ها (بيمارى قند، كلسترول، سردرد، زخم اثنى عشر، بيمارى‌هاى روده و ...) از معده سرچشمه مى‌گيرند؟

آرى، حق بودن پيامبر را از تفكر در احوال و آثار ايشان مى‌توان به دست آورد.

 


منبع : پایگاه عرفان
  • سخنان رسول اکرم
  • سخنان پيامبر
  • حفظ الصحه‏
  • سخنان پيامبر درباره حفظ الصحه‏
  • 0
    0% (نفر 0)
     
    نظر شما در مورد این مطلب ؟
     
    امتیاز شما به این مطلب ؟
    اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

    آخرین مطالب


    بیشترین بازدید این مجموعه


     
    نظرات کاربر

    پر بازدید ترین مطالب سال
    پر بازدید ترین مطالب ماه
    پر بازدید ترین مطالب روز



    گزارش خطا  

    ^