فارسی
دوشنبه 05 آذر 1403 - الاثنين 22 جمادى الاول 1446
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0

فلسفه تقدم كسب حلال بر عبادات‏

اين خصلت مؤمن است. اما چرا اميرالمؤمنين عليه السلام در اين گفتار خود، مال حلال را مقدم كردند؟ براى اين كه اسلام سلامت دنيا، عبادت و آخرت ما را به زلف حلال گره زده است.

من حج واجب بروم يا عمره مستحب، فرقى نمى‌كند. اگر در مسجد شجره حوله اول را لنگ خودم كنم و حوله دوم را روى شانه‌ام بياندازم و بدانم كه نخ يكى از اين دو حوله حرام است، وقتى تلبيه را بگويم؛ «لبيك اللهم لبيك لبيك لا شريك لك لبيك» محرم مى‌شوم، بيست و چهار چيز به من حرام مى‌شود. با اين كه يك نخ اين حوله از حرام است، ولى كل اعمال عمره و حج من باطل است.
وقتى اين دو حوله را در منى درآوردم و لباس خودم را پوشيدم، باز محرم هستم و آن بيست و چهار چيز، از جمله زن بر من حرام است، حتى همسر خودم. اين‌ها چه وقت حلال مى‌شود؟ وقتى كه من دوباره عمره يا حج بروم و با احرام حلال مناسك را انجام دهم.
يا مى‌خواهم نماز بخوانم، مى‌دانم دكمه لباسم از حرام است. اين نماز باطل است. با ماشين دارم مى‌روم، بيرون باران مى‌آيد، يا دزد و حيوانات درنده هستند كه من نمى‌توانم بيرون بيايم و مجبورم كه در ماشين نماز بخوانم، اگر يك لاستيك آن از حرام باشد، نمازم باطل است.
لقمه حرام وقتى در شكم من قرار مى‌گيرد، خداوند مى‌فرمايد: تا آثار اين لقمه پاك نشود، هيچ عبادتى را از تو قبول نمى‌كنم. تا اين حد مردم نزد خدا محترم هستند كه اگر مال مردم- به ناحق- نزد ما باشد، حج، عمره، نماز و هر عبادتى از من قبول نيست. اين بخاطر احترام به ملكِ مردم است. اگرچه مال يهودى، مسيحى، زرتشتى، كافر يا كمونيسم باشد. چرا؟ چه دليلى دارم كه آن را بردارم؟


منبع : پایگاه عرفان
  • عبادت
  • حلال
  • فلسفه تقدم كسب حلال بر عبادات‏
  • 0
    0% (نفر 0)
     
    نظر شما در مورد این مطلب ؟
     
    امتیاز شما به این مطلب ؟
    اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

    آخرین مطالب


    بیشترین بازدید این مجموعه


     
    نظرات کاربر

    پر بازدید ترین مطالب سال
    پر بازدید ترین مطالب ماه
    پر بازدید ترین مطالب روز



    گزارش خطا  

    ^