امام سجاد(ع) میفرماید: «حق الله الاكبـرُ ان تَعبُدَه و لا تُشـرك بِه شيئا؛ حق بزرگ خداوند این است که او را پرستش و بندگی کنی و هیچ چیز را با او شریک قرار ندهی.»[1] خداوندی که تمام هستی ما از اوست، بزرگ ترین حق را بر گردن ما دارد. چرا که او خالق و مالک و ...
امانت
پیش از بعثت پیامبر (ص) برای خدیجه (س) که بعد به همسری پیامبر اکرم (ص) در آمد یک سفر تجارتی به شام پیش آمد. در آن سفر بیش از پیش لیاقت، استعداد، امانت و درستکاری اش روشن شد. او در میان مردم آنچنان به درستی شهره شده بود که لقب محمد امین یافته بود. ...
عبد در تمام هستى و کمالات، خود را مدیون مولاى خود میداند. به همین دلیل؛ تسلیم اوست و همین نادیده گرفتن خود و هوا و هوسش او را به رنگ کمالات مولا در میآورد. عبادت به معناى نهایت خضوع و تذلّل و مرتبه اعلاى خضوع است، و به طور کلی بندگى در سه چیز ...
حضرت امام علی بن الحسین زین العابدین علیهماالسلام پس از حضرت آدم، دومین گریه کننده تاریخ؛ پس از نوح، دومین نوحه گر در فراق حسین علیه السلام؛ و پس از حضرت امیرالمومنین علیه السلام دومین در اخلاصِ بندگی است. او سرور عبادت کنندگان، پرستش گری همواره در ...
هر یک از واژه ها و اصطلاحاتی که در فرهنگ اسلام بکار گرفته شده است ، متضمن معنا و مفهومی خاص و از جایگاه معینی برخوردار است که باید با همان معنا و مفهوم و جایگاه خود مورد توجه و دقت قرار گیرد . این بدان معنا است که قاموس اصطلاحات و واژه های قرآنی و روائی ...
توسل به اولیای الهی
وهابی ها توسل به اولیای الهی را موجب خروج از عبودیت و رفتن به سوی شرک می دانند.
توسل به مرده، اگرچه پیامبر اسلام باشد، شرک است؛ زیرا او مرده و نابود شده است؛ چون قرآن می فرماید: «اِنَّکَ مَیِّتٌ و اِنَّهُم مَیِّتون» ...
نگاه ديگري که به اين خانه ميافکنيم، حيرتمان بيشتر ميشود، نه فرش قابل ذکري دارد و نه وسائل گران قيمت. اشتباه نشود، خيال نکنيد که علي عليه السلام فقير بود، بلکه..
اينک نيم نگاهي به وسائل اين خانه - که در حقيقت همان جهيزيه حضرت فاطمه عليها السلام ...
امام صادق عليه السلام مىفرمايد: امام حسن عليه السلام در زمان خود از همه اهل زمان عبادت و زهدش بيشتر بود.هرگاه ياد مرگ و قبر و بعث و نشور و گذشتن بر صراط مىكرد، گريه مىكرد و چون عرض اعمال را بر حضرت حق توجه مىنمود، نعره مىكشيد و مدهوش ...
ابن تیمیه می نویسد:
عبادت های شرعی چیزی است که نزدیک کننده به خدا باشد و آن عبادت هایی که در بین متأخّران رواج یافته، مانند «جلسات خلوت نشینی»، بدعت و حرام است، گرچه آن را به اعتکاف شبیه بدانند و اگر بگویید رسول گرامی اسلام صلی الله علیه و ...
مردى از اصحاب اميرالمؤمنين عليه السلام مىگويد:نماز صبح را با امام خواندم، پس از نماز از دست راست مردم رو كرد، در حالى كه افسرده و دل شكسته بود، آن قدر صبر كرد تا آفتاب طلوع كرد در حالى كه دست به دست مىزد گفت: من ياران پيامبر صلى الله عليه و آله را ...
منبع : زندگانی امام موسی بن جعفر (ع) , عقیقی بخشایشی
عبادت و نیایش هر فرد در حدود معرفت و شناسائی پروردگار عالم، اندازه گیری میگردد.مجال است فردی بدون معرفت کافی و لازم نسبت به پروردگار خود، عبادت و ستایش شایسته ای انجام دهد از اینرو آنانکه ...
مجله: اشارات - شماره 47 - سیدمهدی شجاعی
و فرمود امام صادق علیه السلام : «اَلْعَجَبُ کُلُّ الْعَجَبِ مِمَّنْ یُعْجِبُ بِعَمَلِه وَ هُوَ لا یَدْری بِمَ یَخْتِمُ لَهُ».
عجب است و بسیار عجب از کسی که از عمل خود عُجب بکند و به بسیاری عمل ...
منابع:
کتاب : تفسير حكيم ج3
نوشتہ : استاد حسین انصاریان
شايد با توجه به آياتى كه سرگذشت پر از حادثه و پر از عصيان و طغيان اكثر بنىاسرائيل را بيان مىكند و نيز دقت در ترتيب حوادث زندگى اين قوم بتوان گفت: زمانى كه ...
ابو حمزه ثمالى مىگويد:
حضرت سجاد عليه السلام را ديدم نماز مىخواند، عباى آن جناب از شانهاش افتاد، حضرت تا از نماز فارغ نشد به عبا دست نزد. پس از نماز پرسيدم: چرا به عبا توجه نفرمودى؟
فرمود: واى بر تو آيا مىدانى در حضور كه بودم؟ همانا از ...
منابع:
کتاب : تفسير حكيم ج2
نوشتہ : استاد حسین انصاریان
از زيبائىهاى اسلام اين است كه داراى دو نوع عبادت است، عبادت در خلوت و عبادت در ميان مردم و با مردم.
عبادت در خلوت كه از بهترين عبادات، و داراى پاداشى ...
اشاره:
در مکتب مترقی اهل بیت توجه ویژه ای به جوانان و نوجوانان شده است و هر کدام از امامان معصوم(ع) به نوعی به این گروه اجتماعی پرداخته اند.
آنچه پیش رو دارید، نگاهی گذرا به جوانان از دیدگاه حضرت صادق(ع) است.
هدایت جوانها
بعد از اینکه پدر محمد بن ...
«وَهْنٌ فى العِبادَةِ» از جمله عقوبتهای گناه، سلب توفیق است. سستی در عبادت و لذّت نبردن از مناجات با پروردگار نتیجه معصیت و جریمه گناه است. لذت گناه، لذت مناجات را از بین میبرد، این دو لذت قابل جمع نیستند. ذائقه انسان نمیتواند مزه ...
منابع:
کتاب : تفسير حكيم ج2
نوشتہ : استاد حسین انصاریان
خشوع به معناى فروتنى و انكسار است كه بيشتر در مورد قلب و صدا و درونى و ديده به كار مىرود، و در حقيقت امرى معنوى است كه از توجه عميق به حق و ياد قيامت و ...
انسان در گریز از هوای نفس و فرار از اشتغالات زندگی، در طریقت انس با معبود همواره نیازمند خلوتی است تا در انزوای وجود خویش در آثار صنع پروردگارش با دیدة عبرت بیندیشد و با سوز دل و اشک دیده، باطن خود را از زنگار گناهان بشوید و خانه دل را مصفای حضور ...