وي محمدبن ابي بكر زرعي حنبلي (م. 751ق. ) است. او معروف به ابن قيم [الوافي بالوفيات، ج2،ص270] و از شاگردان ابن تيميه بود كه با افكار شاذ استادش؛ چه در زمان حيات و چه بعد از فوت او، تقليد كوركورانه داشت. او گر چه مناظراتي شبيه به استدلال دارد ، ليكن استدلالهاي او ، در واقع از آن دست ترديدهايي بود كه اظهار ميداشت و به عبارت ديگر، او تكرار كنندة همان سخنان جنجالي و منتشر كنندة اقوال شاذّ استاد خويش بود. او در اين شبه استدلالهاي خود، به دنبال تلطيف سخنان بيپرده و خشن ابن تيميه بوده تا با ظاهري دلنشين، كساني را كه افكار ضعيفي داشتند، بفريبد . به طور خلاصه، او عمرش را فناي سخنان بيهودة ابن تيميه كرد وگفتار غير واقعي وغير منطقي استاد خويش را، حيلهگرانه، امري ديني و واقعي ارائه ميكرد.
به اين نظريات توجه كنيد:
ذهبي ميگويد:
ابن قيم در علم حديث و نيز در بعضي از رجال حديث، بسي رنج برد و به تحصيل علم فقه هم پرداخت ... مدتي هم به خاطر اين كه بار سفر بستن براي زيارت قبر ابراهيم خليل را ناروا شمرد، محبوس گرديد. [الدرر الكامنه، ج3،ص400 ؛ معجم المؤمنين، ج9، ص106]
ابن حجر در كتاب الدرر الكامنه مينويسد:
او چنان حبّ ابن تيميّه را در سينه داشت كه چشم بسته، تمام سخنانش را پذيرفت و حتّي به تأييد آن پرداخت. از نمونه تأييدهاي وي، تهذيب كتب استادش و نشر افكار او بود ... ابن قيم به همراه استاد خود دستگير شد و خوار و خفيف گرديد و با شلاّق، هر دو را كتك زدند و سپس بر روي شتر، در شهر گردانيدند . وقتي ابن تيميّه درگذشت ، بارها به سبب فتاواي ابن تيميه مورد امتحان قرار گرفت. لذا همواره از طرف علماي عصرش نكوهش ميشد و آسيب ميديد. همچنان كه علما هم از دست او بدون آسيب نميماندند. [الكني و الالقاب، ص393]
ابن كثير ميگويد:
وي در صدد برآمد تا در مسألة طلاق فتوي دهد،كه در همين جريان، ماجراهايي ميان او و سبكي و ديگران رُخ داد. نقل آن وقايع موجب تفصيل ميشود.
از ويژگيهاي ابن قيّم اين بود كه وي علاقة زيادي به جمعآوري كتب گوناگون داشت . او آن قدر كتاب جمعآوري كرد كه وقتي از دنيا رفت، فرزندانش تا مدتهاي مديد، مشغول فروش كتابهاي پدر بودند. اين غير از آن كتبي است كه ورثه براي خود كنار گذاشته بودند. گفتني است، بيشتر اين كتابها، از سخنان استاد محبوبش بود. [البداية و النهايه، ج14، ص2]
ادعاهاي انحرافي ابن تيميه و شاگردش ابن قيم ، در آثار آنان فراوان است مثل شرك دانستن هر طلب و حرمت زیارت قبور و ...
منبع : پایگاه پرسمان وهابیت