فارسی
شنبه 22 ارديبهشت 1403 - السبت 2 ذي القعدة 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0

رقت قلب اميرالمؤمنين عليه السلام‏

اميرالمؤمنين على عليه السلام در جنگ‌ها كسى را نكشت، بلكه مقتول با حمله، خود را در معرض قتل قرار داد؛ يعنى مقتول هم خودكشى و خود را در معرض قتل قرار داده است و هم كشته شده.

اميرالمؤمنين على عليه السلام در جنگ جمل، صفين و نهروان حاضر به شروع جنگ نبود، نه به خاطر اين كه مى‌ترسيد، چون كه زره حضرت عليه السلام يك طرفه بود، فقط رو داشت و پشت نداشت. شخصى به حضرت عرض كرد: چرا زره شما اين گونه است؟ فرمود: من كه نمى‌خواهم در جنگ فرار كنم تا بخواهند از پشت سر مرا بزنند. من در جنگ روبرو هستم، تا جنگ خاتمه پيدا كند، يا به شهادت برسم.

مام عليه السلام به شروع كردن جنگ علاقه‌اى نداشت و تا جايى كه امكان داشت، زمينه را براى اين كه دشمن تسليم خدا و حقيقت شود، آماده مى‌كرد، نه اين كه دشمن را تسليم خود كند، اما وقتى دشمن زمينه را قبول نمى‌كرد و حمله را شروع مى‌كرد، ديگر معنى نداشت كه اميرالمؤمنين عليه السلام بايستد و به دشمن ميدان دهد كه بيايد، با تير، خنجر و شمشير او را قطعه قطعه كند. خدا به او مى‌فرمايد: دفاع كن.

اين دفاع امرى عقلى و انسانى است.

اميرالمؤمنين عليه السلام در جنگ جمل جوانى را صدا زد و فرمود: آيا حاضر هستى براى اين مردم صحبت كنى و كتاب خدا را براى اين مردم بخوانى؟ عرض كرد:

بله، حاضرم. فرمود: اگر بروى، زنده برنمى‌گردى و تو را قطعه قطعه مى‌كنند.

عرض كرد: حاضر هستم. رفت و قطعه قطعه شد. باز اميرالمؤمنين عليه السلام حاضر به شروع جنگ نشد، تا اين كه دشمن يورش برد، اميرالمؤمنين عليه السلام فرمود: مقاومت كنيد.

بعد كه جنگ تمام شد، به عمّار بن ياسر فرمود: بيا با هم ديگر به ميان كشته‌هاى دشمن برويم، وقتى كه در بين كشته‌هاى دشمن رسيدند، دستور دادند كشته‌اى را بلند كنند و بنشانند، جنازه را بلند كردند و نشاندند، حضرت عليه السلام بالاى سر جنازه نشسته ايستاد، با دنيايى از تأسف به اين جنازه و جنازه‌هاى ديگر نگاه كرد و مانند مادر داغديده شروع به گريه كرد. به جاى اين كه به نظاميان پيروز بفرمايد: به خاطر اين كه پيروز شديد، طاق نصرت بزنيد، شهر را چراغانى كنيد، چون دماغ دشمن را به خاك ماليديد، شروع به گريه كرد.

به حضرت عليه السلام عرض كردند: چرا گريه مى‌كنيد؟ فرمودند: براى اين كه جمعيتى بى‌علت و بيهوده به جهنم رفتند، در حالى كه خدا درِ بهشت را به روى همه باز نگهداشته است.

در تاريخ غير از اميرالمؤمنين عليه السلام هيچ نظاميى سراغ نداريم كه به كشته دشمن اشك ريخته باشد كه تمام درهاى بهشت به روى شما باز بود، چرا به جهنم رفتيد؟

از اين كه دشمن به جهنم رفته است، مى‌سوخت و اشك مى‌ريخت.

 

 


منبع : پایگاه عرفان
  • اميرالمؤمنين عليه السلام
  • رقت قلب اميرالمؤمنين عليه السلام‏
  • رقت قلب
  • 0
    0% (نفر 0)
     
    نظر شما در مورد این مطلب ؟
     
    امتیاز شما به این مطلب ؟
    اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

    آخرین مطالب


    بیشترین بازدید این مجموعه


     
    نظرات کاربر

    پر بازدید ترین مطالب سال
    پر بازدید ترین مطالب ماه
    پر بازدید ترین مطالب روز



    گزارش خطا  

    ^