فارسی
سه شنبه 25 ارديبهشت 1403 - الثلاثاء 5 ذي القعدة 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0

صبر در برابر مشكلات اقتصادى‏

«وَ الصَّبِرِينَ فِى الْبَأْسَآءِ وَ الضَّرَّآءِ»
«ضرّاء» را از «بأساء» جدا نقل مى‌كند، «ضرّاء» به معناى مشكل اقتصادى‌ است. كارى نچرخيد و فقط به اندازه زندگى معمولى درآمد پيدا كردند و هر چه كوشيدند كه به اين زندگى گشايش بدهند، نشد. به خاطر كمبود مالى خود و خانواده‌اش در رنج بودند. بسيار علاقه داشتند كه خانه‌اى خوب به دست بياورند، اما نشد و رنج و سختى اين تهيدستى را با ديندارى تحمل كردند.
با ديندارى تحمل كردند يعنى چه؟ يعنى مى‌توانستند از اين خانه كوچك بيرون بروند و با مال حرام، خانه وسيعى در بهترين نقطه شهر تهيه كنند، به وسيله رشوه، غصب، دوز و كلك، فتنه، فساد و كلاه بردارى، زندگى بهترى داشته باشند، اما بر اين زندگى سخت صبر كردند و از حريم حلال و حرام خدا و حوزه حريم پروردگار بيرون نرفتند و «عبدالله» ماندند و سختى كشيدند.
چون رنجِ تهيدستى بسيار سنگين است، پروردگار جداگانه ذكر كرده است.
گاهى فشار زبان زن و فرزند و گاهى فشار زبان اقوام بر فشار اصل تهيدستى مى‌افزايد، ولى در مقابل سختى‌هاى زندگى صبر و تحمل كردند و كمبود ثروت خود را با حرام و فساد جبران نكردند.
«وَ الصَّبِرِينَ فِى الْبَأْسَآءِ وَ الضَّرَّآءِ وَ حِينَ الْبَأْسِ»
كسانى كه در مقابله با دشمن، با هجوم فكرى رو به رو شدند، اما ايستادگى كردند و تسليم فرهنگ و شبيخون عقلى دشمن نشدند. اكنون در خانه و اتاق‌هاى اغلب مردم جهان، به خصوص مسلمان‌ها، با اسلحه‌اى كه در طول تاريخ خطرناك‌تر از اين اسلحه نبوده، به نام ماهواره و اينترنت، به جنگ فكرى با مؤمنين آمده است، ولى متقين براى قبول فرهنگ اين دشمن، آغوش باز نكردند و اين نوعى صبر است.
حالت ديگر صبر، صبرى است كه جوانان شيعه و پاك لبنان در مقابل آلوده‌ترين و بى‌رحم‌ترين دشمن تاريخ كردند كه دشمن را ذليل و زمين‌گير كردند.
حدود شصت سال قبل، وقتى دشمن خيمه‌اش را در خانه مسلمانان برپا كرد؛ اسرائيل گفت: در آينده نزديك، جغرافياى مملكتم را از نيل تا فرات خواهم كرد، يعنى فلسطين، مصر، لبنان و عراق جزء اسرائيل مى‌شود، اين نقشه را حتى به‌ ديوار كلاس‌هاى درس خود نيز زده‌اند و معلم‌ها درس مى‌دهند.

منبع: صبر از ديدگاه اسلام، 


منبع : پایگاه عرفان
  • صبر دیندار
  • صبر و بردبارى
  • صبر و پایداری
  • صبر در برابر مشكلات اقتصادى‏
  • مشكلات اقتصادى‏
  • 0
    0% (نفر 0)
     
    نظر شما در مورد این مطلب ؟
     
    امتیاز شما به این مطلب ؟
    اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

    آخرین مطالب


    بیشترین بازدید این مجموعه


     
    نظرات کاربر

    پر بازدید ترین مطالب سال
    پر بازدید ترین مطالب ماه
    پر بازدید ترین مطالب روز



    گزارش خطا  

    ^