فارسی
سه شنبه 13 آذر 1403 - الثلاثاء 30 جمادى الاول 1446
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه



فراز 8 از دعای 31 ( امید به بخشش عامل توبه )

فَأَقْبَلَ نَحْوَكَ مُؤَمِّلًا لَكَ مُسْتَحْيِياً مِنْكَ ، وَ وَجَّهَ رَغْبَتَهُ إِلَيْكَ ثِقَةً بِكَ ، فَأَمَّكَ بِطَمَعِهِ يَقِيناً ، وَ قَصَدَكَ بِخَوْفِهِ إِخْلَاصاً ، قَدْ خَلَا طَمَعُهُ مِنْ كُلِّ مَطْمُوعٍ فِيهِ غَيْرِكَ ، وَ أَفْرَخَ رَوْعُهُ مِنْ كُلِّ مَحْذُورٍ مِنْهُ سِوَاكَ .
پس به جانب تو روى كرد، اميدوار و شرمگين از تو، و متوجه تو شده با اشتياق و اعتماد به تو، و آهنگ تو كرده با يقين و طمع از تو، و قصد تو نموده با اخلاص از روى ترس خود، در حالى كه طمعش از هر كس غير تو بريده شده ، و ترسش از هر چه غير تو ريخته است.

شناخت گناه و عذاب‌

چه نيكوست عزيزان مؤمن براى شناخت گناهان و عذاب و عقاب آنها به كتاب «عقاب الاعمال» نوشته شيخ صدوق و جلد دوم «اصول كافى» تأليف كلينى بزرگوار مراجعه كنند، و به دو جمله آخر فرازهاى مورد ترجمه بيشتر توجّه نمايند كه لذّت گناه آنى و بسيار زودگذر، ولى حسرت و عقاب و عذابش اگر در دايره توبه قرار نگيرد، دائمى و هميشگى است.

چون در شرح اين فراز مطالب متفرقه‌اى قبلًا بيان شده به همين مقدار بسنده كرديم.

اى دل به عشق خويش گرفتار بوده‌اى‌

خود را به نقد عمر خريدار بوده‌اى‌

گر بگذرى ز خويش انيس خدا شوى‌

اى خودپرست دون چه ستمكار بوده‌اى‌

بگشاى چشم عبرت و كرّوبيان ببين‌

تا روشنت شود چقدر خوار بوده‌اى‌

برخيز و جهد كن به مقام خرد رسى‌

روز نخست چون به خرد يار بوده‌اى‌

زآسودگى نداشته‌اى دست يك نفس‌

اى‌فيض‌خويش را تو چه غمخوار بوده‌اى‌

(فيض كاشانى)

انتخاب شرح:
- حسین انصاریان - محمد رضا آشتیاني - محمد جعفر امامی - محمد بن سلیمان تنکابنی - محمد علي مدرسی چهاردهی - بدیع الزمان قهپائی - سید عليخان حسينی حسنی مدنی شيرازی - سید علیخان حسينی حسنی مدنی شيرازی - سید محمد باقر حسينی (داماد) - سید محمد باقر موسوی حسينی شيرازی - سید محمد حسین فضل الله - سید محمد شيرازی - سید نعمة الله جزائری - عباس علی موسوی - محمد جواد مغنیه - محمد دارابی - نبیل شعبان
پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^