فارسی
يكشنبه 31 تير 1403 - الاحد 13 محرم 1446
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه

0
نفر 0

دعوت به سوى امام حسین (عليه‌السلام)

دعوت به سوى امام حسین (عليه‌السلام)

در شامگاه پنجم محرم و شب ششم، جناب حبیب بن مظاهر اسدى (رحمه الله علیه) به اذن حضرت سید الشهداء (علیه‌السلام) به سوى قوم بنى اسد رفته. آنان را به یارى حضرت، دعوت کرد. [۱] مقاله‌اى که در پیش روى دارید پرده از سرّ این دعوت بر می‌دارد و درس آموزنده‌اى براى حق طلبان و حق جویان است که به حضور شما خواننده گرامى تقدیم می‌داریم:

زنگ کاروان به صدا در آمده و نداى کوچ سر داده شده، کاروان بشر با سرعت و بى درنگ در حال حرکت است. به سوى مقصدى بلند و مقدس خوانده شده‌اند. به سوى بی‌نهایت حُسن و  جمال، حلم و علم، قدرت و کمال، به سوى ابدیّت و جاودانی، به سوى بى نهایت نیکی‌ها، به سوى « الله »

> ‌انّا لله وانّا الیه راجعون < [۲]

« ما از خدائیم و به سوى او باز می‌گردیم »

اوست که منتهاى همه چیز و پایان هر سفر است.

>وانّ الى ربّک المنتهی< [۳]

« همه امور به پروردگارت منتهى می‌گردد».

اکنون که هدف نهایی، روشن شد و مقصد، مشخص گردید باید دید راه صحیح و درست به سوى این هدف بلند چیست؟ راه خدا کدام است؟ راه را شناخت و به دیگر همسفران شناساند.

باید خطر گاه‌ها و پرتگاههاى این راه را شناخت و از آن پرهیز کرد و دیگران را از آن بر حذر داشت باید دزدان و راهزنان راه خدا را شناخت و از کید و مکر و خطر آنان، دیگران را آگاه کرد.

اما راه خدا و طریق الهى یعنى سبیل الله چیست؟

باید در خزائن کلمات الهى و سخنان پیشوایان دین علیهم السلام به جستجو پرداخت زیرا هر آنکه ما را خوانده راه را نیز نشان داده است.

در قرآن کریم در موارد متعددى از راه خدا به « صراط مستقیم‌» تعبیر شده [۴] و در روایات بسیار از رسول خدا (صلى الله علیه و آله) وائمه اطهار (علیهم‌السلام) « صراط مستقیم » به حضرت امیر المؤمنین على (علیه‌السلام) و ولایت ائمه (علیهم‌السلام) تفسیر شده [۵]. در دسته‌اى از آیات شریفه قرآنى از راه خدا به « سبیل الله » و « سبیل ربّ‌ » تعبیر شده [۶] و روایات بیشمارى این « سبیل رب » را وجود مقدس أئمه معصومین (علیهم‌السلام) دانسته است[۷]. مثلاً در زیارت جامعه کبیره خطاب به آن پیشوایان معصوم چنین می‌فرماید: «انتم سبیل الاعظم و الصراط الأقوم»[۸] « شما راه بزرگ (خداوند) و مسیر درست (الهی) هستید»

در دعاى ندبه نسبت به وجود مسعود امیر المؤمنین (علیه‌السلام) می‌فرماید: « وکان بعده هدى من الضلال ونوراً من العمى وحبل الله المتین وصراطه المستقیم» [۹]

« و بعد از رسول خدا (صلى الله علیه و آله) حضرت امیر المؤمنین (علیه‌السلام) هدایت مردم در میان گمراهی‌ها و نورى در کورهاى و تاریکی‌ها وریسمان محکم الهى و راه مستقیم خداوند بودند».

اکنون که راه خداوند نیز روشن گشت قرآن کریم می‌فرماید:

> ادع الى سبیل ربّک بالحکمه والموعظه الحسنه وجادلهم باللتى هى أحسن < [۱۰]

« با حکمت و اندرز نیکو به راه پروردگارت دعوت نما و با آنها به روشى که نیکوتر است استدلال و مناظره کن‌...».

بنابر این وظیفه هر مسلمان و مؤمنى است که مردم را به راه خدا یعنى ولایت ائمه معصومین علیهم السلام دعوت نماید. از این مسیر حرکت کند و مردمان را به این راه رهنمون سازد.

و باید هشیار بود که این راه اگر چه راهى است روشن و نورانى اما استقامت بر این راه، شرط اساسى پیمودن آن است. که فرمود: > وأن لو استقاموا على الطریقه لاسقیناهم ماء غدقا <. [۱۱]

« واینکه اگر آنان (جن وانس) در این راه استقامت ورزند با آب فراوان سیر ابشان می‌کنیم».

والبته استقامت بر این راه چه مژده‌ها و پاداشهاى نیکویى دارد که گواراى وجود پایداران و راد مردان این راه باد > ‌إنّ الذین قالوا ربنا الله ثمّ استقاموا تتنزل علیهم الملائکه الا تخافوا ولا تحزنوا وابشروا بالجنه التى کنتم توعدون < [۱۲]

« به یقین کسانى که گفتند: پرودگار ما خداوند یگانه است سپس استقامت کردند فرشتگان بر آنان نازل می‌شوند که : نترسید وغمگین مباشید و بشارت باد بر شما به آن بهشتى که به شما وعده داده شده است».

ولى پایدارى بر این راه مشکل است و طاقت فرسا چرا که بر سر این راه راهزنى بسیار قدرتمند و هشیار چون ابلیس نشسته و قسم یاد کرده که راهیان این راه را به پرتگاه‌ههاى هلاکت و گمراهى بیاندازد و به راههاى کور و  مبهم و تاریک منحرف سازد: > قال فیما اغویتنى لأقعدن لهم صراطک المستقیم  ثم لاتینهم من بین ایدیهم و من خلفهم و عن ایمانهم و عن شائلهم ولا تجد اکثرهم شاکرین <. [۱۳]

« گفت : اکنون که مرا گمراه ساختى من بر سر راه مستقیم تو در برابر آنها کمین می‌کنم سپس از پیش رو و از پشت سر و از طرف راست و از طرف چپ آنها به سراغشان می‌روم و بیشتر آنها را شکر گزار نخواهى یافت».

> قال فبعزتک لأغوینهم اجمعین ،‌الا عبادک منهم المخلصین < [۱۴]

« گفت: به عزتت سوگند همه‌ آنان را گمراه خواهم کرد، مگر بندگان خالص تو از میان آنها».

آرى تمام همت خود را صرف می‌کند تا راه خدا یعنى ولایت امیر المؤمنین و أهل بیت (علیهم‌السلام) را مسدود نماید زیرا خوب می‌داند که اگر این راه بسته شود دیگر هیچ راهى به سوى خدا منتهى نمی‌شود و همه راههاى دیگر جاده‌هاى انحرافى است که به سوى آتش دوزخ ختم می‌شود چناچه قرآن کریم تذکر فرموده: > و‌إنّ هذا صراطى مستقیماً فاتبعوه ولا تتبعوا السبل فتفرق بکم عن سبیله< [۱۵]

« این راه مستقیم من است از آن پیروى کنید و از راه‌هاى پراکنده (وانحرافی) پیروى نکنید که شما را از طریق حق دور می‌سازد‌...».

پس باید ما نیز تلاش و کوشش خود را در این صرف کنیم که ارتباط خود و دیگران با راه خدا یعنى امام زمانمان، محکم سازیم و مردم را به سوى این راه بخوانیم.

آرى ! حبیب بن مظاهر آن تک سوار میدان حق و حقیقت نه تنها بنى اسد را به یارى امام زمان خویش دعوت و به صراط مستقیم فرا خواند [۱۶] بلکه در هر فرصتى که در روز تاسوعا [۱۷] و عاشورا پیش آمد سپاهیان دشمن را مخاطب قرار می‌داد و آنان را از خطرى که در پیش روى آنان است و انحرافى که از حق پیدا کرده‌اند آگاه می‌ساخت [۱۸] و سر انجام خود نیز با استقامت و پایدارى بر این راه بر اوج افلاک قدم نهاد و جان خویش را در این طریق تقدیم و از عالم تاریک خاک تا عرش افلاک پر کشید و ما باید همیشه زمزمه لبهاى آرزومندمان این باشد.

« یا لیتنا کنا معک فنفوز فوزاً عظیماً»

« اى کاش با تو بودیم و به این رستگارى بزرگ می‌رسیدیم».

پی نوشت:

۱ ـ معالى السبطین ج۱ ص۳۷۲ فى شهاده الحبیب.

۲ـ سوره بقره: ۱۵۶.

۳ ـ سوره نجم: ۴۲.

۴ ـ مثل سوره‌هاى : فاتحه: ۶، آل عمران: ۵۱ ـ ۱۰۱، انعام: ۸۷ ـ ۱۵۳، حج: ۵۴، زخرف :‌۴۳ و .....

۵ ـ تفسیر برهان ذیل آیه ۶ سوره فاتحه ج۱ ص۵۰ ـ ۵۲ ـ ح ۲۱ ـ ۲۲ ـ ۲۳ ـ ۲۵ ـ ۲۶ ـ ۲۷ ـ ۳۴ ـ ۳۸ ـ ۳۹.

۶ ـ مثل سوره‌هاى آل عمران: ۱۵۷ ـ نساء ۸۴ ـ توبه: ۸۱ ـ هود: ۱۹ ـ نحل: ۸۸ ـ ۱۲۵ و .

۷ ـ تفسیر برهان ذیل آیه‌ى ۱۹ سوره هود ج۲ ص۲۱۵.

۸ ـ مفاتیح الجنان، زیارت جامعه کبیره.

۹ ـ مفاتیح الجنان، دعاى ندبه.

۱۰ ـ سوره نحل: ۱۲۵.

[۱۱]  ـ سوره جن: ۱۶.

[۱۲]  ـ سوره فصلت: ۳۰.

[۱۳]  – سوره اعراف: ۱۶ –‌ ۱۷.

[۱۴]ـ  ‌سوره ص: ۸۲ – ۸۳.

۴ ـ سوره انعام: ۱۵۳.

۵ ـ معالى السبطین ج۱ ص۳۷۲، فى شهاده الحبیب.

۶ ـ همان ج۱ ص ۳۳۲، فى وقایع یوم التاسع.

۷ ـ همان ج۱ ص۳۷۴، فى شهاده الحبیب.

0
0% (نفر 0)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

عاشورا در آينه تفاسير (1)
آشنایی با سنت اربعین نویسی
آيا عاشورا باز هم تکرار مي شود
عاشورا از نگاه قرآن، سوره ی مبارکه البقره: آيه 143
نهضت کربلا؛ ماندگاری و گسترش دائمی
عاشورا پيام آور عزّت
جريان شناسى فكرى معارضان قيام كربلا
زندگي نامه حسين بن علي (شهيد کربلا)؛ فرهنگ عاشورا
قیام امام حسین علیه السلام از دیدگاه طبری
پيام‌هاي‌ تربيتي‌ مكتب‌ عاشورا

بیشترین بازدید این مجموعه

زندگي نامه حسين بن علي (شهيد کربلا)؛ فرهنگ عاشورا
روح عزت و بزرگ منشى
علماء و توسل به امام حسین (علیه‏‌السلام)
پيام‌هاي‌ تربيتي‌ مكتب‌ عاشورا
علت عدم حضور سليمان بن صرد در کربلا
آشنایی با سنت اربعین نویسی
عاشورا از نگاه قرآن، سوره ی مبارکه البقره: آيه 143
عاشورا در آينه تفاسير (1)
آيا عاشورا باز هم تکرار مي شود
قیام امام حسین علیه السلام از دیدگاه طبری

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^