فارسی
يكشنبه 04 آذر 1403 - الاحد 21 جمادى الاول 1446
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0

جلوه هاي قرآن در كربلا

جلوه هاي قرآن در كربلا

قرآن بارها مي فرمايد: به منطق و حق ّ فكر كنيد، نه به تعداد نفرات و تعبيراتي از قبيل : (اكثرهم لا يعملون ) ، (اكثرهم فاسقون ) ، (اكثرهم كاذبون ) را به كار برده است .
قرآن مي فرمايد: هر گامي و كلامي بايد بر اساس بصيرت باشد (ادعوا الي اللّه علي بصيره ا نا و من اتّبعي ) در امام حسين (ع) و حضرت ابوالفضل و اصحاب : روز عاشورا ده سخنراني كوتاه براي موعظه و ارشاد مردم داشتند.
قرآن ، از ايثارگران تجليل مي كند; (و يؤثرون علي انفسهم ) ، در كربلا جلوه هاي بسياري از ايثار به چشم مي خورد كه نمونه ي بارز آن ايثار حضرت ابوالفضل العباس (ع) است .
قرآن به عفو كردن و پذيرش عذر مردم سفارش مي كند كه نمونه ي بارز آن در كربلا عفو و بخشش حرّبن يزيد رياحي است .
قرآن مي فرمايد: (و العاقبه للمتّقين ) و (و العاقبه للتقوي ) در كربلا نام نيكي از دهها هزار جنايتكار نيست ، امّا نام 72 تن سرباز امام حسين (ع) همچنان زنده است .
قرآن مي فرمايد: اي پيامبر! ما نامت را بلند داشتيم ; (و رفعنا لك ذكرك ) ، در كربلا نام حسين (ع) براي هميشه بلند آوازه ماند.
قرآن مي فرمايد: (امرت لان اكون اوّل المسلمين ) يعني رهبر بايد پيشگام باشد و در كربلا امام حسين (ع) فرزندش علي اكبر (ع) را قبل از جوانان بني هاشمي به ميدان نبرد فرستاد.
قرآن مي فرمايد: (فاستقم كما امرت و من تاب معك ) اي پيامبر! تو و يارانت استقامت بورزيد، در كربلا بهترين جلوه هاي استقامت را در امام حسين و يارانش : مي بينيم .
قرآن به جاي نام بردن از افراد، ملاك ها و معيارها را بيان مي كند. مثلا مي فرمايد: مولاي شما كسي است كه در ركوع نمازش انگشتر خود را به فقير داد و در يك لحظه بين نماز و زكات را جمع كرد، و اين مردمند كه بايد جستجو كرده مصداق آيه را پيدا كنند، در كربلا امام حسين (ع) نفرمود: من با يزيد بيعت نمي كنم بلكه ، بلكه فرمود: (مثلي لايبايع مثله ) يعني خط ستيز حق ّ و باطل در طول تاريخ بوده ، هست و خواهد بود.
قرآن مي فرمايد: بدي هاي مردم را با خوبي جواب دهيد; (ويدرؤن بالحسنه السيئه) ، در كربلا حرّ راه را بر امام مي بندد، ولي امام حسين (ع) به تشنگان لشكر حر و حتّي به اسب هاي آنها آب مي دهد.
قرآن پيروي از خدا و اولياي الهي و وفاداري را سفارش مي كند، برخي ياران امام حسين (ع) كه جان خود را براي نماز ظهر عاشورا سپر كرده و تيرها را به جان خريدند هنگامي كه امام بعد از نماز و در لحظه آخر عمر آنان بالاي سرشان آمد آنها پرسيدند: آيا وفا كرديم ? گويا تا آن لحظه نسبت به وفاداري خود شك داشتند
.! قرآن در بسياري از آيات سفارش به توحيد مي كند، جمله اي كه امام حسين (ع) فرمود: ((لا معبود سواك )) بهترين جلوه ي اين آيات است .
قرآن به نهي از منكر و غيرت ديني و دفاع از حريم سفارش مي كند، در كربلا آخرين جمله امام حسين (ع) در گودي قتلگاه به لشكر يزيد اين بود كه به خيمه هاي من حمله نكنيد و ناموس مرا پاس داريد و اگر دين نداريد لا اقل در دنيا آزاد مرد باشيد.


منبع : تبیان زنجان
0
0% (نفر 0)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

دولت معنوی در گذر فرهنگ اصلاح و شهادت
امام حسین (ع) در نثرغیر اسلامی
آمار نهضت کربلا
امام حسین علیه‏السلام و عاشورا در کلام اهل بیت ...
الهام گرفتن، درس آموختن و الگو قرار دادن ...
ریشه‌یابی حادثه عاشورا با نگاهی به اندیشه‌های ...
پيام‌هاي‌ احياگري‌ عاشورا از زبان عاشوراییان
حسين و عاشورا
زیارت اربعین
تاریخ تشیع در عصر امامت امام حسین(ع)

بیشترین بازدید این مجموعه

زیارت اربعین
قیام عاشورا از دیدگاه شهید مطهری
گريه دشمن
فرود آمدن حضرت آدم (ع) بر زمین
الهام گرفتن، درس آموختن و الگو قرار دادن ...
چگونگی انتقام شهدای کربلا
نهضت امام حسین و رسوا ساختن هیئت حاكمه
امام حسین (ع) در نثرغیر اسلامی
قیام امام حسین علیه السلام از دیدگاه طبری
دولت معنوی در گذر فرهنگ اصلاح و شهادت

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^