فارسی
چهارشنبه 26 دى 1403 - الاربعاء 14 رجب 1446
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0

حيات

چنان كه ميدانيم حيات در لغت به معنى زندگى است و آن داراى انواعى است:

1- حيات طبيعى مثل زنده شدن زمين در بهار:

يُحْيِ الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِها:

2- حيات معنوى كه نتيجه پذيرش دعوت خدا و پيامبر است:

اسْتَجِيبُوا لِلَّهِ وَ لِلرَّسُولِ إِذا دَعاكُمْ لِما يُحْيِيكُمْ:

3- حيات اخروى كه مردم پس از مرگ در عالم برزخ و قيامت از آن بهره مند ميشوند

ثُمَّ يُمِيتُكُمْ ثُمَّ يُحْيِيكُمْ:

4- حيات اجتماعى كه در سايه امنيت و عدالت به دست ميآيد.

وَ لَكُمْ فِي الْقِصاصِ حَياةٌ يا أُولِي الْأَلْبابِ

بديهى است جامعهاى كه از امنيت و عدالت برخوردار نيست جامعهاى مرده است و قصاص عامل امنيت اجتماعى است.

همان گونه كه از آيه مورد بحث، خردمندان را مورد خطاب قرار ميدهد و اعلام ميدارد كه براى شما خردمندان در مسئله قصاص حيات اجتماعى است فهم حكمت و فلسفه قصاص براى بسيارى از مردم به خصوص براى غرب زدهها روشن نيست لذا ايراهائى به آن وارد كرده اند.

اول: قصاص يك نوع آدم كشى است، چگونه همان امر زشت ميتواند مايه حيات باشد؟

پاسخ: كسى كه روى انگيزههاى مادى و شيطانى، انسان بيگناهى را كشته، شك نيست كه در ميان همه مذاهب و اقوام، چنين آدمى، جانى و متجاوز و بر هم زننده حيات اجتماعى است، هيچ وقت كشتن چنين آدمى مساوى با كشتن يك آدم بيگناه نيست.

همان گونه كه شاخههاى هرز درختان را كه براى رشد ديگر شاخ و بالهاى درخت ميچينند، و همان گونه كه عضو فاسدى از بدن را براى باقى ماندن ديگر اعضا قطع مينمايند و همان گونه كه علفهاى هرز باغات كشاورزى را براى بهره دهى و بالندگى بوتههاى مفيد از بين ميبرند، فردى را كه از روى اراده شيطانى حيان انسان بيگناهى را از بين برده بايد از ميان بردارند و اين برنامه يك عمل پسنديده عقلى جهت حفظ امنيت اجتماعى است.

دوم: قصاص از قساوت و حب انتقام سرچشمه ميگيرد و بايد با تربيت و تذكر آن را از بين برداشت نه با اجراى قصاص آن را تشديد كرد.

پاسخ: انتقام مظلوم از ظالم و جريمه كردن ستمكار جهت برقرارى عدل در جامعه زشت نيست بلكه مصداق روشن عدالت خواهى و ممدوح است، به علاوه تشريع قصاص، تنها براساس انتقام جوئى نيست بلكه اين كار، براى تربيت جامعه و سدّ باب فساد و تجاوز است.

سوم: كسى كه آدم ميكشد، بيمار روانى است، بايد درمان شود و دوايش اعدام نيست.

پاسخ: اگر همه قاتلان را با اين عذر، رها كنيم بيشك آمار آدم كشى زياد، و امنيت اجتماعى از بين خواهد رفت به علاوه اگر اين استدلال را در مورد آدم كشى درست بدانيم، درباره همه متجاوزان و كسانى كه به حقوق ديگران تعدى ميكنند بايد صحيح باشد، زيرا آدمى كه داراى سلامت كامل عقل است هرگز به حقوق ديگران تجاوز نميكند و به اين ترتيب تمام قوانين جزائى را بايد از ميان برداشت و همه متعديان و متجاوزان به جاى زندان و مجازات به بيمارستانهاى روانى روانه شوند!

چهارم: با اعدام قاتل، براى هميشه جامعه از تجربه و نيروى انسانى او محروم ميشود، آيا بهتر نيست او را زندانى كنيم و از تجربه و نيروى انسانياش بهره بگيريم؟

پاسخ: اگر اين كار مشروعيت پيدا كند همان عدم امنيت اجتماعى باز خواهد گشت، بخصوص كه زندانها و كار اجبارى در آن، براى بسيارى ميتواند روح تجاوز را تقويت كند چرا كه از يك سو زندان براى آنان تبديل به آسايش گاهى ميشود، و از سوى ديگر چه بسا مورد بخشودگى قرار ميگيرند و به جامعه بر ميگردند و به كار خود ادامه ميدهند، چنان كه تجربه بازگشت مجرم به جامعه در همه كشورها اين مسئله را ثابت كرده است.

پنجم: ممكن است قصاص براى زمانهاى گذشته كه مردمشان از لحاظ رشد فرهنگى عقب بودهاند، و از تربيت درستى برخوردار نبودند خوب و پسنديده بوده، ولى براى دنياى كنونى كه از لحاظ فرهنگى و تربيت در وضعيت بالائى قرار دارد مطلوب نيست، و وجدان بشر امروزى آن را نميپسندد.

پاسخ: اين شبهه از شبهات پيشين بسيار سست تر است چرا كه اولا جرم و جنايت در عصر ما از گذشته بيشتر است، كيست كه از جنايات آمريكا و اسرائيل و برخى از دولتهاى اروپائى مثل انگليس و فرانسه نسبت به ملت مظلوم فلسطين و عراق و افغان، و جنايات برخى از دولتها به ملت هايشان بيخبر باشد، كيست كه از افزايش جرم و جنايت و كشتار مردم بيگناه به دست آدم كشان حرفهاى و جنگ افروزان بين المللى بياطلاعى باشد؟

و ثانياً اگر روزى به جائى رسيديم كه مردم از لحاظ تربيتى آدم كشى را زشت و از اقدام به آن نفرت داشتند براى موارد استثنائى، اسلام اين دين استوار و محكم راه عفو را نيز قرار داده، طبعاً در آن وقت اصل فَمَنْ عُفِيَ لَهُ مِنْ أَخِيهِ اعمال خواهد شد.

 

 


منبع : پایگاه عرفان
0
0% (نفر 0)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

فرار از شیطان!
دعای حل مشکلات
نور مبين
در راه خدا ثابت قدم بودن
پیام عید قربان
از رگ گردن نزدیگتر
دعای بعد از نماز حضرت زهرا(س)
زیاد فکر کردن به گناه
مناجات على، عليه السلام، در نخلستان‏
آزمایش انسانها

بیشترین بازدید این مجموعه

افسار دزدى و نتيجه فرار از حلال‏
هجرت در روايات پيامبر و اهل بيت‏
فضايل اخلاقى در قرآن‏
قدر عافيت كسى داند كه به مصيبتى گرفتار آيد
على، عليه السلام، در دوران خلافت‏
دعوت به مجالس اهل بیت(ع)
دعای حل مشکلات
جواز عبور از پل صراط
در راه خدا ثابت قدم بودن
فرار از شیطان!

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^