فارسی
چهارشنبه 19 دى 1403 - الاربعاء 7 رجب 1446
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 1
100% این مطلب را پسندیده اند

خود را بشناس‏

مى گويند در هزاران سال پيش در يكى از مناطق يونان، معبدى بود كه به «معبد دلف» معروف بود. بر سر آن معبد سنگى در برابر ديدگان نهاده بودند كه روى آن سنگ با خط درشت زيبا نوشته بود: «خود را بشناس».

          اى خسته درون تو نهالى است             كز هستى آن ترا كمالى است

             اى سايه نشين هر درختى             بنشين به كنار خويش لختى

 

و به فرموده حضرت على عليه السلام: اتَزْعَمُ انَّكَ جِرْمٌ صَغْيِرٌ وَفيْكَ انْطَوىَ الْعالَمُ الْاكْبَر وَانْتَ الْكِتابُ الْمُبِيْنُ الَّذِى بِاحْرُفِهِ يَظْهَرُ الْمضْمَرُ «2» «گمان برده اى كه موجود ناچيز هستى، نه اين گمان غلط است، تو كسى هستى كه عالم بزرگ و جهان آفرينش در تو خلاصه شده، تو آن كتاب آشكارى هستى كه به آراسته شدن به حقايق تمام استعدادها و هنرهايت شكوفا مى گردد».

خودشناس، در راه آراستن خويش به حسنات و زدودن رذايل از صفحه الهى نفس است. اگر انسان خود را نشناسد، از كجا خواهد دانست در دنياى عقل و روحش چه مى گذرد و چه خطوط آلوده در تاريكى، بر صفحه جهان و ورق نفس، نقش بسته است؟

قال على عليه السلام:

افْضَلُ الْعَقْلِ مَعْرِفَةُ الْانْسانِ نَفْسَهُ فَمَنْ عَرَفَ نَفْسَهُ عَقَلَ وَمَنْ جَهِلَها ضَلَّ .

 «برترين خرد، خودشناسى انسان است؛ پس هر كس خود را شناخت خردمند و هر كس خود را نشناخت گمراه شد».


منبع : پایگاه عرفان
0
100% (نفر 1)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

نشانه کامل بودن عقل در نگاه حضرت رضا(ع)
لقب امیرالمومنین ع
مسئله اسرار آمیز حیات 2
دعايى عجيب كنار خانه ى حق
شگفتى‏هاى قرآن
سفارش خدا به پيامبران
طلاق در عرب پيش از اسلام‏
روق معنوى
تربیت فرزند
کمبود اخلاقی

بیشترین بازدید این مجموعه

احسان به مساکین
طلب دانش
حق عيان است ولى طايفه اى بى بصرند
زمينه هاى بيدارى و رشد
قضاوت قاطع قرآن كريم‏
قرآن و حيات در كرات ديگر
اوج عبودیت و عرفان سیدالشهدا
عقل و انديشه، نجات دهنده كشيش مسيحى‏
دلیل مستجاب نشدن دعا
مسئولیت در زندگی

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^