استاد حسین انصاریان، مفسر قرآن کریم در بیست و یکمین جلسه از سلسله سخنرانیهای «رحمت الهی» در روز بیست و پنجم ماه مبارک رمضان در مسجد حضرت امیر(ع) تهران اظهار داشتند: چنانچه تمام جهان خلقت را به منزله درختی تصور کنیم که به دست پروردگار متعال کاشته شده است، پر ارزش ترین شاخه این درخت انسان است؛ حضرت حق تعالی، پر ارزشترین و مفیدترین میوه این درخت را در شاخه وجود انسان قرار داده که آن عقل است چراکه زمانی که خدای متعال عقل را آفرید، به او فرمود که از میان تمام آفریدگانم، محبوبتر از تو را نیافتم.
استاد انصاریان با اشاره به ارزش فراوان عقل ابراز کردند: حضرت موسی بن جعفر(ع) از عقل در کنار تمام پیغمبران و فرستادگان و 12 امام، به عنوان حجةالله یاد میکند؛ این یعنی عقل حقیقتی است که هیچ عذری برای بندگان در روز قیامت باقی نمیگذارد.
ایشان با اشاره به روایت «إِنَّ لِلَّهِ عَلَى النَّاسِ حُجَّتَيْنِ حُجَّةً ظَاهِرَةً وَ حُجَّةً بَاطِنَةً فَأَمَّا الظَّاهِرَةُ فَالرُّسُلُ وَ الْأَنْبِيَاءُ وَ الْأَئِمَّةُ ع وَ أَمَّا الْبَاطِنَةُ فَالْعُقُول» از حضرت امام کاظم(ع) خاطرنشان کردند: خدای در میان تمام مردم دنیا دو حجت در دنیا و آخرت دارد؛ یک حجت ظاهری دارد که پیامبران و فرستادگان و ائمه طاهرین(ع) هستند و یک حجت باطنی دارد که همان عقل است.
استاد حوزه علمیه قم افزودند: عقل وظایف بسیاری دارد که از این وظایف، میتوان به تشخیص «حق از باطل»، «خوب از بد»، «درست و درستتر»، «نور و ظلمت» و «راه مستقیم و انحرافی» اشاره کرد.
ایشان یادآور شدند: خداوند رحمان قبل از ورود عقلل، تمامی راههای هدایت را بیان و روشن کرده است؛ اما با این حال به ما عقل داده تا راه درست از انحرافی را تشخیص داده و سپس صراط مستقیم را انتخاب کنیم.
استاد انصاریان ادامه دادند: امام صادق(ع) میفرمایند که مردم با عقل تشخیص دادهاند که باید پروردگار متعال را ستایش کرد؛ از این رو است که خدای متعال انبیاء الهی و کتب آسمانی را آفریده که بگوید ستایش من، نفی تمامی معبودهای باطل و عبادت معبود حق است که این را عقل درک میکند.
ایشان در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه کسی که عقل دارد باید عادلاانه میان حق و باطل را نگریسته و صراط مستقیم را انتخاب کند، تأکید کردند: عقل میان امیرالمؤمنین علی(ع) و دیگر انسانها، قطعا این امام همام را برتری میدهد اما چنانچه کسی به این تشخیص صحیح عقل عمل نکند، راهی به جز جهنم را طی نمیکند.
استاد اخلاق حوزه علمیه قم تصریح کردند: امیرالمؤمنین علی(ع) جامع میان تمامی ارزشهای الهی است اما امثال مقداد و مالک اشتر و سلمان فارسی هم دارای ارزشهایی الهی هستند، با این وجود نباید آنان را بر حضرت علی(ع) ترجیح داد. چون علی(ع) میزان تشخیص حق از باطل است.
ایشان فرمودند: در کتابهای مهم علمای بزرگ اهلسنت، گفتوگوی بسیار با ارزشی میان عبدالله بن عباس و معاویه درباره امیرالمؤمنین(ع) صورت گرفته که شنیدنی است. ابن عباس در مناظره با معاویه(دشمن سرسخت حضرت امیرالمؤمنین) با تمام جسارت، قسم به خدا خورد و علی(ع) را «نشانه هدایت خدا بین بندگان»، «پناهگاه حقیقت تقوا»، «مرکز تیزهوشی و درک قوی»، «کوه بلند عقل و شعور»، «چراغ سفر در شبهای ظلمانی»، «دعوت کننده مردم به سوی صراط مستقیم»، «آگاه به تمامی کتب آسمانی گذشته»، «متصل به دستگاههای آسمانی» و «بی ظلمترین انسان» عنوان کرد.
ایشان عنوان کردند: همچنین ابن عباس در ادامه مناظره با معاویه درباره امیرالمؤمنین علی(ع) گفت، احدی از ایشان ظلمی ندید، عاشقانه مردم را از جادههای گمراهی بر میگرداند، بهترین انسانی در جهان بود که ایمان آورد و اهل تقوا بود، آقای تمام جهادگران و عبادت کنندگان بود، هیچ کسی حج و سعی و صفا و مروه ایشان را انجام نداد، خطیبترین و گویندهترین مردم دنیا بود.
استاد انصاریان گفتند: ابن عباس به معاویه گفت، علی(ع) همسر بهترین زنان عالم بود؛ پدر حسن و حسین بود؛ احدی همچون علی(ع) ندیدم و تا قیامت هم هیچ کسی مثل ایشان را نمیبیند؛ هر کسی که علی(ع) را لعنت کند، از امروز تا قیامت لعنت خدا و تمامی بندگان بر او باد.
ایشان بیان کردند: مردم و خطیبان به مدت 90 سال بر اساس طرحی که معاویه پایه گذاری کرد، علی(ع) را بر روی منابر لعنت میکردند؛ این در حالی است که بسیاری از آنان میدانستند، علی(ع) بهترین انسان در عالم هستی است.
منبع : پایگاه عرفان